![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
Og hvorfor skal man da i det hele tatt ha utsalget på selve flyplassen? Ville det ikke da være mer praktisk og greit at de som hadde vært i utlandet fikk "rabattkuponger" utdelt - så kunne man handle varene på sitt lokale pol, så hadde man spart Polet for dyr husleie og man kunne spart arealer på flyplassene. Da ville jo man virkelig fått sett hvor merkelig dette er. At Polet kanskje demper "markedsføringen" noe er vel mulig, men man kunne jo kanskje plassert butikken mer diskret med dagens system også, hvis det er viktig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
|
![]()
Høres vel mest mulig ut som en grei løsning på og slippe og ta en besluttning nå. Et vedtak om og ville innføre noe om sju år er vel rimelig stor sannsynlighet kan bli noe helt annet innen den tid, og dette minner mest om en vedtak om og slippe og ta en besluttning nå, slik at det er noe Størisk over det hele. Når hverdagen kommer og budsjetter skal vedtas så kommer livets realiteter til syne og visjoner forblir visjoner og gode forsetter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Ja, samferdsels-, distrikts- og finanspolitikere har nok større gjennomslagskraft enn helsepolitikere, uansett parti. Slik vil det nok alltid bli.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
Morsom idé med kuponger i stedet, om det ikke var for at du da kunne ha tatt dobbel kvote. Og at kupongene kunne ha blitt solgt videre. Quote:
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Grei artikkel i Aftenposten om Taxfreeordningen.
https://www.aftenposten.no/meninger/...los--skrot-den Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,652
|
![]()
Ikke uten grunn at duty-free posene populært bare omtales som lønningsposen blant Avinor-ansatte...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Jeg jobber i Avinor, og det har jeg aldri hørt.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Har ikke hørt det begrepet bli brukt om Tax-free-posene før. "Somleposene" og et par andre kreative begreper i samme retning har jeg dóg hørt litt rundt forbi. På Sola ble det altid litt tragikomisk når det kom inn et fly fra eksempelvis London med passasjerer videre på en svært kort forbindelse til Bergen eller Oslo, hvor 13 passasjerer kommer i omentrent samlet flokk løpende med sin bagasje til bagdrop, mens den siste passasjeren kommer 15 minutter senere i rolig tempo og med taxfree-posen i hånda. Og jeg ser ikke for meg at situasjonen er stort anderledes på andre flyplasser...
![]() Ellers kan det virke som at det internt hos handlingselskapene på OSL er vanlig å kalle det "Norges største Kjøpesenter"... ![]()
__________________
Mvh Gunnar Last edited by Gunnar; 29-07-2017 at 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
|
![]()
Ikke jeg heller.....
Og hva var egentlig poenget i dagens artikkel i Aftenposten? Var det kritikk av feige politikere som ikke tør å avskaffe dagens ordning i frykt av å miste stemmer, at Avinor dekker inn underskuddet ved de fleste av landets lufthavner med inntekter bl. a fra taxfree-salg, at staten går glipp av inntekter, at barn tar skade av å være med i taxfreebutikken eller hva? Alternativet til dagens ordning er at enten Vinmonopolet overtar etter Heinemann (hvilken reell forskjell utgjør egentlig det?) eller at hele ordningen avvikles og at finansieringen av dagens underskuddslufthavner overføres statsbudsjettet eller økte avgifter. Mye i denne artikkelen falt pån sin egen urimelighet, men det er bare mitt syn og det er sikkert flere andre syn på denne saken som alle andre saker vil jeg tro. Espen Last edited by raider66; 29-07-2017 at 22:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Hvordan fungerer det i andre land og hvilken ordning har de? LHR/FRA/CPH/AMS/CDG.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,357
|
![]()
Taxfreeordningen er avviklet i EU og de har ikke noe vinmonopol å forholde seg til.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,389
|
![]() Quote:
Vel, taxfree ordningen slik vi har den i Norge er avviklet innen EU, men gjelder fremdeles inn/ut til EU. Samtidig kan man nærmest ha med seg i praksis ubegrenset med alkohol mellom landene, gitt det er til eget forbruk. Og det er derfor det fra norsk side ikke er så lett bare avvikle dagens ordning uten at vi vil tape milliarder på det Problemet er at man ikke kan nekte folk å ta med kvota fra utlandet, uten at det blir problemer med EU etc. Da er det faktisk langt bedre man handler taxfree i Norge, hvor inntektene i stor grad havner i Avinor systemet og dermed det offentlige, enn at pengene brukes på utenlandske flyplasser. Det var jo derfor taxfree på ankomst ble introdusert i Norge for endel år siden, hvilket har vært en gedigen suksess Så selv om ordningen isolert sett er kokko, kan alternativene fort være langt mindre lønnsomt for Norge. Selv vil jeg heller at taxfree finansierer ymse ulønnsomme flyplasser, enn at det går over statsbudsjettet og jeg må betale mer skat Så kommer spørsmålet hvem som fysisk driver butikkene på norske flyplasser, men det er et annet spørsmål. Men husleieprisene havner uansett mye av gevinsten hos Avinor Last edited by Someone; 29-07-2017 at 23:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,652
|
![]()
En annen journalistisk vri i artikkelen var å si at salget har økt urovekkende med så og så mange prosent siden år x uten å samtidig si at passasjermengden sannsynligvis har økt enda mer. Såvidt jeg husker er ikke tax free kvoten endret noe vesentlig de siste årene, så én enkelt reisende får ikke kjøpt med seg mer alkohol på en tur nå enn hen gjorde for ti år siden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
|
![]()
Eller å ta hensyn til taxfreeprisstgningen som ikke er helt på line med vanlig prisstgning.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]() Quote:
Vet journalisten at taxfree eksisterer i EU fortsatt - bare ikke internt i EU hvor folk uansett kan ta med enorme mengder. Og sist jeg sjekket var det rimelig mye shopping på EU-flyplasser også for folk som skulle internt i EU bare at det da ikke kalles taxfree. Og hvis Vinmonopolet skal ta over - hvem skal selge tobakk, parfyme, sjokolade etc på flyplasser? Regner med at staten ikke skal pushe tobakk også? ![]() Og hvordan skal Vinmonopolet kunne ta over med deres kostnadsstruktur uten at prisene må økes vesentlig? Hvordan skal arbeidsforholdene og ansettelser måtte dramatisk endres i den institusjonen slik at de må ansette midlertidig, og de ansatte jobbe både helger og netter? Her gjelder avtaler - husk hvor mye forhandlinger som måtte til før de ansatte skulle jobbe påske- pinse og nyttårsaften. Og spørsmålet er hvorfor er dagens ordning så dum. If it aint broke - dont fix it. Og hva med fergene - skal det også avvikles her? I så fall står flere eller rettere sagt de fleste ruter til og fra Norge for fall?
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) Last edited by litt-amatør; 30-07-2017 at 01:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,211
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,308
|
![]() Quote:
Hva er resultatet ved å avvikle taxfree-ordningen? Jeg vil trekke frem - Økt grensehandel - Økt smugling - Tapte arbeidsplasser - Dårligere og dyrere reisetilbud - Økte avgifter for flypassasjerer når Avinor mister inntekter fra taxfree - Folk kjøper det samme i utlandet. Så hyler noe om at kvoten må settes til null. Da blir vi i så fall det eneste landet i verden som gjør det. Men heldigvis blir det aldri noe politisk flertall for dette. Det er jeg helt sikker på. Så jo fortere diskusjonen dør ut jo mindre diskusjon om dette blir det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
|
![]()
1 – Polet overtar taxfree på Avinor sine flyplasser:
Polet (som består av noe slikt som 326 stk AS, alle heleid av Helse- og Omsorgsdepartementet) skal ikke generere overskudd til sin eier, det skal ha margin tilstrekkelig til å sikre videre drift og that's it. Polet har organisert seg med egen grosist som gjør innkjøp på vegne av samtlige butikker (og muligens samarbeid med Bolaget i Sverige?) og får gode kvantumsrabatter som tidvis gjør at rabatten per flaske tilsvarer alkoholavgiften (som er beregnet på alkoholinnhold, ikke på innkjøpspris) hvilket betyr at Polet er relativt billig for litt dyrere viner. Sett at Polet vinner anbudet om tollfritt alkoholsalg på Avinor sine flyplasser (ferger etc er ikke relevant, det er Avinor sine butikkarealer dette gjelder) burde jo det betyr at alkoholen blir enda billigere. (Polets totale innkjøp går opp, hvilket gir bedre kvantumsrabatt og redusert pris både i butikker i Norge og på flyplasser) samt at prisen på flyplassene bare skal dekke drift, husleie til Avinor (som kanskje er basert på omsetning, hvilket ødelegger resonnementet) og innkjøpspris. Så burde resultatet bli billigere alkohol og uendrede inntekter for Avinor og Staten Norge. For øvrig vil det vel være brudd på konkurransereglene hvis en av de som byr på anbudet ikke har krav fra eierne om å gå med overskudd. Alkoholkonsumpolitisk vil ikke dette føre til reduksjon, men det vil ha støtte fra SV, AP, LO og SP. Kanskje også fra KrF fordi de antagelig vil se bedre muligheter til å stramme inn hvis Polet/staten overtar mer kontroll. 2 – Taxfree-salgsordningen avvikles i Norge: Som helt riktig påpekt tidligere i tråden vil dette resultere i tap av inntekter for Avinor (og eventuelle flyplasser i Norge med utenlandstrafikk som ikke er eiet av Avinor) som må kompenseres enten av staten (alle skattebetalerne) eller direkte av bruker (økte avgifter / kostnader på flyselskap og reisende – hvilket blir en mindre rettferdig subsidiering av flyplasser som driver med driftsunderskudd enn når det er finansiert av taxfreeoverskudd). Samfunnsøkonomien i å fjerne flyplasser med driftsunderskudd, eller å øke kostnaden for de reisende (som igjen vil måtte kompenseres av reduserte skatteinntekter fordi profitable norske selskap skriver reisekost som fradragsberettiget og selskap avhengig av reising som foreløpig ikke har blitt profitable vil potensielt flytte deler av virksomheten ut av landet eller avvikle hvilket reduserer personskatteinntekten) vil garantert gi store negative ringvirkninger, så staten vil nok måtte finne disse pengene i samferdselsbudsjettet. Alkoholkonsumpolitisk vil nok effekten være «positiv» siden mange nok kjøper litt mer fordi det kan kjøpes ved ankomst og en derfor slipper å drasse på tunge poser. Dette vil ha politisk støtte fra KrF og MDG. Kanskje også SV, men usikker. Salg av taxfreevarer på ferger og om bord på fly og ved avreiseflyplass vil naturligvis gå opp. Hvis ferger antas å være en del av den norske taxfreeordningen vil de flagge over til EU for å beholde ordningen. Hvis ferger mister taxfreeinntekten vil de måtte øke billettprisen eller avslutte driften, begge deler har kraftig negativ effekt på varetransport mellom Norge og EU. På samme måte som kinobillettene ville vært mye dyrere hvis ikke kinoene hadde inntekt fra salg av sure tær, heksehyl og popcorn. 3 – Taxfreekvoten på alkohol og tobakk avvikles i Norge: Dette er en mer rettferdig løsning enn alternativ 2 over da det ikke vil flytte penger fra norske flyplasser til utenlandske flyplasser. Det vil også øke omsetningen til Polet hvilket gir høyere inntekt til staten i form av avgifter og bedre statistiske data på faktisk alkoholkonsum i Norge. Samfunnsøkonomisk vil det som beskrevet over være en katastrofe fordi fly- og fergetilbudet vil bli dyrere/redusert. I tillegg kommer kostnaden med økt bemanning på grensekontrollene, økt organisert kriminalitet og at et større antall ellers lovlydige borgere blir registrert i bøteregisteret. Alkoholpolitisk vil nok dette føre til en reduksjon av konsum, i alle fall brennevinskonsumet, som gjør at KrF helhjertet vil støtte dette. Men jeg har vondt for å se noe annet parti som er villig til å ta den politiske kostnaden dette representerer. Beklager at dette ble en lang post |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finansiering av flykjøp | glemmestad | General Aviation og sjøfly | 0 | 22-08-2016 21:21 |
Delta slutter med taxfree-salg | LN-MOW | Småprat | 13 | 09-08-2014 04:46 |
Taxfree-salg ved innreise kan vedtas i juni | Farmer | Flyforum | 20 | 12-05-2005 17:22 |