![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Newcomer
|
![]()
Haaah. 1.leg av en kombinert tur til Singapore for å se på Formel-1, og Australia for å feire at fattern begynner å bli veldig gammel... går med SAS på Fredag morgen.
Elsker timingen. Mø! |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Streik starter 14. september kl 00:01. Sent from my iPad using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hmm, 8.500 blankpolerte kroner skal DY ha for å fly meg til TOS. Den enes død, den andre brød etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Iflg Rickard Gustafson, så vil kravet til pilotene øke lønnskostnaden i Norge med 25% og i Danmark rundt 20%.
https://www.dn.no/nyheter/2017/09/05...r-for-pilotene Podcast, Starter rundt 22:00+
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Partsinnlegg, selvfølgelig, som man definitivt kan diskutere graden av sannhet i (som med alle partsinnlegg).
Uansett, han lar seg ikke alltid skremme av kostnadsøkninger: https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s...tig-loneokning Quote:
Last edited by Cloudius; 11-09-2017 at 17:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er ikke alle innlegg fra seilbåten å regne som partsinnlegg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Vil denne streiken påvirke IC-operasjonene til SAS, eller blir virkningene begrenset til ruter i og til Norge?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det vil påvirke alle ruter som bemannes av norskbaserte piloter. Personell taes imidlertid ikke ut før de kommer tilbake til hjemmebase, så alt blir ikke stående umiddelbart. Charter-avganger er imidlertid unntatt, så langt jeg vet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror ikke lønna i toppen kommer til å gjøre pilotene mindre streikelystene. Nå var min tid i SAS begrenset (og rett nok bare på bakken), men jeg merket det ganske godt på stemningen internt de gangene diverse i ledelsen fikk gode lønnsøkninger når man fremdeles kommuniserte "SAS i krise" og "moderasjon" ned til gulvet. Det klang dårlig for å si det forsiktig. Og jeg har sterke tvil om at akkurat dét har endret seg.
Jeg overhørte forøvrig noen SAS-piloter på gangen på OSL her om dagen, og de virket ikke imponert over egen ledelse der de snakket om hva SAS angivelig hadde lagt på bordet i forhandlingene. Om det er representativt for stemningen i selskapet vet jeg jo ikke, men om det er vil jeg tro at viljen til streik også er tilstede...
Mvh Gunnar Last edited by Gunnar; 11-09-2017 at 17:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]()
Men hva er grunnen til at det kun er de Norske som står "alene" igjen? Hvor forskjellige er avtalene mellom de SAS og de nasjonale foreningene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Det lure eg på også. Såg ein artikkel i db der det stod at nordmenn vart tilbudt ei heilt anna arbeidstidsavtale enn DK og se. Finst sikkert gode grunnar, men virka litt rart uten meir info..
![]() |
#34 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skal ut og fly tirsdag neste uke med SAS.
Er vel ikke sannsynlig at streiken går så lenge? Hvis den skulle gjør det: Jeg skal fly til Miami men via København. Er det da danske piloter slik at flyet går uansett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
Er det noen her som vet hva en SAS kaptein egentlig tjener ?
Dette har jeg hørt: 2018: lønn 1,2 mill, antall flytimer pr år 800 - 900 timer 1992: lønn 1,2 mill, antall flytimer pr år 450 - 500 timer Og en Ryanair kaptein har 1,3 mill, ukjent hvor mange timer de flyr. Min kilde er kun en SAS kaptein. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Newcomer
|
![]()
11-16000 for å frakte 3 stykk fra Oslo til Amsterdam på Torsdag, blir for dyrt :/
Må virkelig bare krysse alt det jeg eier og har for at de av en eller annen grunn klarer å bli enige før Fredag! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
https://www.google.no/flights/#searc...MS04U7184;px=3 Ikke akkurat verdens smidigste connection men gjennomførbar.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
En Ryanairkaptein flyr nok 8-900 timer han også, men det handler om hvordan arbeidsdagene legges opp. De fleste som har kommet til SAS fra Ryanair melder om mye lavere opplevd arbeidsbelastning i Ryan. Dette har også mye med rutenettet å gjøre. Seks legs på norskekysten produserer mange duty hours, men ikke så mange flight hours, sammenlignet med en Ryanairpilot som flyr to lange eller fire korte/medium legs på en dag. Dette henger gjerne Excel-fantastene seg opp i, og evner å påstå at SAS-piloter ikke er effektive nok på grunn av dette. Last edited by semmern; 12-09-2017 at 06:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Et av de store "irritasjonsmomenter" for pilotene i SAS er vel mangelen på en skikkelig turnus.
Norwegian Skandinavia har 5 dager på /4 dager av system, til og med Ryanair har det! I SAS går de fleste på et helvariabelt system, der en vet ikke hvilke dager skal jobbe fra måned til måned. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trafikktall Norwegian september 2017 | Someone | Flyforum | 17 | 06-12-2017 22:38 |
Skandinaviske trafikktall september 2017 | RIBRO | Flyforum | 25 | 13-11-2017 21:58 |
Norske 707-piloter i Nigeria .. ? | LN-MOW | Flyhistorisk forum | 19 | 22-01-2017 12:50 |
Svenske SAS-piloter streiker fra 10. juni 2016 (status-tråd) | Mdpilot11 | Flyforum | 28 | 14-06-2016 17:29 |
Norske KLM-piloter? | kimpe | Småprat | 8 | 05-05-2016 21:06 |