![]() |
|
![]() |
#501 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]() Jeg er selvsagt klar over det, men vilkårene ligner ofte hverandre fra selskap til selskap, og jeg kommer til å bestille før forsikringsselskapet vil rekke å svare Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
#502 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#503 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
Hvis du på reise 2 kan gjøre online checkin så er det kanskje 20 min oppmøte på gate som vil gjelde, ellers vil jeg tror det check in tidsfristen som gjelder. Hvilket selskap har du? |
|
![]() |
![]() |
#504 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]()
Forsikringsselskap er storebrand, via Juristforbundet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
#505 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 413
|
![]() Quote:
https://www.storebrand.no/privat/for...ts=15bce04b138 Dersom en forsinkelse på minst 2 timer medfører at du kommer for sent til forhåndsbetalte offentlig transportmiddelet, erstatter vi nødvendige og dokumenterte merutgifter til reise for å innhente den fastlagte reiseruten. Årsaken til forsinkelsen må skyldes: – værforhold som forsinker det offentlige transportmiddelet forsikrede har betalt billett og skal reise med. – teknisk feil og/eller trafikkuhell med det offentlige transportmiddel du skal reise med. Teknisk feil omfatter transportmiddelet samt systemer og infrastruktur som er nødvendig for trafikkavvikling. – teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av den privatbil du reiser med. jf. pkt. F.1.2 Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for. Last edited by espenlok; 21-05-2017 at 09:33. Reason: Inkluderte en relevant presisering |
|
![]() |
![]() |
#506 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]()
Takk, Skal sjekke om vilkårene er like via juristforbundet
Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
#507 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#508 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
|
![]()
SK908 ble 3 timer 43 minutter forsinket 20/5, noe som vel gir rett til EU-kompensasjon (SAS oppfordret meg selv til å søke dette, så da var forsinkelsen noe som var innenfor deres kontroll). Kan man kreve kompensasjon også for infant?
|
![]() |
![]() |
#509 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]() Quote:
For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her Men ellers så regnes også infants som passasjerer, og var nylig en dom i flyselskapenes disfavør her. Man betaler jo faktisk for dem, selv om summen ofte er mer symbolsk |
|
![]() |
![]() |
#510 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#511 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]()
En høyesteretts dom i Danmark har fastslått at en forsinkelse som har utgangspunkt i en diversion pga vær et dagen før, regnes som en ekstraordinær hendelse og ikke gir rett til kompensasjon. Dette var motsatt kompensasjon lavere rettsinstanser i Danmark kom fram til etter SAS der ble dømt til å betale erstattning til noen passasjerer mellom CPH-IAD som ble snaue 4 timer forsinket etter samme avgang dagen før måtte gå til PHL pga vær og de ikke hadde klart hente inn forsinkelsen
|
![]() |
![]() |
#513 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
|
![]() Quote:
Forstår jeg det riktig at SAS slapp unna med forsinkelse på CPH-ORD fordi ORD-CPH var forsinket fordi CPH-ORD ble diverted? Jeg er tilbøyelig til være enig at neste flight kan være omfattet på long haul, men på avgang fra selskapets hub et det mulighet til reservetiltak. |
|
![]() |
![]() |
#514 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,851
|
![]() Quote:
https://standby.dk/sas-sejren-i-hoej...for-fremtiden/ Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#515 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Location: København
Posts: 569
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#516 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,617
|
![]()
Det er vel ikke noe sjokk at slik regelverket har vært tolket frem til nå, har lagt en for stor byrde på flyselskapene. Men det som er beklagelig er jo at det nå blir mer uklart hvor grensen går, og det kan bli lettere for selskapepene å slippe unna på saker de bør dekke. Hva skal til for at kundene skal kunne lastes? Hvor lenge skal man akseptere konsekvensen av en hendelse som er utenfor selskapets kontroll? Flyselskapene idag kjører jo ganske stramme opprasjoner med lite fleksibilitet.
|
![]() |
![]() |
#517 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
En dyd av nødvendighet med de marginene bransjen er presset til å operere med. Luft i trafikkprogrammet koster penger.
|
![]() |
![]() |
#518 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 837
|
![]() Quote:
Nogen bad om en udskrift af dommen. Den kan findes her: http://www.hoejesteret.dk/hoejestere...rsinkelse.aspx |
|
![]() |
![]() |
#519 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
Mye lesestoff og eget forum for de som vil lære mer om rettigheter og andre utfordringer ved flyreiser m.v.
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
#520 |
Newcomer
Join Date: Aug 2014
Location: Hønefoss/Surigao
Posts: 29
|
![]()
Hei.
Håper noen kan hjelpe meg/oss med hvilke rettigheter til erstatning vi har . Hadde billetter til utreise med Thai onsdag 28. juni 14.15 med ankomst MNL 29.juni 11.55. Videre Cebupacificair 16.25 til Cebu, 2 netter på Cordova Home Village i Cebu og videre Cebupacificair til Surigao 1. juli 10.25. Vi er meg og min datters familie på 1+5 personer på separate Thaibilletter, mens resten er booked av meg under ett. Surigao City er vårt oppholdsted de neste ukene. Etter 90 minutter i flyet (i Oslo)får vi beskjed om teknisk feil og måtte ut og vente ved gate. Etter et par timer får vi ny avgang neste dag og hotell og mat. Ved innsjekk får vi nye BP (selvfølgelig) og da kun til BKK da de ikke vet når vi ankommer der. Bagasje også kun sjekket til BKK og ikke gjennomgående MNL. Flyet tar av kun noen minutter før den andre (og rutemessige) Thaiavgangen torsdag 29.juni. Ombord i flyet får vi beskjed om at vi vil bli møtt av Thairepresentanter ved tuben ut av flyet ved ankomst og loset videre. Selvfølgelig møtte det ingen der og jeg fant selv en Thaiskranke, etter og ha kranglet oss gjennom sikkerhetssjekken opp til 2. etg uten BP. Etter en times kø fikk vi nye BP, kuponger til Dayhotellet på BKK og beskjed om at bagasjen var reroutet til MNL. Flyavgang 14.45 med ankomst MNL 19.00. 31 timer forsinket. Da var Cebupacificair MNL-CEB, overnatting i Cebu og CEB-SGU gått til helv..... og jeg booked MNL -BXU(Butuan) og van derfra til Surigao City. Av bagasje var også kun 2 av 6 kofferter ankommet. I skrivende stund er koffertene ankommet MNL, men pga begrenset cargokapasitet på ATRflyene til Surigao kan det ta noen dager før de ankommer. Vi har god kommunikasjon med forsikringsselskapene(selvfølgelig har jeg og min datters familie forskjellige selskaper) og blitt enige om fordelingen av merkostnadene 1/6 til mitt og 5/6 til min datters. Men det store spørsmålet er HVORDAN ER THAI ANGÅENDE KOMPENSASJONEN FOR FORSINKELSE? Etter Airhelps sin kalkulator skal vi ha 685 Euro pr person for tort og svie. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 250 | 28-02-2025 08:27 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |