![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Arlanda:
Innland; 407 989, -4%. Totalt 2017; 5 476 136, +4% Utland; 1 503 894, +3%. Totalt 2017; 21 165 898, +9% Hele 2017 for Arlanda; 26 642 034 pax |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]()
Relativt stort fall på innland, spesielt når året under ett er opp. Hva er årsaken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Oslo Lufthavn
Des 17 Innland 836 682, +2,6% Utland 1 070 134, + 3,0% Totalt 1 906 816, + 2,6% 2017: Innland 11 629 232, + 3,6% Utland 15 826 395, + 8,8% Totalt 27 455 627, + 6,6% Mon tro om bremsen i desember henger sammen med at den initiale Ryanair/Rygge-effekten er spist opp i statistikken, så får en håpe at det gradvis tar seg opp dersom 2018-lovnadene realiseres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
For noen av de mindre fluplassene, så har det vært tildels store endringer, etter siste runde med nye anbudsruter.
Namsos (OSY) ned 14,4% i 2017. Og blir dermed straffet hardt, særlig på grunn av manglende kveldsfly og at det tross alt ikke er så urimelig vanskelig å komme seg til TRD. Rørvik (RVK) klarer faktisk å stige 2,3 % i 2017, som er rett fram imponerende mtp at de også fikk merke manglende kveldsavganger. Men de blir nok dratt i riktig retning av en sterk oppdrettsnæring, samt at det tross alt ikke er like lett å komme seg til TRD med bil. Nå har det vel blitt forbedringer i forhold til kveldsavganger fra TRD til begge disse to, samt at direkteruta til OSL også drar i riktig retning. Men jeg lurer litt på hvor lenge OSY har livets rett, ser for meg at 2018 tallene kommer til å være viktige der. Det kommer veiforbedringer på løpende bånd i nordfylket og sakte men sikkert blir den effektive kjøretiden til TRD mindre og mindre.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Ingen tvil om det, det finnes noe som heter noe ala "Namdalsk luftsfartsforum", der har du noen av disse! Jeg ser at det er behagelig for noen å ha flyplass i Namsos, men ikke for enhver pris. Det som skal bli spennende, er jo å se hvordan oslo ruta utvikler seg, den vil nok være en viktig bit i det puslespillet. Spørs hvor lokalkjent du er, men når strekningen E6 Åsen Nord - Mære og ikke minst RV17 mellom Steinkjer og Namsos. Så vil det vel være nådestøtet for i allefall OSY i mitt hode.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2016
Posts: 51
|
![]()
Tallene for CPH er klare.
Desember 2017 Innenriks: -8,1 (121 427) Europa: -5,8 (1 600 001) Interkontinentalt: +4,0 (258 055) Totalt: -4,8 (1 979 483) Hele året: +0,5 (29 177 833) https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyh...havnen-i-2017/ Last edited by faber; 11-01-2018 at 12:45. Reason: Added link |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
Ser også CPH-OSL nå har tatt over 2. plassen fra CPH-ARN. CPH-LHR er fortsatt dessidert størst, selv med en nedgang på 7,1% på årsbasis Last edited by Someone; 11-01-2018 at 13:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N Last edited by jb1; 11-01-2018 at 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
RVK vil forhåpentligvis henge med i mange år, de blir for langt unna TRD at det er noen godt alternativ å komme seg dit på noe anna vis. Men vi får se hva som skjer fremover, min spådom er at noen flyplasser skal bort fra kartet etterhvert.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2017
Posts: 139
|
![]() Quote:
Faldet på London ruten tager jeg som en konsekvens af at EasyJet nedlage 5 ud af 8 daglige afgange. Der var efter Ryanairs entré stor priskrig men også voldsom overkapacitet på den rute og det blev altså EasyJet der blev sorteper og måtte nøjes med 3 afgange. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter. For vår region (Ofoten) er resultatet foreløpig et mye dårligere regionalt flytilbud. Vi sitter igjen med 2 daglige avganger til Bodø mot 5 tidligere og reisetiden for en dagstur er økt fra 9 timer til 19-20 timer pr i dag. Man kan faktisk bruke kortere tid med å kjøre bil 5 timer hver vei inkludert ferge. Så nei, det er ingen automatikk i at nedleggelser av lokalflyplasser fører til kortere reisetid og bedre flytilbud. Men staten (og Avinor) sparer jo penger og det synes jo å være det viktigste, spesielt for de som ikke er avhengig av dette tilbudet. Man kan godt kalle det motvilje, men bedre tilbud er det ikke etter min mening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
Fagernes var i praksis først, selv om flyplassen fortsatt eksisterer, så forsvant den jo ut av Avinorsystemet og anbudsrutene |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
|
![]() Quote:
Det blir ikke det samme overalt så klart, men situasjonen er ikke helt samme ettersom Evenes er på stamnettet. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
|
![]() Quote:
I løpet av 2019 vil også de neste E16 etappene gjennom Sandvika og fra Bagn til Aurdal også være ferdige |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Kanskje det er noen som liker å se på tallene for 2017
Passasjertall for 2017 1. ∣ CPH ∣ 29 177 833 ∣ 100,0 % ∣ 2. ∣ OSL ∣ 27 470 209 ∣ 94,2 % ∣ 3. ∣ ARN ∣ 26 642 454 ∣ 91,3 % ∣ Endring i passasjertall fra 2016 til 2017 1. ∣ ARN ∣ +1 939 283 ∣ +7,85 % ∣ 2. ∣ OSL ∣ +1 685 668 ∣ +6,54 % ∣ 3. ∣ CPH ∣ + 134 546 ∣ +0.46 % ∣ Økning mellom 2006 og 2017 1. ∣ OSL ∣ +9 797 953 ∣ +55,4% ∣ 2. ∣ ARN ∣ +9 103 064 ∣ +51,9% ∣ 3. ∣ CPH ∣ +8 300 337 ∣ +39,8% ∣ Den store taperen i 2017 er helt klart CPH.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Denne grafen viser endringene for de tre fra begynnelsen av 2000 og frem til utgangen av 2017.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skandinaviske trafikktall juni 2017 | RIBRO | Flyforum | 13 | 14-07-2017 13:20 |
Skandinaviske trafikktall mai 2017 | OttoL | Flyforum | 17 | 16-06-2017 15:47 |
Skandinaviske trafikktall mars 2017 | Someone | Flyforum | 7 | 15-04-2017 00:40 |
Skandinaviske trafikktall februar 2017 | Someone | Flyforum | 4 | 10-03-2017 14:55 |
Skandinaviske Trafikktall for desember | LN-AFG | Flyforum | 24 | 20-01-2014 16:01 |