Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-12-2017, 11:57   #401
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Ja det var bare en ekstra sjekk ved gate til 907
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2017, 21:37   #402
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

He, he disse ekstra spørsmål.. Da vi kom til FRA 12. DES med LH videre med UA . Ankom Z . Ble møtt av en hyggelig dame, amerikansk. Hun kom med noen morsomheter og vi svarte tilsvarende. Godkjent. På under et minutt.

Ikke et "vanlig" spørsmål... Vi så vel ikke farlige ut..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2017, 11:21   #403
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
He, he disse ekstra spørsmål.. Da vi kom til FRA 12. DES med LH videre med UA . Ankom Z . Ble møtt av en hyggelig dame, amerikansk. Hun kom med noen morsomheter og vi svarte tilsvarende. Godkjent. På under et minutt.

Ikke et "vanlig" spørsmål... Vi så vel ikke farlige ut..
Såvidt jeg har skjønt så er disse tiltakene kun noen få bla hey har du pakka bagasjen din selv osv.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2018, 20:20   #404
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Hmm ser nå at CBP har klart å få med seg innreiser på mitt forrige pass når jeg nå søkte det opp på nettsiden med mitt nåværende passnummer.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Old 09-01-2018, 23:19   #405
vbirk
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
I forbindelse med utveksling neste høstsemester, har jeg begynt å sondere terrenget for mulige universiteter i USA. Det har nå dukket opp ekstra informasjon som spesifikt gjelder for studenter og studentvisum til USA:

Er dette en følge av at reiseforsikringer som regel kun har dekning opp til 90 dager?
Jeg trodde studentforsikringer, for eksempel gjennom ANSA, hadde lengre dekningsperiode.

Uansett er dette noe som bidrar til at jeg i mye større grad vurderer utveksling til Europa eller Asia, fremfor USA.
Dette har neppe ingenting med manglende dekning fra Norge å gjøre. Det er derfor de skriver at denne endringen har amerikanske politiske årsaker. Vanlige fulltidsstudenter i USA som mottar regulær støtte fra Lånekassen og er medlem av Folketrygden, får utgifter til nødvendige helsetjenester refundert av HELFO. Slik har det vært i tredve-førti år, om jeg ikke tar feil. (JJVAHIEFÅG)

https://helsenorge.no/bo-i-utlandet/...utenfor-eu-eos
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2018, 23:53   #406
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

I morgen er det mulig at det meste av offentlig sektor i USA blir stengt da det er uenighet om å øke gjeldstaket. Dette skjedde faktisk i 2013. Er det noen som vet hva effekten var for immigration og security på flyplassene? Lengere køer? Helt stengt?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2018, 23:59   #407
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hadde ingen effekt på flytrafikken, men alle museer, statsparker etc var stengt.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 19-01-2018, 00:08   #408
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Border Control er regnet som en "Essential Service" saa det blir ikke helt stengt, normalt vil du ikke foele virkningene de foerste dagene i Immigration - det som skjer er at Web Sider etc. ikke blir oppdatert, Automater blir ikke fikset ved Teknisk Feil.
Jeg tror det blir enighet om nok en "Stop Gap Spending Bill" tror det er nok Demokrater som vil stemme for en Stop Gap selvom det naa er ganske mange Republikanere som vil stemme mot.
Old 19-01-2018, 08:46   #409
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Spennende Robert hvordan immigration SFO fungerer i morgen.. Da vi kom i september gikk det raskt etter ESTA boksen.

12. desember var det lange køer for å levere papirlappen etter boksen. Da man kom fram ble det full prosedyre med spørsmål, bilde, faingeravtrykk begge hender. Tok lanaang tid.

Tittet på de som ikke brukte boksen, kortere kø ! Så Robert, gi rapport. Vi er tilbake i SFO i mars igjen...
Old 22-01-2018, 18:05   #410
firsttimer
Newcomer

Hvordan fungerer det når man skal til USA med ESTA program? Hva spør de egentlig om? Er det sånn at man bør legge inn litt ekstra tid til deres spørsmål?
firsttimer is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2018, 18:12   #411
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by firsttimer View Post
Hvordan fungerer det når man skal til USA med ESTA program? Hva spør de egentlig om? Er det sånn at man bør legge inn litt ekstra tid til deres spørsmål?
Kommer veldig an på hvilken flyplass du kommer til og på hvilket tidspunkt. Noen ganger er man igjennom på noen minutter, andre ganger er det mange hundre foran i køen å det går fort 1,5 time fra man går av flyet til man er ved bagasje-karusellen. Spørsmål man kan bli spurt er hva skal du i USA? Reiser du alene,Hvordan skal du forsørge deg i USA,Hva jobber du med og er du heldig blir det en spøk som samboeren ble spurt om: Har du med noen troll i bagasjen?
Old 22-01-2018, 18:15   #412
firsttimer
Newcomer

OBB 19 Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Kommer veldig an på hvilken flyplass du kommer til og på hvilket tidspunkt. Noen ganger er man igjennom på noen minutter, andre ganger er det mange hundre foran i køen å det går fort 1,5 time fra man går av flyet til man er ved bagasje-karusellen. Spørsmål man kan bli spurt er hva skal du i USA? Reiser du alene,Hvordan skal du forsørge deg i USA,Hva jobber du med og er du heldig blir det en spøk som samboeren ble spurt om: Har du med noen troll i bagasjen?
haha! snikinnføring av troll,den var ny.
Tenkte hvis man reiser fra Oslo til egentlig hvilken som helst rute til USA.
Ser på mange muligheter og masse mellomlandingsmuligheter,så ikke godt å si hvor det evt blir.
firsttimer is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2018, 22:33   #413
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Ikke et veldig godt datagrunnlag, men for å gi deg en idé:
Ankom EWR to ganger i 2017 med SK907 fra OSL. Den første gangen var vi gjennom på ca 45 minutter, fra vi gikk ut av flyet til vi kom ut gjennom tolla. Den andre gangen var det ca 30 minutter.

Det som kan ta lengst tid er å stå og vente i kø før passkontrollen. Men de begynner å få grei sving på opplegget der nå, er min erfaring. De som styrer køene er flinke til å få køen til å bevege seg fremover og finne luker som det ikke står så mange og venter i. Siste gangen jeg var gjennom, ble vi faktisk sendt bort mot køene for US citizens, noe de tydeligvis gjorde for å få unna flest mulig.

I Chicago brukte jeg 9 minutter fra flyet til jeg var gjennom tolla. Kom da med Lufthansa fra Frankfurt. Der har de sånne automater som du kan bruke dersom du har reist til USA minst en gang tidligere på samme ESTA. Superenkelt og raskt. Kun en kjapp sjekk hos en kontrollør som tar kvitteringen din som printes ut av automaten.

Spørsmål varierer, kommer an på om det er første gang med den ESTA eller ikke.
Har kun vært på secondary én gang, men det var med studentvisum for mange år siden
Old 23-01-2018, 13:03   #414
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Sist lørdag mye folk , på B, men gikk vel på en halvtime. UA fra LHR. Vi satt framme i flyet, døra rett til venstre. Bruker alltid "løp for livet" taktikk på EWR, siden ingen APC. Senere laaang kø. Sparte mye tid på det.
Old 23-01-2018, 22:02   #415
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Du må legge inn tid til køen, ikke til selve utspørringen. Som andre har sagt så går det raskere om de ser du har vært gjennom før. Et dobesøk når du kommer ut av flyet kan raskt bety over en halvtime mere i kø. Jeg har masse stempel ved siden av mitt visum til USA (Har man besøkt for mange land så holder ikke ESTA) så sist fikk jeg kun spørsmålet "How are you?".

Når det er sagt så er det viktigste egentlig ikke hva man sier, men hvordan man oppfører seg. De stiller helt enkle sprøsmål som alle burde kunne svare uten problemer og det se etter er folk som har problemer med å svare. De kan også stille samme spørsmål igjen senere for å se om de får samme svar.

BTW, en periode jeg hadde mange transiter gjennom EWR ble jeg gjenkjent av en av de som kontrollerte passene der. Tror ikke det er for mange vanlige turister som har opplevd det.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-01-2018, 22:19   #416
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Litt morsomt dette, Robert.. Hadde en som vi for noen år siden hadde en lang hyggelig samtale med om min kones opprinnelige hjemland som han var meget interessert i. Dette UA concourse C.

Noen uker senere gjenkjente han oss og vinket oss foran alle i køen...Litt lang samtale, men vi sparte litt tid totalt...
Old 24-01-2018, 12:49   #417
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Glemte å nevne tidligere. På LHR sist lørdag fikk vi begge SSSS for første gang på mange år. Raskt og effektivt kalt opp med navn. Inn i et lite rom. Ingen spørsmål , swipet min håndbagasje ( ikke ryggsekk ) på utsiden, fruens på innsiden. Det var alt og rett ut på et par minutter.
Old 24-01-2018, 17:07   #418
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
I fjor hadde jeg et snitt fra fly via immigrasjon, bagasje og toll til friluft eller ferdig reinnsjekk av bagasje på under 20 min. Dette var ORD, SFO og LAX. Typiske spørsmål var «hva skal du i USA ?» og «hvor lenge blir du». Easy peasy og fort gjort .
Old 25-01-2018, 13:04   #419
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Men de kan om humøret deres er grinete sende deg på en strafferunde inn i secondary. Der kan man fort vente noen timer, ikke nødvendigvis i rent avhør, men bare på en stol. Og ja CBP har myndighet til å lyve og de gjør det også aktivt. Da jeg havna i secondary var det slik at det var tre forskjellige som intervjuet meg med omtrent samme spørsmål, bare litt annen vinkling. SIste intervjuer var mer oppsummerende som lurte på om jeg noen gang hadde blitt arrestert eller om jeg drev med rusmidler. Sa at jeg drakk alkohol jeg, så sa han at han også drakk. Etter det ventet jeg i kanskje 10 minutter før jeg fikk stempel og beskjed om at jeg kunne dra. Men ja mesteparten av tiden var venting... Intervjuene varte vel kanskje 15-20 min tilsammen.
Old 27-01-2018, 00:42   #420
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

SFO med B1/B1 visum.

5 min fra fly til kø.
Køer først splittet i 3: US Citizen - Visitor - Crew
Så omdøpt: Returning/ESTA - Visitor - Global entry
Den førte og de siste hadde automater, kun manuellt i midten og da det var litt uklart havnet sikkert mange med ESTA også i den køen.

15 min i kø
1 min utspørring. Litt overrasket over helgeturer til USA. Ble ikke spurt noe om hvorfor jeg hadde visum.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 27-01-2018 at 00:45.
Reply

Posting Rules