• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian dere er så teite...og det er SAS også

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Norwegian dere er så teite...og det er SAS også

bla bla bla bla... flyet er innstilt bla bla bla... vanskelig å komme igjennom på tlf bla bla bla... kunder sier på facebook at "nå er det gang nummer xxx at flighten blir kansellert og jeg ikke får hjelp. Aldri mer Norwegian..."

... inntil neste gang de kan spare 57 øre på fly dem.

http://www.vg.no/nyheter/norwegian-...orwegian-kanselleringer-haaploest/a/23808991/

Mister troen på menneskeheten i blant
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Dette er jo bare en vanlig Europa-rute. Har de virkelig ingen fleksibilitet - og mulighet til å sette inn et fly fra en annen base?
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Dette er jo bare en vanlig Europa-rute. Har de virkelig ingen fleksibilitet - og mulighet til å sette inn et fly fra en annen base?

Høstferietid. Ingen som har kapasitet ledig nå. Hvorfor tror det engelske CAA måtte til USA for å finne 'redningsfly' til den ventede Monarch-konkursen?
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Høstferietid. Ingen som har kapasitet ledig nå. Hvorfor tror det engelske CAA måtte til USA for å finne 'redningsfly' til den ventede Monarch-konkursen?

Alle land har vel ikke høstferie nå (og ikke engang hele Norge)?;) Mange har jo knapt begynt på skolen. I UK er det normalt sett ferie midt i terminen, noe som i år vil være mot slutten av oktober.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

... inntil neste gang de kan spare 57 øre på fly dem.

Nå skal det i rimelighetens navn anføres at det for en småbarnsfamilie kan være snakk om nokså større prisforskjell enn 57 øre på å booke høstferien (i en allerede stiv uke prismessig sett) med Norwegian enn med SAS. Så jeg forstår godt de som gjør det - det er ikke alle som har slike økonomiske marginer at de kan slenge på et par tusenlapper for SAS eller bare kjøre C. Men med Norwegians frynsete rykte, og evne, til å håndtere situasjoner som dette, så må man også vite at å booke med dem innebærer en viss risiko og at når ting først krasjer, så krasjer de veldig.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Nå skal det i rimelighetens navn anføres at det for en småbarnsfamilie kan være snakk om nokså større prisforskjell enn 57 øre på å booke høstferien (i en allerede stiv uke prismessig sett) med Norwegian enn med SAS. Så jeg forstår godt de som gjør det - det er ikke alle som har slike økonomiske marginer at de kan slenge på et par tusenlapper for SAS eller bare kjøre C. Men med Norwegians frynsete rykte, og evne, til å håndtere situasjoner som dette, så må man også vite at å booke med dem innebærer en viss risiko og at når ting først krasjer, så krasjer de veldig.

Har ingen problemer med å forstå og være enig i argumentet ditt.

Mitt gikk mer i retning av alle som skriker opp og sier "JEG SKAL ALDRI FLY NORWEGIAN IGJEN" - og gråter i pressen eller på forum.

Så kommer neste tur, så sparer de penger på nytt, bestiller "Norwegian igjen" og blir lamslått av forbauselse når opplevelsen ikke blir den samme som den de hadde fått av et dyrere nettverksselskap.

Jeg kjøper i blant klær på Pull&Bear, fordi det koster 200 kroner på et par sko. Hvor fett er ikke det? Jeg handlet sko, bukse og 2 tskjorter for ca 1000,- samlet, sist gang. Men da forventer jeg jo ikke at de varer. Jeg roper ikke JEG SKAL ALDRI PÅ P&B IGJEN og gråter i VG fordi tskjorten min revnet i første vask.

Jeg skal fly Norwegian long haul i januar fordi jeg sparer penger. Men de pengene jeg sparer kommer jo fra et sted.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Så kommer neste tur, så sparer de penger på nytt, bestiller "Norwegian igjen" og blir lamslått av forbauselse når opplevelsen ikke blir den samme som den de hadde fått av et dyrere nettverksselskap.

Bortsett fra at det ikke er så himla langt mellom historiene der nettverksselskap også gir dårlig service.

(Jeg har et skandinavisk flyselskap jeg prøver å unngå sant jeg kan. Det har ikke rød nese.)
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Sist vi skulle på ferie var det KRS- OSL , 3 timer venting på Gardermoen og videre med et annet flyselskap (Charter).
Både SAS og Norwegian hadde hver sin rute tidlig nok, var bare ca 20 min i mellom avgangen. Valgte Norwegian pga pris. Heldigvis. SAS innstilte sin tur, og flyet videre til POP hadde forlengst gått når SAS hadde neste tur fra KRS.

Så ja, det er nok ikke avhengig av billettprisen.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Skjønner at blårompene også kan ha issues. Nå flyr jeg dem ikke særlig lenger, og skjønner på andre at irrops ikke er like elegant lenger etter outsourcing + +

Meeeeeen... jeg sliter med å akseptere at det argumenteres for at det er likegyldig om du har en DY/DU billett eller en BA/LH/SK billett ved irrops.

Jeg har også fløyet mye og synes forskjellene har vært gigantiske. De store har vært usedvanlig løsningsorienterte, fleksible og proaktive mot meg i hvert fall. Det samme kan ikke helt sies om røddysene. Jeg flyr røddyser iblant allikevel. Jeg boikotter ikke, men jeg forventer heller ikke så mye de gangene jeg er der. Er det snag så går jeg bare i baren
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Mye som skjer på irops-siden om dagen. Mer og mer blir basert på selvbetjening, og når kun de 'vanskelige' sakene må behandles manuelt, blir servicen bedre for alle. Når Amadeus får sitt ATC-produkt ordentlig opp å kjøre, vil dette utgjøre en stor forskjell.

Det er etterhvert mest selskapenes policyer som setter begrensninger - samt generell plasstilgjengelighet, selvfølgelig.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Det var fly tilgjengelig men alle crewresurser brukt opp.

....det er jo dermed noe bekrymringsfullt at beskjed til de reisende ble først gitt timer før avreise. Crewplanlegging og schedule skjer jo normalt en måned før, selv om selskapet har behov for større fleksibilitet kan det vel dreie seg om 14 dager før, så dette er jo noe som har vært kjennt I en god stund før kundene ble informert. Crewplanleggings Software holder jo god control på alle variabler som hvor mye de forskjellige ansatte/kontrakt ansatte har fløyet - med mindre man ikke benytter en løsning fra KjellTech;)
Så det synes som at beskjeder som har svært store konskvenser for kundene kommer svært svært sent, jeg store problemere med å tro at en sitter å planlegger timer før avgang.....
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Meeeeeen... jeg sliter med å akseptere at det argumenteres for at det er likegyldig om du har en DY/DU billett eller en BA/LH/SK billett ved irrops.

Er det noe, så slipper man i hvert fall å havne bak alle statuskunder i kø for å få hjelp.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Det eneste flyselskap som har gitt meg denied boarding, ever(!), er SAS for et par år siden, med fast plass og billett kjøpt adskillige måneder før. Overbooket, og jeg hadde billigste billett av de ca. 180 på flygingen.

Det har aldri Norwegian eller Ryanair gjort med meg!
 
Re: Norwegian dere er så teite...

SAS sendte opp ett ekstra fly til Kristiansund i dag da de ikke var sikre på om det opprinnelige var i god nok form. Alt av billetter, transfer etc ble fixet uten at passasjerer trengte gjøre en puck.

Og at SAS tar vare på statuskundene sine kan da umulig være noe dumt.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Og at SAS tar vare på statuskundene sine kan da umulig være noe dumt.

SAS klarer ikke å prioritere opp noe, uten å prioritere ned noe annet. Jeg tilhører den kundegruppa som blir prioritert ned.

Det er selvfølgelig et valg SAS gjør, men for meg er det er argument for å velge bort SAS.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

SAS klarer ikke å prioritere opp noe, uten å prioritere ned noe annet. Jeg tilhører den kundegruppa som blir prioritert ned.

Det er selvfølgelig et valg SAS gjør, men for meg er det er argument for å velge bort SAS.

Hvordan prioriterer DY da?

La oss si at en fullbooket 738 på OSL-NCE blir kansellert pga tech. De har 100 plasser ledige via ARN, 20 via LGW og 20 via CPH.

Det løser problemet for 149 av 189 pax.

40 pax må bli igjen i Oslo til neste dag. Ingen melder seg frivillig. Hvordan gjør de det?

Eller skjer det aldri med DY?
 
Re: Norwegian dere er så teite...

For det merkes på "kropp å sjel" at de driter i slike som deg? Tull.

Men for alle del, DY og Ryanair er nok super med tanke på service for individet.
 
Re: Norwegian dere er så teite...

Hvordan prioriterer DY da?

Det vet jeg faktisk ikke (noen har vel antydet at de prioriterer etter billettpris?), men jeg vet at jeg er sist på lista hos SAS. Jeg vet at jeg aldri får et ledig sete ved siden av meg. Jeg vet at jeg aldri kommer først ombord om jeg har en litt stor håndbaggasje. Og jeg vet at jeg er sist til å få hjelp ved irr ops.
 
Back
Top