![]() |
|
![]() |
#281 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tenkt tilfelle: Man reiser til USA (på ESTA/VWP), tar en tur over grensa til Canada eller Mexico, og mister/blir frastjålet passet der. Hva skjer da - er det noen som helst mulighet for å komme inn i USA igjen på nødpass når man ikke har visum? Hvis ikke vil det jo bli en relativt kjip situasjon, med returbillett fra og kanskje en leiebil parkert i et land man ikke kommer inn i...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#283 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#284 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da jeg ankom Washington Dulles i mars, så kunne pax som brukte sin ESTA for andre gang eller mer benytte seg av noen maskiner for scanning av pass osv. Dette gjorde at det kun tok 5-10 min å komme seg igjennom immigration.
Noen som vet om det er slik på Chicago O'Hare også? Det ser ut som jeg må sende vekk passet mitt som inneholder ESTA, dermed må jeg få en ny ESTA i reservepasset mitt. Vil jeg da regnes som en ny reisene til USA og må stå i de lange immigration køene, eller kan jeg bruke de samme maskinene jeg brukte på Dulles (med forbehold om at de også er på O'Hare)
![]() |
#285 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Uansett har aldri hatt en mer smooth entry til USA enn da - tross Iran-visum som han kontrolløren brydde seg nada om (ja det er en kontroll etter maskinen har gitt deg en lapp), ikke brydde han seg da jeg sa jeg bare var på 3 dagers visitt heller eller var student. Tydelig at CBP driter litt mer i utenrikspolitikken enn ambassadene. Dette var etter at innstrammingen ble kjent, men før det ble implementert. Selv TSA på vei ut var hyggelige og ordnet det slik at folk i "fasttracken" ble sluppet til andre sluser hvor det var nada kø. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Bortsett fra at det kan være lange køer i immigration "over there", så er resten bare en lek.
Har kun vært i USA 2 ganger, og begge gangene med et pass fullt av visum og stempel (kun 4 sider ledig). Aldri har de brydd seg om mine tidligere reiser eller hvorfor jeg skal til USA. Det har bare vært KLAKK, KLAKK.....welcome to America
![]() |
#287 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Første gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte i den manuelle køen siden jeg hadde nytt pass. Hadde vært i USA på ESTA før, men da med det gamle passet. Andre gangen hadde jeg kun håndbagasje, og ble sendt bakveien via en kø for de med håndbagasje. Felles for begge gangene er at det har vært relativt lite kø. Stod vel ca 10 min begge gangene, men det er sikkert fordi det var lavsesong. Kom med SAS fra CPH og ARN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Når det er sagt så opplevde jeg ikke automaten som så veldig mye mer effektiv. Først og fremst tok det relativt lang tid å bruke den - måtte bruke 5-6 forsøk før den klarte å lese navnet riktig fra passet, deretter like mange forsøk før den var fornøyd med fingeravtrykkene, og deretter blir man uansett sendt til en skranke med en agent som stiller de samme kontrollspørsmålene som i de vanlige skrankene. Tidsbesparelsen er med andre ord minimal med mindre man lander på samme tid som mange non-ESTA. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Da kan jeg vel konkludere med at hvis nytt pass og ny ESTA brukes på min kommende USA tur, så blir det manuell behandling. Får håpe jeg ikke trenger å sende inn "USA" passet mitt til den brasilianske ambassaden før Chicago turen da.
Noen som vett hvordan trøkket er i immigration på O'Hare når SAS flyet fra København lander?
![]() |
#290 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Når jeg reiste sist til ORD, så reiste jeg med nytt pass (og ny ESTA), og det gikk greit å bruke automaten. De har to køer for de som har brukt automatene, og regner med at du kommer i den litt treigere om det er noe som mangler eller ikke kan identifisere. Det gikk likevel raskere enn den "helmanuelle". Jeg prøvde å spørre og, men de som var floorwalkere var mer motsignende og uenige med seg selv at jeg bestemte meg for å bare prøve.
![]() |
#291 |
Litt overalt
|
![]()
Har et familiemedlem som har klart å fått etternavn der fornavnet skal vere og omvendt på ESTA en.
Har dette noe å si? Hvor strenge er de når det gjelder slike feil? ESTA er godkjendt og alt, men kan hun bli nektet innreise av en så "liten" feil?
![]() |
#292 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
(Navn på billett/pass/ESTA skal vel helst være 100% like, så jeg ville neppe tatt sjansen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 | |
Litt overalt
|
![]() Quote:
ja da skal vi se å hjelpe henne om å søke om nytt ESTA, var det så at den ESTA en som allerede er godkjendt blir slettet automatisk og det blir den nye som gjelder? Eller er det noe vi må gjøre?
![]() |
![]() |
#294 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Kan ikke tro de bryr seg med det. Har selv skrevet feil hotell for første natt og div ingen spørsmål om det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Feil i navnerekkefølgen vil nok være noe mer alvorlig enn feil hotel. Hva detaljer angår, så har jeg blitt nødt til å nekte en person å reise fordi vedkommende hadde 1 siffer feil i passnummer på sin ESTA. Forskjellen på 884 og 844 er ikke stor, men det var grunn nok til å nekte reise.
Hold altså tunga rett i munnen når du fyller ut ESTA, og pass på å gi deg selv god tid til oppgaven! ![]()
![]() |
#296 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvis ikke ESTA er korrekt nok i forhold til CBP sine krav, så vil ikke vedkommende bli sjekket inn (sjekkinnsystemet får svar fra CBP at ESTA ikke er funnet). Da må man søke ESTA på nytt.
![]() |
#297 | ||
Litt overalt
|
![]() Quote:
Quote:
Har aldri vert bort i dette før. Siden jeg alltid har klart å skrive rett første gang jeg søker Men tilbake til saken. nå gjekk det fint, nå ligger hun inne med 2 godkjendte. forsvinner den gamle? Eller kan det fremdeles bli rot siden det er to godkjendte ESTA er med forskjellig navn? Må den slettes av meg på noen måte?
![]() |
![]() |
#298 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan ikke si jeg ble veldig mye klokere av dette, men:
https://www.cbp.gov/travel/internati...-system-travel Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#299 | |
Litt overalt
|
![]() Quote:
Takk for svar
![]() |
![]() |
#300 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
JFK T7 (BA-terminalen) har fått immigrasjonsautomater operative nå (rapporteres det om på div. forumer)
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |