Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-01-2018, 10:24   #1
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
OBB 19 Skandinaviske trafikktall desember 2017

Arlanda:

Innland; 407 989, -4%. Totalt 2017; 5 476 136, +4%
Utland; 1 503 894, +3%. Totalt 2017; 21 165 898, +9%

Hele 2017 for Arlanda; 26 642 034 pax
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2018, 10:25   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
Default Re: Skandinaviske trafikktall desember 2017

Relativt stort fall på innland, spesielt når året under ett er opp. Hva er årsaken?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2018, 16:15   #3
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Skandinaviske trafikktall desember 2017

Oslo Lufthavn

Des 17
Innland 836 682, +2,6%
Utland 1 070 134, + 3,0%
Totalt 1 906 816, + 2,6%

2017:
Innland 11 629 232, + 3,6%
Utland 15 826 395, + 8,8%
Totalt 27 455 627, + 6,6%

Mon tro om bremsen i desember henger sammen med at den initiale Ryanair/Rygge-effekten er spist opp i statistikken, så får en håpe at det gradvis tar seg opp dersom 2018-lovnadene realiseres.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2018, 10:08   #4
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Trafikktall 2017, småflyplasser

For noen av de mindre fluplassene, så har det vært tildels store endringer, etter siste runde med nye anbudsruter.

Namsos (OSY) ned 14,4% i 2017. Og blir dermed straffet hardt, særlig på grunn av manglende kveldsfly og at det tross alt ikke er så urimelig vanskelig å komme seg til TRD.

Rørvik (RVK) klarer faktisk å stige 2,3 % i 2017, som er rett fram imponerende mtp at de også fikk merke manglende kveldsavganger. Men de blir nok dratt i riktig retning av en sterk oppdrettsnæring, samt at det tross alt ikke er like lett å komme seg til TRD med bil.

Nå har det vel blitt forbedringer i forhold til kveldsavganger fra TRD til begge disse to, samt at direkteruta til OSL også drar i riktig retning.
Men jeg lurer litt på hvor lenge OSY har livets rett, ser for meg at 2018 tallene kommer til å være viktige der. Det kommer veiforbedringer på løpende bånd i nordfylket og sakte men sikkert blir den effektive kjøretiden til TRD mindre og mindre.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2018, 11:40   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
For noen av de mindre fluplassene, så har det vært tildels store endringer, etter siste runde med nye anbudsruter.

Namsos (OSY) ned 14,4% i 2017. Og blir dermed straffet hardt, særlig på grunn av manglende kveldsfly og at det tross alt ikke er så urimelig vanskelig å komme seg til TRD.

Rørvik (RVK) klarer faktisk å stige 2,3 % i 2017, som er rett fram imponerende mtp at de også fikk merke manglende kveldsavganger. Men de blir nok dratt i riktig retning av en sterk oppdrettsnæring, samt at det tross alt ikke er like lett å komme seg til TRD med bil.

Nå har det vel blitt forbedringer i forhold til kveldsavganger fra TRD til begge disse to, samt at direkteruta til OSL også drar i riktig retning.
Men jeg lurer litt på hvor lenge OSY har livets rett, ser for meg at 2018 tallene kommer til å være viktige der. Det kommer veiforbedringer på løpende bånd i nordfylket og sakte men sikkert blir den effektive kjøretiden til TRD mindre og mindre.
Du skal nok se at endel lokalpolitikere ikke gir seg uten kamp her, hver tue sin flyplass! Bedre veier er jo en "trussel" mot endel av kortbanenettet.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2018, 12:08   #6
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Du skal nok se at endel lokalpolitikere ikke gir seg uten kamp her, hver tue sin flyplass! Bedre veier er jo en "trussel" mot endel av kortbanenettet.

Ingen tvil om det, det finnes noe som heter noe ala "Namdalsk luftsfartsforum", der har du noen av disse!

Jeg ser at det er behagelig for noen å ha flyplass i Namsos, men ikke for enhver pris.

Det som skal bli spennende, er jo å se hvordan oslo ruta utvikler seg, den vil nok være en viktig bit i det puslespillet.

Spørs hvor lokalkjent du er, men når strekningen E6 Åsen Nord - Mære og ikke minst RV17 mellom Steinkjer og Namsos. Så vil det vel være nådestøtet for i allefall OSY i mitt hode.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2018, 12:45   #7
faber
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2016
Posts: 51
Default Re: Skandinaviske trafikktall desember 2017

Tallene for CPH er klare.

Desember 2017
Innenriks: -8,1 (121 427)
Europa: -5,8 (1 600 001)
Interkontinentalt: +4,0 (258 055)
Totalt: -4,8 (1 979 483)

Hele året: +0,5 (29 177 833)

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyh...havnen-i-2017/

Last edited by faber; 11-01-2018 at 12:45. Reason: Added link
faber is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2018, 12:48   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
Default Re: Skandinaviske trafikktall desember 2017

Quote:
Originally Posted by faber View Post
Tallene for CPH er klare.

Desember 2017
Innenriks: -8,1 (121 427)
Europa: -5,8 (1 600 001)
Interkontinentalt: +4,0 (258 055)
Totalt: -4,8 (1 979 483)

Hele året: +0,5 (29 177 833)
Hva skjedde i desember? Ganske kraftig fall der med nesten 5% ned

Ser også CPH-OSL nå har tatt over 2. plassen fra CPH-ARN. CPH-LHR er fortsatt dessidert størst, selv med en nedgang på 7,1% på årsbasis
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 11-01-2018 at 13:13.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2018, 14:31   #9
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Ingen tvil om det, det finnes noe som heter noe ala "Namdalsk luftsfartsforum", der har du noen av disse!

Jeg ser at det er behagelig for noen å ha flyplass i Namsos, men ikke for enhver pris.

Det som skal bli spennende, er jo å se hvordan oslo ruta utvikler seg, den vil nok være en viktig bit i det puslespillet.

Spørs hvor lokalkjent du er, men når strekningen E6 Åsen Nord - Mære og ikke minst RV17 mellom Steinkjer og Namsos. Så vil det vel være nådestøtet for i allefall OSY i mitt hode.
Jeg er overhodet ikke lokalkjent rundt Namsos, men dette ser man jo flere steder i landet. Det virker som motviljen er stor mot innse aa at faerre men stoerre flyplasser gjerne betyr flere avanger og at bedre veier gjoer at reisetiden totalt sett ofte blir kortere.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N

Last edited by jb1; 11-01-2018 at 14:52.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2018, 14:45   #10
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg er overhodet ikke lokalkjent rundt Namsos, men dette ser man jo flere steder i landet. Det virker som motviljen mot innse at faerre men stoerre flyplasser gjerne betyr flere avanger og at bedre veier gjoer at reisetiden totalt sett ofte blir kortere.
Amen to that.

RVK vil forhåpentligvis henge med i mange år, de blir for langt unna TRD at det er noen godt alternativ å komme seg dit på noe anna vis.

Men vi får se hva som skjer fremover, min spådom er at noen flyplasser skal bort fra kartet etterhvert.
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2018, 16:13   #11
Bongo-Anders
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 139
Default Re: Skandinaviske trafikktall desember 2017

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hva skjedde i desember? Ganske kraftig fall der med nesten 5% ned

Ser også CPH-OSL nå har tatt over 2. plassen fra CPH-ARN. CPH-LHR er fortsatt dessidert størst, selv med en nedgang på 7,1% på årsbasis
Ifølge lufthavnen selv er det ramt af Air Berlins konkurs, de var store på Berlin og Düsseldorf ruterne.

Faldet på London ruten tager jeg som en konsekvens af at EasyJet nedlage 5 ud af 8 daglige afgange.
Der var efter Ryanairs entré stor priskrig men også voldsom overkapacitet på den rute og det blev altså EasyJet der blev sorteper og måtte nøjes med 3 afgange.
Bongo-Anders is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2018, 01:06   #12
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg er overhodet ikke lokalkjent rundt Namsos, men dette ser man jo flere steder i landet. Det virker som motviljen er stor mot innse aa at faerre men stoerre flyplasser gjerne betyr flere avanger og at bedre veier gjoer at reisetiden totalt sett ofte blir kortere.
Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter. For vår region (Ofoten) er resultatet foreløpig et mye dårligere regionalt flytilbud. Vi sitter igjen med 2 daglige avganger til Bodø mot 5 tidligere og reisetiden for en dagstur er økt fra 9 timer til 19-20 timer pr i dag. Man kan faktisk bruke kortere tid med å kjøre bil 5 timer hver vei inkludert ferge. Så nei, det er ingen automatikk i at nedleggelser av lokalflyplasser fører til kortere reisetid og bedre flytilbud. Men staten (og Avinor) sparer jo penger og det synes jo å være det viktigste, spesielt for de som ikke er avhengig av dette tilbudet. Man kan godt kalle det motvilje, men bedre tilbud er det ikke etter min mening.
THS is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2018, 06:05   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by THS View Post
Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter.


Fagernes var i praksis først, selv om flyplassen fortsatt eksisterer, så forsvant den jo ut av Avinorsystemet og anbudsrutene
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2018, 09:04   #14
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by THS View Post
Narvik lufthavn, Framnes var vel den første som fikk nådestøtet og flere vil nok følge etter. For vår region (Ofoten) er resultatet foreløpig et mye dårligere regionalt flytilbud. Vi sitter igjen med 2 daglige avganger til Bodø mot 5 tidligere og reisetiden for en dagstur er økt fra 9 timer til 19-20 timer pr i dag. Man kan faktisk bruke kortere tid med å kjøre bil 5 timer hver vei inkludert ferge. Så nei, det er ingen automatikk i at nedleggelser av lokalflyplasser fører til kortere reisetid og bedre flytilbud. Men staten (og Avinor) sparer jo penger og det synes jo å være det viktigste, spesielt for de som ikke er avhengig av dette tilbudet. Man kan godt kalle det motvilje, men bedre tilbud er det ikke etter min mening.


Det blir ikke det samme overalt så klart, men situasjonen er ikke helt samme ettersom Evenes er på stamnettet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2018, 09:37   #15
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Fagernes var i praksis først, selv om flyplassen fortsatt eksisterer, så forsvant den jo ut av Avinorsystemet og anbudsrutene
Joda, det er jeg klar over men flyplassen driftes vel inntil videre av Avinor selv om det bare er seigpining de driver med nå.
THS is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2018, 09:45   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,106
Default Re: Trafikktall 2017, småflyplasser

Quote:
Originally Posted by THS View Post
Joda, det er jeg klar over men flyplassen driftes vel inntil videre av Avinor selv om det bare er seigpining de driver med nå.
Avinor betaler halvparten av driften i år, men til neste år er det heldigvis slutt. I henhold til hva Stortinget har vedtatt

I løpet av 2019 vil også de neste E16 etappene gjennom Sandvika og fra Bagn til Aurdal også være ferdige
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2018, 15:22   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skandinaviske trafikktall desember 2017

Kanskje det er noen som liker å se på tallene for 2017

Passasjertall for 2017
1. ∣ CPH ∣ 29 177 833 ∣ 100,0 % ∣
2. ∣ OSL ∣ 27 470 209 ∣ 94,2 % ∣
3. ∣ ARN ∣ 26 642 454 ∣ 91,3 % ∣

Endring i passasjertall fra 2016 til 2017
1. ∣ ARN ∣ +1 939 283 ∣ +7,85 % ∣
2. ∣ OSL ∣ +1 685 668 ∣ +6,54 % ∣
3. ∣ CPH ∣ + 134 546 ∣ +0.46 % ∣

Økning mellom 2006 og 2017
1. ∣ OSL ∣ +9 797 953 ∣ +55,4% ∣
2. ∣ ARN ∣ +9 103 064 ∣ +51,9% ∣
3. ∣ CPH ∣ +8 300 337 ∣ +39,8% ∣

Den store taperen i 2017 er helt klart CPH.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2018, 15:27   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Skandinaviske trafikktall desember 2017


Denne grafen viser endringene for de tre fra begynnelsen av 2000 og frem til utgangen av 2017.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2001-2017_yearly_changes.jpg
Views:	494
Size:	89.6 KB
ID:	44388  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Skandinaviske trafikktall juni 2017 RIBRO Flyforum 13 14-07-2017 13:20
Skandinaviske trafikktall mai 2017 OttoL Flyforum 17 16-06-2017 15:47
Skandinaviske trafikktall mars 2017 Someone Flyforum 7 15-04-2017 00:40
Skandinaviske trafikktall februar 2017 Someone Flyforum 4 10-03-2017 14:55
Skandinaviske Trafikktall for desember LN-AFG Flyforum 24 20-01-2014 16:01


All times are GMT +2. The time now is 23:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.