Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-04-2016, 13:51   #281
sabergum
ScanFlyer Blue

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Tenkt tilfelle: Man reiser til USA (på ESTA/VWP), tar en tur over grensa til Canada eller Mexico, og mister/blir frastjålet passet der. Hva skjer da - er det noen som helst mulighet for å komme inn i USA igjen på nødpass når man ikke har visum? Hvis ikke vil det jo bli en relativt kjip situasjon, med returbillett fra og kanskje en leiebil parkert i et land man ikke kommer inn i...
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2016, 13:59   #282
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by sabergum View Post
Tenkt tilfelle: Man reiser til USA (på ESTA/VWP), tar en tur over grensa til Canada eller Mexico, og mister/blir frastjålet passet der. Hva skjer da - er det noen som helst mulighet for å komme inn i USA igjen på nødpass når man ikke har visum? Hvis ikke vil det jo bli en relativt kjip situasjon, med returbillett fra og kanskje en leiebil parkert i et land man ikke kommer inn i...
Naa kjenner jeg bare til Vancouver - USA grensene og paa YVR (Flyplassen) er det egne kontorer som vil hjelpe deg, om du kommer med bil er det ogsaa kurrant aa faa hjelp, det som er viktig er en Politi Rapport om det stjaalne / mistet Pass - baade Visum og Esta kan letes opp Online av Immigrasjons Myndighetene. Fra en fyr som krysser grensen meget ofte er min erfaring de aller fleste er meget forstaaelsefulle og behjelpelige.
Old 20-04-2016, 17:47   #283
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Naa kjenner jeg bare til Vancouver - USA grensene og paa YVR (Flyplassen) er det egne kontorer som vil hjelpe deg, om du kommer med bil er det ogsaa kurrant aa faa hjelp, det som er viktig er en Politi Rapport om det stjaalne / mistet Pass - baade Visum og Esta kan letes opp Online av Immigrasjons Myndighetene. Fra en fyr som krysser grensen meget ofte er min erfaring de aller fleste er meget forstaaelsefulle og behjelpelige.
Kan egentlig stille meg bak denne. Har krysset grensen med bil noen ganger, og det er stort sett veldig bra hjelp å få. Noe helt annet enn JFK i rushtiden med 34 A380'er fra Mellom-Amerika, samtidig

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 09:56   #284
A-380
ScanFlyer Silver

Da jeg ankom Washington Dulles i mars, så kunne pax som brukte sin ESTA for andre gang eller mer benytte seg av noen maskiner for scanning av pass osv. Dette gjorde at det kun tok 5-10 min å komme seg igjennom immigration.

Noen som vet om det er slik på Chicago O'Hare også?

Det ser ut som jeg må sende vekk passet mitt som inneholder ESTA, dermed må jeg få en ny ESTA i reservepasset mitt. Vil jeg da regnes som en ny reisene til USA og må stå i de lange immigration køene, eller kan jeg bruke de samme maskinene jeg brukte på Dulles (med forbehold om at de også er på O'Hare)
Old 28-04-2016, 10:22   #285
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Da jeg ankom Washington Dulles i mars, så kunne pax som brukte sin ESTA for andre gang eller mer benytte seg av noen maskiner for scanning av pass osv. Dette gjorde at det kun tok 5-10 min å komme seg igjennom immigration.

Det ser ut som jeg må sende vekk passet mitt som inneholder ESTA, dermed må jeg få en ny ESTA i reservepasset mitt. Vil jeg da regnes som en ny reisene til USA og må stå i de lange immigration køene, eller kan jeg bruke de samme maskinene jeg brukte på Dulles (med forbehold om at de også er på O'Hare)
SFO da jeg var der før jul var ikke dette presisert - stod bare ESTA visitors mot maskinene. Nå hadde jeg vært i USA en gang før med det passet, så og om det ikke går vil jeg tro den spytter ut sinte feilmeldinger. På maskinen var det også flere tilvalg som visum også så det kan godt hende de vil utvide tilgangen også for de som har visum til USA.

Uansett har aldri hatt en mer smooth entry til USA enn da - tross Iran-visum som han kontrolløren brydde seg nada om (ja det er en kontroll etter maskinen har gitt deg en lapp), ikke brydde han seg da jeg sa jeg bare var på 3 dagers visitt heller eller var student. Tydelig at CBP driter litt mer i utenrikspolitikken enn ambassadene. Dette var etter at innstrammingen ble kjent, men før det ble implementert. Selv TSA på vei ut var hyggelige og ordnet det slik at folk i "fasttracken" ble sluppet til andre sluser hvor det var nada kø.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 10:52   #286
A-380
ScanFlyer Silver

Bortsett fra at det kan være lange køer i immigration "over there", så er resten bare en lek.

Har kun vært i USA 2 ganger, og begge gangene med et pass fullt av visum og stempel (kun 4 sider ledig). Aldri har de brydd seg om mine tidligere reiser eller hvorfor jeg skal til USA. Det har bare vært KLAKK, KLAKK.....welcome to America
Old 28-04-2016, 17:20   #287
afb
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post

De hadde automater på O'Hare når jeg var der i desember og januar, men jeg har faktisk ikke brukt dem.

Første gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte i den manuelle køen siden jeg hadde nytt pass. Hadde vært i USA på ESTA før, men da med det gamle passet. Andre gangen hadde jeg kun håndbagasje, og ble sendt bakveien via en kø for de med håndbagasje. Felles for begge gangene er at det har vært relativt lite kø. Stod vel ca 10 min begge gangene, men det er sikkert fordi det var lavsesong. Kom med SAS fra CPH og ARN.
Old 28-04-2016, 18:37   #288
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by afb View Post
De hadde automater på O'Hare når jeg var der i desember og januar, men jeg har faktisk ikke brukt dem.

Første gangen fikk jeg beskjed om at jeg måtte i den manuelle køen siden jeg hadde nytt pass. Hadde vært i USA på ESTA før, men da med det gamle passet. Andre gangen hadde jeg kun håndbagasje, og ble sendt bakveien via en kø for de med håndbagasje. Felles for begge gangene er at det har vært relativt lite kø. Stod vel ca 10 min begge gangene, men det er sikkert fordi det var lavsesong. Kom med SAS fra CPH og ARN.
Jeg kom til LAX på mandag, og da fikk vi beskjed på flyet om at alle med ESTA kunne gå i kø for automatene, men i den køen stod det agenter som stilte spørsmål om du hadde vært i USA på samme pass tidligere, og henviste de som ikke hadde det til de vanlige skrankene.

Når det er sagt så opplevde jeg ikke automaten som så veldig mye mer effektiv. Først og fremst tok det relativt lang tid å bruke den - måtte bruke 5-6 forsøk før den klarte å lese navnet riktig fra passet, deretter like mange forsøk før den var fornøyd med fingeravtrykkene, og deretter blir man uansett sendt til en skranke med en agent som stiller de samme kontrollspørsmålene som i de vanlige skrankene. Tidsbesparelsen er med andre ord minimal med mindre man lander på samme tid som mange non-ESTA.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 19:06   #289
A-380
ScanFlyer Silver

Da kan jeg vel konkludere med at hvis nytt pass og ny ESTA brukes på min kommende USA tur, så blir det manuell behandling. Får håpe jeg ikke trenger å sende inn "USA" passet mitt til den brasilianske ambassaden før Chicago turen da.

Noen som vett hvordan trøkket er i immigration på O'Hare når SAS flyet fra København lander?
Old 28-04-2016, 20:51   #290
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Når jeg reiste sist til ORD, så reiste jeg med nytt pass (og ny ESTA), og det gikk greit å bruke automaten. De har to køer for de som har brukt automatene, og regner med at du kommer i den litt treigere om det er noe som mangler eller ikke kan identifisere. Det gikk likevel raskere enn den "helmanuelle". Jeg prøvde å spørre og, men de som var floorwalkere var mer motsignende og uenige med seg selv at jeg bestemte meg for å bare prøve.
Old 03-07-2016, 18:53   #291
Fokker-50
Litt overalt

Fokker-50's Avatar

Har et familiemedlem som har klart å fått etternavn der fornavnet skal vere og omvendt på ESTA en.
Har dette noe å si?
Hvor strenge er de når det gjelder slike feil?

ESTA er godkjendt og alt, men kan hun bli nektet innreise av en så "liten" feil?
Old 03-07-2016, 18:55   #292
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fokker-50 View Post
Har et familiemedlem som har klart å fått etternavn der fornavnet skal vere og omvendt på ESTA en.
Har dette noe å si?

ESTA er godkjendt og alt, men kan hun bli nektet innreise av en så "liten" feil?
Jeg ville vel søkt om ny ESTA, for å være på en sikre siden.

(Navn på billett/pass/ESTA skal vel helst være 100% like, så jeg ville neppe tatt sjansen)
Martin is offline   Reply With Quote
Old 03-07-2016, 19:10   #293
Fokker-50
Litt overalt

Fokker-50's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Jeg ville vel søkt om ny ESTA, for å være på en sikre siden.

(Navn på billett/pass/ESTA skal vel helst være 100% like, så jeg ville neppe tatt sjansen)
Takk for svar.
ja da skal vi se å hjelpe henne om å søke om nytt ESTA, var det så at den ESTA en som allerede er godkjendt blir slettet automatisk og det blir den nye som gjelder?
Eller er det noe vi må gjøre?
Old 05-07-2016, 07:46   #294
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fokker-50 View Post
Har dette noe å si?

Det hadde jeg ikke vert redd for.
Kan ikke tro de bryr seg med det. Har selv skrevet feil hotell for første natt og div ingen spørsmål om det.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2016, 09:18   #295
Gunnar
ScanFlyer Gold

Feil i navnerekkefølgen vil nok være noe mer alvorlig enn feil hotel. Hva detaljer angår, så har jeg blitt nødt til å nekte en person å reise fordi vedkommende hadde 1 siffer feil i passnummer på sin ESTA. Forskjellen på 884 og 844 er ikke stor, men det var grunn nok til å nekte reise.

Hold altså tunga rett i munnen når du fyller ut ESTA, og pass på å gi deg selv god tid til oppgaven!
Old 07-07-2016, 05:40   #296
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Hvis ikke ESTA er korrekt nok i forhold til CBP sine krav, så vil ikke vedkommende bli sjekket inn (sjekkinnsystemet får svar fra CBP at ESTA ikke er funnet). Da må man søke ESTA på nytt.
Old 07-07-2016, 19:19   #297
Fokker-50
Litt overalt

Fokker-50's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Feil i navnerekkefølgen vil nok være noe mer alvorlig enn feil hotel. Hva detaljer angår, så har jeg blitt nødt til å nekte en person å reise fordi vedkommende hadde 1 siffer feil i passnummer på sin ESTA. Forskjellen på 884 og 844 er ikke stor, men det var grunn nok til å nekte reise.

Hold altså tunga rett i munnen når du fyller ut ESTA, og pass på å gi deg selv god tid til oppgaven!
Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Hvis ikke ESTA er korrekt nok i forhold til CBP sine krav, så vil ikke vedkommende bli sjekket inn (sjekkinnsystemet får svar fra CBP at ESTA ikke er funnet). Da må man søke ESTA på nytt.
Takk for svar, var nok best å søke om nytt....
Har aldri vert bort i dette før. Siden jeg alltid har klart å skrive rett første gang jeg søker

Men tilbake til saken. nå gjekk det fint, nå ligger hun inne med 2 godkjendte. forsvinner den gamle?
Eller kan det fremdeles bli rot siden det er to godkjendte ESTA er med forskjellig navn?
Må den slettes av meg på noen måte?
Old 07-07-2016, 19:49   #298
Gunnar
ScanFlyer Gold

Kan ikke si jeg ble veldig mye klokere av dette, men:
https://www.cbp.gov/travel/internati...-system-travel
Quote:
Q:
Does a traveler ever need to reapply for travel authorization through ESTA?

A:
Yes, a new travel authorization via ESTA is required when: (1) the traveler is issued a new passport; (2) the traveler changes his or her name; (3) the traveler changes his or her gender; (4) the traveler’s country of citizenship changes; or (5) the circumstances underlying the traveler’s previous responses to any of the ESTA application questions requiring a “yes” or “no” response have changed.

ESTA approvals are typically granted for a two–year period or until the applicant’s passport expires, whichever is sooner. ESTA provides validity dates upon approval of the application. Therefore, a traveler must apply for a new ESTA when the prior ESTA approval or passport expires. The associated fee will be charged for each new application submitted.
... det var vel det nærmeste jeg kom. Litt lengere ned står dette:
Quote:
Q:
How can applicants correct a mistake on Passport Issuance Date or Passport Expiration Date after completing their ESTA application?

A:
If applicants enter the wrong Passport Issuance Date or Passport Expiration Date and they realize the mistake only after having submitted the ESTA application they will need to re-apply for a new travel authorization. The old application will be automatically cancelled. The associated fee will be charged for each new application submitted.
Så det ser ikke ut til at det skulle by på store problemer. Du har endret et navn (eller korrigert, satt fornavn og etternavn i rett rekkefølge), og sitter slik jeg har forstått deg med gyldig ESTA for den det gjelder. Evt. sletting ser det ut til at vil gjøres automatisk etter egne rutiner, og at du dermed ikke trenger å gjøre noe mer.
Old 10-07-2016, 23:05   #299
Fokker-50
Litt overalt

Fokker-50's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Kan ikke si jeg ble veldig mye klokere av dette, men:
https://www.cbp.gov/travel/internati...-system-travel

... det var vel det nærmeste jeg kom. Litt lengere ned står dette:

Så det ser ikke ut til at det skulle by på store problemer. Du har endret et navn (eller korrigert, satt fornavn og etternavn i rett rekkefølge), og sitter slik jeg har forstått deg med gyldig ESTA for den det gjelder. Evt. sletting ser det ut til at vil gjøres automatisk etter egne rutiner, og at du dermed ikke trenger å gjøre noe mer.
Se derja , tenker det går bra da ..
Takk for svar
Old 24-07-2016, 09:34   #300
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

JFK T7 (BA-terminalen) har fått immigrasjonsautomater operative nå (rapporteres det om på div. forumer)

Posting Rules