Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-04-2015, 15:25   #41
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Hvorfor er det merkeligere med polet + polet enn polet + Heinemann?

Mindre fokus på profitt gir gjerne mindre "pushing" av alkohol. Det er fortsatt tilgjengelig for de som ønsker det, men kanskje lettere å unngå for de som sliter med alkoholen. Litt som røyk og snus i skap i butikkene... det påvirker ikke meg personlig, men det blir kanskje enklere å slutte om man slipper å se pakkene hver gang man skal kjøpe melk og brød. Så hva er ulempen?
Fordi det blir enda mer synlig at ordningen er historisk kuriositet i Europa i 2015. Staten, som eier av Vinmonopolet, vil jo da bli enda mer involvert i pushing av billig alkohol til de som tar fly. Det blir altså et slags statlig billigsalg av alkohol for folk som har vært på tur i utlandet.

Og hvorfor skal man da i det hele tatt ha utsalget på selve flyplassen? Ville det ikke da være mer praktisk og greit at de som hadde vært i utlandet fikk "rabattkuponger" utdelt - så kunne man handle varene på sitt lokale pol, så hadde man spart Polet for dyr husleie og man kunne spart arealer på flyplassene. Da ville jo man virkelig fått sett hvor merkelig dette er.

At Polet kanskje demper "markedsføringen" noe er vel mulig, men man kunne jo kanskje plassert butikken mer diskret med dagens system også, hvis det er viktig.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 15:59   #42
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Da har Ap vedtatt å opprettholde taxfree-ordningen, men ønsker at Vinmonopolet skal ta over fra 2022. Dermed blir i ordningen enda mer merkelig i mine øyne, polet skal finnes i to utgaver - en dyr for de som ikke flyr, og en billig for de som tar fly...
Høres vel mest mulig ut som en grei løsning på og slippe og ta en besluttning nå. Et vedtak om og ville innføre noe om sju år er vel rimelig stor sannsynlighet kan bli noe helt annet innen den tid, og dette minner mest om en vedtak om og slippe og ta en besluttning nå, slik at det er noe Størisk over det hele. Når hverdagen kommer og budsjetter skal vedtas så kommer livets realiteter til syne og visjoner forblir visjoner og gode forsetter.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2015, 23:25   #43
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Ja, samferdsels-, distrikts- og finanspolitikere har nok større gjennomslagskraft enn helsepolitikere, uansett parti. Slik vil det nok alltid bli.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2015, 13:56   #44
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Fordi det blir enda mer synlig at ordningen er historisk kuriositet i Europa i 2015. Staten, som eier av Vinmonopolet, vil jo da bli enda mer involvert i pushing av billig alkohol til de som tar fly. Det blir altså et slags statlig billigsalg av alkohol for folk som har vært på tur i utlandet.

Og hvorfor skal man da i det hele tatt ha utsalget på selve flyplassen? Ville det ikke da være mer praktisk og greit at de som hadde vært i utlandet fikk "rabattkuponger" utdelt - så kunne man handle varene på sitt lokale pol, så hadde man spart Polet for dyr husleie og man kunne spart arealer på flyplassene. Da ville jo man virkelig fått sett hvor merkelig dette er.

At Polet kanskje demper "markedsføringen" noe er vel mulig, men man kunne jo kanskje plassert butikken mer diskret med dagens system også, hvis det er viktig.
Men hva er alternativene, annet enn å kutte tollkvotene helt? Om man kutter taxfree uten å kutte kvotene, så flytter man bare omsetningen og arbeidsplassene til andre land. At Vinmonopolet har ordningen er kanskje ikke ideelt, men virker som en fornuftig mellomting mellom dagens løsning og å kutte det helt. Mindre pushing/markedsføring/alkoholpress, samtidig som det fortsatt forblir i Norge. Forhåpentligvis vil det også føre til høyere kunnskapsnivå hos de ansatte.

Morsom idé med kuponger i stedet, om det ikke var for at du da kunne ha tatt dobbel kvote. Og at kupongene kunne ha blitt solgt videre.

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Høres vel mest mulig ut som en grei løsning på og slippe og ta en besluttning nå. Et vedtak om og ville innføre noe om sju år er vel rimelig stor sannsynlighet kan bli noe helt annet innen den tid, og dette minner mest om en vedtak om og slippe og ta en besluttning nå, slik at det er noe Størisk over det hele. Når hverdagen kommer og budsjetter skal vedtas så kommer livets realiteter til syne og visjoner forblir visjoner og gode forsetter.
Har ikke lest vedtaket, men går ikke Heinemanns avtaler ut i 2021/2022? Trodde det var grunnen.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2015, 09:51   #45
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Men hva er alternativene, annet enn å kutte tollkvotene helt? Om man kutter taxfree uten å kutte kvotene, så flytter man bare omsetningen og arbeidsplassene til andre land. At Vinmonopolet har ordningen er kanskje ikke ideelt, men virker som en fornuftig mellomting mellom dagens løsning og å kutte det helt. Mindre pushing/markedsføring/alkoholpress, samtidig som det fortsatt forblir i Norge. Forhåpentligvis vil det også føre til høyere kunnskapsnivå hos de ansatte.

Morsom idé med kuponger i stedet, om det ikke var for at du da kunne ha tatt dobbel kvote. Og at kupongene kunne ha blitt solgt videre.


Har ikke lest vedtaket, men går ikke Heinemanns avtaler ut i 2021/2022? Trodde det var grunnen.
Heinemann har ingen avtale det er bare et navn på en butikk, Avtalen eies av Travel retail Norway. :=)
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2015, 10:46   #46
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Men hva er alternativene, annet enn å kutte tollkvotene helt? Om man kutter taxfree uten å kutte kvotene, så flytter man bare omsetningen og arbeidsplassene til andre land. At Vinmonopolet har ordningen er kanskje ikke ideelt, men virker som en fornuftig mellomting mellom dagens løsning og å kutte det helt. Mindre pushing/markedsføring/alkoholpress, samtidig som det fortsatt forblir i Norge. Forhåpentligvis vil det også føre til høyere kunnskapsnivå hos de ansatte.

Morsom idé med kuponger i stedet, om det ikke var for at du da kunne ha tatt dobbel kvote. Og at kupongene kunne ha blitt solgt videre.
Det er neppe politisk mulig/ønskelig å kutte tollkvotene. En del av omsetningen blir da selvsagt flyttet utenlands, men slik fungerer jo det med andre varer også. Godt mulig at Polet vil pushe varene i mindre grad. Det er vel noe uklart hvordan man ser for seg at det skal være i praksis. Men uansett, sliter litt med å se logikken i at staten skal ha et to-pris-system for alkohol, ett for de som kommer med fly fra utlandet, ett for de som ikke kommer med fly fra utlandet.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 18:44   #47
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Vin Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Grei artikkel i Aftenposten om Taxfreeordningen.

https://www.aftenposten.no/meninger/...los--skrot-den

Quote:
På ett område er Norge et skatteparadis for alkohol og tobakk. Politikerne er feige som ikke tør avvikle taxfreeordningen. På Gardermoen ligger Europas største taxfreebutikk på hele 4000 kvadratmeter.

I en tiårsperiode frem til 2023, når nåværende kontrakt med Avinor går ut, regner Travel Retail Norway med å betale 28 milliarder kroner for leie av lokalene. Taxfree står nå for rundt en fjerdedel av de totale inntektene til Avinor. Sammen med andre kommersielle inntekter, som for eksempel parkering, er andelen 55 prosent. Det tilsvarer over 5,6 milliarder kroner, mer enn en dobling i løpet av ti år.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 19:30   #48
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,652
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Ikke uten grunn at duty-free posene populært bare omtales som lønningsposen blant Avinor-ansatte...
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 20:43   #49
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Ikke uten grunn at duty-free posene populært bare omtales som lønningsposen blant Avinor-ansatte...
Jeg jobber i Avinor, og det har jeg aldri hørt.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 22:01   #50
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Har ikke hørt det begrepet bli brukt om Tax-free-posene før. "Somleposene" og et par andre kreative begreper i samme retning har jeg dóg hørt litt rundt forbi. På Sola ble det altid litt tragikomisk når det kom inn et fly fra eksempelvis London med passasjerer videre på en svært kort forbindelse til Bergen eller Oslo, hvor 13 passasjerer kommer i omentrent samlet flokk løpende med sin bagasje til bagdrop, mens den siste passasjeren kommer 15 minutter senere i rolig tempo og med taxfree-posen i hånda. Og jeg ser ikke for meg at situasjonen er stort anderledes på andre flyplasser...

Ellers kan det virke som at det internt hos handlingselskapene på OSL er vanlig å kalle det "Norges største Kjøpesenter"...
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 29-07-2017 at 22:04.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 22:09   #51
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Ikke jeg heller.....

Og hva var egentlig poenget i dagens artikkel i Aftenposten? Var det kritikk av feige politikere som ikke tør å avskaffe dagens ordning i frykt av å miste stemmer, at Avinor dekker inn underskuddet ved de fleste av landets lufthavner med inntekter bl. a fra taxfree-salg, at staten går glipp av inntekter, at barn tar skade av å være med i taxfreebutikken eller hva?

Alternativet til dagens ordning er at enten Vinmonopolet overtar etter Heinemann (hvilken reell forskjell utgjør egentlig det?) eller at hele ordningen avvikles og at finansieringen av dagens underskuddslufthavner overføres statsbudsjettet eller økte avgifter. Mye i denne artikkelen falt pån sin egen urimelighet, men det er bare mitt syn og det er sikkert flere andre syn på denne saken som alle andre saker vil jeg tro.

Espen

Last edited by raider66; 29-07-2017 at 22:12.
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 22:24   #52
Edvard
一期一会
 
Edvard's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Hvordan fungerer det i andre land og hvilken ordning har de? LHR/FRA/CPH/AMS/CDG.
Edvard is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 22:38   #53
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Taxfreeordningen er avviklet i EU og de har ikke noe vinmonopol å forholde seg til.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2017, 23:00   #54
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
Default Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by raider66 View Post
Taxfreeordningen er avviklet i EU og de har ikke noe vinmonopol å forholde seg til.

Espen


Vel, taxfree ordningen slik vi har den i Norge er avviklet innen EU, men gjelder fremdeles inn/ut til EU. Samtidig kan man nærmest ha med seg i praksis ubegrenset med alkohol mellom landene, gitt det er til eget forbruk. Og det er derfor det fra norsk side ikke er så lett bare avvikle dagens ordning uten at vi vil tape milliarder på det

Problemet er at man ikke kan nekte folk å ta med kvota fra utlandet, uten at det blir problemer med EU etc. Da er det faktisk langt bedre man handler taxfree i Norge, hvor inntektene i stor grad havner i Avinor systemet og dermed det offentlige, enn at pengene brukes på utenlandske flyplasser. Det var jo derfor taxfree på ankomst ble introdusert i Norge for endel år siden, hvilket har vært en gedigen suksess

Så selv om ordningen isolert sett er kokko, kan alternativene fort være langt mindre lønnsomt for Norge.

Selv vil jeg heller at taxfree finansierer ymse ulønnsomme flyplasser, enn at det går over statsbudsjettet og jeg må betale mer skat


Så kommer spørsmålet hvem som fysisk driver butikkene på norske flyplasser, men det er et annet spørsmål. Men husleieprisene havner uansett mye av gevinsten hos Avinor
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 29-07-2017 at 23:03.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 00:02   #55
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,652
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

En annen journalistisk vri i artikkelen var å si at salget har økt urovekkende med så og så mange prosent siden år x uten å samtidig si at passasjermengden sannsynligvis har økt enda mer. Såvidt jeg husker er ikke tax free kvoten endret noe vesentlig de siste årene, så én enkelt reisende får ikke kjøpt med seg mer alkohol på en tur nå enn hen gjorde for ti år siden?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 00:34   #56
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
En annen journalistisk vri i artikkelen var å si at salget har økt urovekkende med så og så mange prosent siden år x uten å samtidig si at passasjermengden sannsynligvis har økt enda mer.
Eller å ta hensyn til taxfreeprisstgningen som ikke er helt på line med vanlig prisstgning.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2017, 01:23   #57
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Grei artikkel i Aftenposten om Taxfreeordningen.

https://www.aftenposten.no/meninger/...los--skrot-den
Jeg må si meg dypt uenig, en av de verre artiklene på lenge fra Aftenposten. Og det sier ikke lite - der har det vært mye dårlig i det siste. Prisen øker tilsvarende som kvaliteten faller. Når en journalist får sin personlige mening på førstesiden bør man forvente noe dypere analyse enn ren synsing. Tallene Lynum opererer med er også tvilsomme.

Vet journalisten at taxfree eksisterer i EU fortsatt - bare ikke internt i EU hvor folk uansett kan ta med enorme mengder. Og sist jeg sjekket var det rimelig mye shopping på EU-flyplasser også for folk som skulle internt i EU bare at det da ikke kalles taxfree. Og hvis Vinmonopolet skal ta over - hvem skal selge tobakk, parfyme, sjokolade etc på flyplasser? Regner med at staten ikke skal pushe tobakk også?

Og hvordan skal Vinmonopolet kunne ta over med deres kostnadsstruktur uten at prisene må økes vesentlig? Hvordan skal arbeidsforholdene og ansettelser måtte dramatisk endres i den institusjonen slik at de må ansette midlertidig, og de ansatte jobbe både helger og netter? Her gjelder avtaler - husk hvor mye forhandlinger som måtte til før de ansatte skulle jobbe påske- pinse og nyttårsaften.

Og spørsmålet er hvorfor er dagens ordning så dum. If it aint broke - dont fix it.

Og hva med fergene - skal det også avvikles her? I så fall står flere eller rettere sagt de fleste ruter til og fra Norge for fall?
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)

Last edited by litt-amatør; 30-07-2017 at 01:34.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 09:14   #58
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,211
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by Edvard View Post
Grei artikkel i Aftenposten om Taxfreeordningen.

https://www.aftenposten.no/meninger/...los--skrot-den
Quote:
Med en KrF-ledet regjering ble Norge stående som et av få skatteparadiser for alkohol og tobakk i Europa
Hæ?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 10:39   #59
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,308
Default Re: Er det lov å nyte "medbrakt" på OSL?

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg må si meg dypt uenig, en av de verre artiklene på lenge fra Aftenposten. Og det sier ikke lite - der har det vært mye dårlig i det siste. Prisen øker tilsvarende som kvaliteten faller. Når en journalist får sin personlige mening på førstesiden bør man forvente noe dypere analyse enn ren synsing. Tallene Lynum opererer med er også tvilsomme.

Vet journalisten at taxfree eksisterer i EU fortsatt - bare ikke internt i EU hvor folk uansett kan ta med enorme mengder. Og sist jeg sjekket var det rimelig mye shopping på EU-flyplasser også for folk som skulle internt i EU bare at det da ikke kalles taxfree. Og hvis Vinmonopolet skal ta over - hvem skal selge tobakk, parfyme, sjokolade etc på flyplasser? Regner med at staten ikke skal pushe tobakk også?

Og hvordan skal Vinmonopolet kunne ta over med deres kostnadsstruktur uten at prisene må økes vesentlig? Hvordan skal arbeidsforholdene og ansettelser måtte dramatisk endres i den institusjonen slik at de må ansette midlertidig, og de ansatte jobbe både helger og netter? Her gjelder avtaler - husk hvor mye forhandlinger som måtte til før de ansatte skulle jobbe påske- pinse og nyttårsaften.

Og spørsmålet er hvorfor er dagens ordning så dum. If it aint broke - dont fix it.

Og hva med fergene - skal det også avvikles her? I så fall står flere eller rettere sagt de fleste ruter til og fra Norge for fall?
Helt enig med deg! Idiotisk artikkel, som dessverre fornyes med jevne mellomrom.

Hva er resultatet ved å avvikle taxfree-ordningen? Jeg vil trekke frem
- Økt grensehandel
- Økt smugling
- Tapte arbeidsplasser
- Dårligere og dyrere reisetilbud
- Økte avgifter for flypassasjerer når Avinor mister inntekter fra taxfree
- Folk kjøper det samme i utlandet.

Så hyler noe om at kvoten må settes til null. Da blir vi i så fall det eneste landet i verden som gjør det. Men heldigvis blir det aldri noe politisk flertall for dette. Det er jeg helt sikker på. Så jo fortere diskusjonen dør ut jo mindre diskusjon om dette blir det.
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2017, 11:38   #60
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Taxfree-salg av alkohol og Avinor-finansiering

1 – Polet overtar taxfree på Avinor sine flyplasser:

Polet (som består av noe slikt som 326 stk AS, alle heleid av Helse- og Omsorgsdepartementet) skal ikke generere overskudd til sin eier, det skal ha margin tilstrekkelig til å sikre videre drift og that's it.

Polet har organisert seg med egen grosist som gjør innkjøp på vegne av samtlige butikker (og muligens samarbeid med Bolaget i Sverige?) og får gode kvantumsrabatter som tidvis gjør at rabatten per flaske tilsvarer alkoholavgiften (som er beregnet på alkoholinnhold, ikke på innkjøpspris) hvilket betyr at Polet er relativt billig for litt dyrere viner.

Sett at Polet vinner anbudet om tollfritt alkoholsalg på Avinor sine flyplasser (ferger etc er ikke relevant, det er Avinor sine butikkarealer dette gjelder) burde jo det betyr at alkoholen blir enda billigere. (Polets totale innkjøp går opp, hvilket gir bedre kvantumsrabatt og redusert pris både i butikker i Norge og på flyplasser) samt at prisen på flyplassene bare skal dekke drift, husleie til Avinor (som kanskje er basert på omsetning, hvilket ødelegger resonnementet) og innkjøpspris. Så burde resultatet bli billigere alkohol og uendrede inntekter for Avinor og Staten Norge.
For øvrig vil det vel være brudd på konkurransereglene hvis en av de som byr på anbudet ikke har krav fra eierne om å gå med overskudd.

Alkoholkonsumpolitisk vil ikke dette føre til reduksjon, men det vil ha støtte fra SV, AP, LO og SP. Kanskje også fra KrF fordi de antagelig vil se bedre muligheter til å stramme inn hvis Polet/staten overtar mer kontroll.

2 – Taxfree-salgsordningen avvikles i Norge:

Som helt riktig påpekt tidligere i tråden vil dette resultere i tap av inntekter for Avinor (og eventuelle flyplasser i Norge med utenlandstrafikk som ikke er eiet av Avinor) som må kompenseres enten av staten (alle skattebetalerne) eller direkte av bruker (økte avgifter / kostnader på flyselskap og reisende – hvilket blir en mindre rettferdig subsidiering av flyplasser som driver med driftsunderskudd enn når det er finansiert av taxfreeoverskudd).

Samfunnsøkonomien i å fjerne flyplasser med driftsunderskudd, eller å øke kostnaden for de reisende (som igjen vil måtte kompenseres av reduserte skatteinntekter fordi profitable norske selskap skriver reisekost som fradragsberettiget og selskap avhengig av reising som foreløpig ikke har blitt profitable vil potensielt flytte deler av virksomheten ut av landet eller avvikle hvilket reduserer personskatteinntekten) vil garantert gi store negative ringvirkninger, så staten vil nok måtte finne disse pengene i samferdselsbudsjettet.

Alkoholkonsumpolitisk vil nok effekten være «positiv» siden mange nok kjøper litt mer fordi det kan kjøpes ved ankomst og en derfor slipper å drasse på tunge poser. Dette vil ha politisk støtte fra KrF og MDG. Kanskje også SV, men usikker.

Salg av taxfreevarer på ferger og om bord på fly og ved avreiseflyplass vil naturligvis gå opp. Hvis ferger antas å være en del av den norske taxfreeordningen vil de flagge over til EU for å beholde ordningen. Hvis ferger mister taxfreeinntekten vil de måtte øke billettprisen eller avslutte driften, begge deler har kraftig negativ effekt på varetransport mellom Norge og EU. På samme måte som kinobillettene ville vært mye dyrere hvis ikke kinoene hadde inntekt fra salg av sure tær, heksehyl og popcorn.

3 – Taxfreekvoten på alkohol og tobakk avvikles i Norge:

Dette er en mer rettferdig løsning enn alternativ 2 over da det ikke vil flytte penger fra norske flyplasser til utenlandske flyplasser. Det vil også øke omsetningen til Polet hvilket gir høyere inntekt til staten i form av avgifter og bedre statistiske data på faktisk alkoholkonsum i Norge.

Samfunnsøkonomisk vil det som beskrevet over være en katastrofe fordi fly- og fergetilbudet vil bli dyrere/redusert. I tillegg kommer kostnaden med økt bemanning på grensekontrollene, økt organisert kriminalitet og at et større antall ellers lovlydige borgere blir registrert i bøteregisteret.

Alkoholpolitisk vil nok dette føre til en reduksjon av konsum, i alle fall brennevinskonsumet, som gjør at KrF helhjertet vil støtte dette. Men jeg har vondt for å se noe annet parti som er villig til å ta den politiske kostnaden dette representerer.

Beklager at dette ble en lang post
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finansiering av flykjøp glemmestad General Aviation og sjøfly 0 22-08-2016 21:21
Delta slutter med taxfree-salg LN-MOW Småprat 13 09-08-2014 04:46
Taxfree-salg ved innreise kan vedtas i juni Farmer Flyforum 20 12-05-2005 17:22


All times are GMT +2. The time now is 22:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.