Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-05-2016, 19:21   #21
view
ScanFlyer Gold

Default Re: USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 1

Kjempebra, veldig spennende og en ganske annerledes rapport her inne.
view is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 22:15   #22
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Spennende.
Gleder meg til fortsettelsen, har vurdert en togtur over landet der selv. Morro.

Men synd at jeg ikke viste at du var med til EWR den 11 mai, der jobbet undertegnede i aft galley.

Moro at du leste dette, når du selv jobbet på samme flytur
Det var en fin tur over på alle måter, og herlig å komme fram til EWR i så god tid!

Sent from my iPad using Tapatalk
Yeager is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2016, 22:22   #23
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Så ut som en severdig tur det. Er slike turer det er litt synd at en må sove på, ikke det at der er så mye å se i mørket. Men en vil jo ha med alt..

Når det gjelder Amish så er der jo forskjellige varianter, og så lenge de ikke eier/kjører selv er det greit å la seg frakte fremover av annet enn sykkel eller hest og kjerre.

De har og blitt mer liberale når det gjelder mobil telefon, og mange plasser har de laget telefonkiosker i utkanten av eiendommen, likedan har gjerne fler familier godt sammen og fått bygget et hus til å frysebokser i.

Da unngår de ledninger og strøm inn i husene de bor i.

Quote:
Originally Posted by Norge Rundt På 14 Dager View Post
Forøvrig takk for utrolig flott rapport. Inntresant lesning.

Takk for hyggelige kommentarer, og fin tilleggsinfo om Amishene. Det er sant det er synd å sove, men "heldigvis" blir det mørkt. Og vi var også trøtte om kvelden pga tidsforskjellen, men dermed var vi våkne ved soloppgang også

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Fenomenalt!!!! Gleder meg til mer.

Jeg har, pussig nok, drømt om noen av disse togturene selv, så det er kult å lese.

Takker for hyggelig kommentar! Togtur anbefales. Man behøver jo ikke ta hele strekket heller. Denver til SLC var den aller flotteste.

Old 29-05-2016, 22:41   #24
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Default USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 1

USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 4

San Francisco er en vakker og spennende by. Dette ble mitt andre (men forhåpentligvis ikke siste) besøk i byen, for mitt reisefølge var det første besøk. Strevde litt med å finne et greit hotell med god beliggenhet som ikke var alt for dyrt. Med hotellpriser som har steget til himmels samtidig med høy dollarkurs var dette en utfordring. Vi endte opp med Hotel Stratford, i Powell Street like ved Union Square. Ikke noe luksus, men rent og pent, god størrelse på rommet og super beliggenhet. Dog var det noe støy fra gaten, men vi var så trøtte om kvelden at vi sovnet uansett. De to døgnene i SF gikk utrolig fort, og vi hadde et fantastisk fint og varmt vær.
Vi var bl a en tur i Muir Woods, med de fantastiske Redwoodtrærne

Det ble også en tur på Ocean Beach.

Og jeg oppdaget forresten et veldig hyggelig område av byen som jeg skal sjekke ut bedre neste gang, Hayes Valley.
Vi skulle videre, nå sto Las Vegas med tur til Grand Canyon på programmet. Flyturen over fjellene til Nevada-Ørkenen skulle United stå for. Flyets avgangstid var 16.13. Vi hadde bestilt shuttle fra hotellet kl 14, men misset den, og dro derfor først avsted mot flyplassen kl 14.30. Det var heldigvis ikke så mye trafikk denne tirsdags ettermiddagen, så vi rakk flyet fint.

Tirsdag 17.mai
United Airlines UA801
SFO - LAS
Airbus A320 - individ ukjent
Sete 31A og B

Vi ble satt av ved Domestic Terminal, og ganske fort fant vi priority-innsjekken. Man får jo utnytte de fordelene *G gir, det er kjekkere å forholde seg til et menneske enn de der US-selvbetjeningsskrankene. Vi hadde en bagasje hver inkludert i prisen, tror det var pga min status, billettene var i hvert fall sykt billige, totalt nok 810 for to personer.
Bortenfor innsjekken var det en priority-security som gikk fort og greit å komme seg gjennom, og ikke lenge etter startet boardingen fra gate 81. Som alltid i USA, ble priority boarding håndhevet på selvfølgelig vis. Vi var i gruppe 2, det har jeg alltid brukt å få hos United etter at jeg ble EBG.
Vi fant plassene våre ganske langt bak i flyet, jeg håpet på god utsikt over fjellene og ville derfor ikke sitte over vingen.

Helt grei plass til meg, som rager hele 166 cm over havet

Klare til avgang. SF skimtes i det fjerne.

Dette ble en fantastisk flott flytur! Alt klaffet - været var flott, vi tok av fra øst mot vest og fikk et flott utsyn over California-kysten før vi svingte mot venstre. Da fikk vi servert en utrolig utsikt over SF og hele Bay Area, før vi satte kursen sydøstover, over The Sierras og til slutt ørken og fjell ned mot Vegas. En uforglemmelig tur!

Jamen dukket det ikke opp et Norwegian-fly som var klar til take-off.

Det første vi så da vi kom inn i terminalen var en mengde slot-machines. Så det var ingen tvil om hvor vi nå var kommet. For øvrig ga terminalen et veldig nytt og fresht inntrykk.
Vi ordnet oss en shuttle inn til hotellet vårt The Strip, vi bodde på The Mirage i et rom med premium view. Supert rom, grei pris ( i motsetning til de andre stedene i USA), fin beliggenhet og supert bassenganlegg. Pluss enormt deilige senger!

Det er jo artig å ha vært i Vegas. Men hovedgrunnen for å dra dit for meg, var grei tilgang til Grand Canyon-dagsturer derfra. Helt siden barndommen har GC vært noe jeg har drømt om å se. Vi ble plukket opp tidlig neste morgen, klokken 06.20, og etter å ha fått frokost på en lokal McDonalds, suste vi avsted i en liten van. Vi var 8 mennesker med, pluss en super hyggelig guide. Vi dro til The West Rim, det er kortest kjøretur dit, ca 2 timer.

Grand Canyon var en utrolig og mektig opplevelse. Jeg ble ikke rammet av det såkalte Paris-syndromet...
På tilbakeveien stoppet vi og fikk sett oss om på Hoover-dammen, også imponerende.

Etter å ha hatt tett program i åtte dager i strekk, brukte vi den siste dagen kun til avslapning ved bassenget, og til å hygge oss med å se på en del av alt det rare som finnes i Vegas. Jeg spilte bort hele $22, og vi så Cirque de Soleils Beatles-forestilling, LOVE. og selvfølgelig så vi på Bellagio-fontenen...
Etter en tettpakket USA-reise ventet så hjemreisen, som startet tidlig fredag morgen med en Virgin America-flight, fortsettelse følger!

Last edited by Yeager; 29-05-2016 at 23:03.
Old 30-05-2016, 09:43   #25
jb1
ScanFlyer Rusty

Fortsatt veldig bra! God tur videre.
Old 30-05-2016, 23:54   #26
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Morsomt å lese om turen coast-to-coast med tog. Mer vanlig med fly, bil eller MC... Flott rapport

TriStar is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2016, 20:12   #27
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Kongerapport, akkurat de togturene står veldig høyt på min to-do-liste. Det er bare så synd at man må booke så lang tid i forveien med Amtrak for å være rimelig sikker på å få den kupétypen man ønsker, jeg er nemlig av den litt mer spontane typen når det gjelder reiser.

Enig i at GC er mektig, og det er umulig å ta bilder som er i nærheten av å kunne klare å formidle denne "mektigheten".

Last edited by LCH; 01-06-2016 at 20:14.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 02-06-2016, 12:33   #28
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Takk for en bra rapport. Er fan av tog selv. Mye mindre stress og ikke noe sikkerhetskontroll (som regel). Reiste selv igjennom halve Europa med tog i fjor bare på ren og pur spontanitet.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2016, 07:35   #29
krølle
ScanFlyer Crusty

Herlig å se LAS OG GC igjen. Skarp kontrast med stillheten der etter å ha blitt "plinget" i bollen 24/7 i LAS.
Ser der går bro over GC, mener å huske når vi var der i slutten av '80 tallet at vi kjørte ned og langs dammen. Stod vel en klokke og der nede som indikerte skifte fra en tidssone til en annen.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2016, 23:33   #30
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fortsatt veldig bra! God tur videre.
Takk skal du ha

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Morsomt å lese om turen coast-to-coast med tog. Mer vanlig med fly, bil eller MC... Flott rapport

Takk for hyggelig kommentar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Kongerapport, akkurat de togturene står veldig høyt på min to-do-liste. Det er bare så synd at man må booke så lang tid i forveien med Amtrak for å være rimelig sikker på å få den kupétypen man ønsker, jeg er nemlig av den litt mer spontane typen når det gjelder reiser.

Enig i at GC er mektig, og det er umulig å ta bilder som er i nærheten av å kunne klare å formidle denne "mektigheten".

Takk for hyggelig kommentar Ja, man må nok booke i god tid, jeg booket rundt nyttår for denne turen, og da var det ikke noen sovekupé igjen for den første natten.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Takk for en bra rapport. Er fan av tog selv. Mye mindre stress og ikke noe sikkerhetskontroll (som regel). Reiste selv igjennom halve Europa med tog i fjor bare på ren og pur spontanitet.

Takk for fin kommentar Ja, tog er fint, jeg liker både tog, fly og båt jeg! Fikk flashback til interrail i ungdommen av denne turen.

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Herlig å se LAS OG GC igjen. Skarp kontrast med stillheten der etter å ha blitt "plinget" i bollen 24/7 i LAS.

Ser der går bro over GC, mener å huske når vi var der i slutten av '80 tallet at vi kjørte ned og langs dammen. Stod vel en klokke og der nede som indikerte skifte fra en tidssone til en annen.

Takk for hyggelig kommentar, ja utrolig kontrast fra Vegas til GC!
Broen du nevner er sikkert den over elven/juvet ved Hooverdammen. Den er ganske ny, mener guiden sa 2011?? Tidligere gikk hovedveien over dammen. Det er tidsskille, grensen mellom Nevada og Arizona går her, og Arizona er vel da på Central time. Jeg så klokken, så du husker riktig

Old 04-06-2016, 00:01   #31
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 5

Første leg av hjemreisen var en kort flytur ut til LAX, deretter hadde vi noen timers ventetid før SK-flight til Stockholm og videre til Oslo.
Jeg husker ikke helt grunnen til at jeg valgte Virgin America over United, det kan ha vært pris og/eller tidspunkt som gjorde utslaget. Men enkelte her på forumet har jo også kommet med mange positive omtaler av selskapet, så mulig det også gjorde utslag ved bestilling av denne flighten.
Kunne selvfølgelig ha fløyet østover fra LAS, mot New York eller Chicago. Men jeg hadde litt lyst til å teste SAS sin nye rute fra LAX, det avgjorde saken.
Vi sjekket inn på nett dagen før for VX flighten. Da dukket det opp tilbud om å oppgradere til "main cabin select" for $39 pp. Dette inkluderte flere perks, bedre seter og innsjekket bagasje. Vi skulle uansett sjekke inn koffertene våre, det kostet $25 pr koffert, så valget var ikke vanskelig, vi oppgraderte.
Vi skulle bli plukket opp av Super Shuttle kl 06.15 om morgenen, og 06.15 sharp kom vår shuttle, med en meget blid og hyggelig kvinnelig sjåfør. Vi kom oss raskt og greit til flyplassen, ble satt av på riktig sted og fant Virgin America sin innsjekkings/ bagasje-skranke.

20.mai 2016
VX469 LAS - LAX
Airbus A320
Main Cabin Select
Sete 3A og B

Avlevering av kofferter og å få boardingcard gikk enkelt og greit. På boardingcardene var det angitt TSA pre, så vi seilte gjennom security på no time. Det var jo tidlig på morgenen og vi trengte god, sterk kaffe, det fant vi heldigvis i en kafé like ved gate. Ikke før hadde vi helt i oss kaffen, så startet boarding fra gate E8. Vi hadde jo priority, og var dermed med i første pulje som gikk ombord. I flyet passerte vi den lille First-cabinen med hvite skinnseter, så fant vi plassene våre like bak den avdelingen, skille var en slags halv-vegg. Gode seter og god benplass. Tv-skjerm med filmer, dette var også inkludert, men selvfølgelig begrenset hva man rekker å se på en snau times flight....

Crewet virket både blide og hjelpsomme. Det kom på flere crew som skulle på jobb ut av LAX, og de som var på jobb hilste veldig overstrømmende på dem. Jeg satt i sete 3B, og fikk hyggelig selskap ved siden av meg, en Virgin America flight attendant som skulle på jobb fra LAX til Boston senere på formiddagen. Jeg var jo nødt til å benytte anledningen til å prate en del med ham, han fortalte at crew som bor i Vegas må ut til LAX for å starte på jobb. Jeg spurte om det var noen bestemte planer for selskapet nå som Alaska hadde kjøpt dem opp, han sa at det var veldig uvisst, de ansatte visste foreløpig veldig lite om hva som kom til å skje framover. Men han var tydelig stolt av selskapets stil.
Den utrolig morsomme sikkerhetsdemoen ble vist på tv-skjermene. Jeg kjente ikke til denne fra før, men den ligger visstnok på Youtube, anbefales om man ikke har sett den.
Jeg var litt opptatt av å prate med min sidemann, så la ikke så nøye merke til pushback etc, men tror det var på tid. Vi tok av i vestlig retning, og fikk en fin flytur over fjell og ørken ut mot LA og kysten. Vi ble litt skuffet over servering - hadde nok trodd vi skulle få noe spiselig, men det eneste som ble tilbudt var wine, beer or water. Ikke en eneste nøtt i sikte! Vel, mitt reisefølge hygget seg med vin som vanlig, jeg tok en øl, sånn bare av prinsipp. Ganske snart landet vi på LAX, fra øst mot vest, som vel er den mest vanlige landings og takeoff-retningen der. En fin, om enn noe kort flight med Virgin America.
Bagasjen kom relativt fort, og vi ruslet ut av innenriksterminalen og inn i bygget ved siden av, som er Tom Bradley international terminal. Vi fant fort fram til Star Alliance-avdelingen i innsjekkingsområdet. Klokka var nå ca 09.40, og som jeg hadde en liten mistanke om, SAS-skrankene var ikke betjent ennå. Jeg spurte i en av de andre Star-skrankene, de mente det vanligvis kom betjening ca kl 10.00. Så da klokka ble 10 stilte vi oss opp ved skrankene, i likhet med flere andre. Det varte likevel en god stund før betjeningen kom på plass, tror den var nærmere 10.30.
Vel, vi ville være tidlig ute også av den grunn at søster igjen skulle oppgraderes ved innsjekk. Jeg hadde brukt det nye systemet også for returreisen, og bydd drøye 17.000 eurobonuspoeng for min egen oppgradering til Plus, som var gått gjennom. Søster hadde nå klart å samle seg opp 15.000 poeng og ville da bruke disse til oppgradering på hjemveien. Det gikk fint, selv om jeg måtte gi fra meg mitt gode sete på rad 20 for at vi skulle få sitte sammen.
Etter security, hvor det nesten ikke var kø, fant vi etter litt om og men fram til Star Alliance-loungen. Vi var sultne, og fikk i oss litt mat, samt litt musserende. Det var to forskjellige varianter av musserende, en prosecco og en fransk cremant-type. For vår enkle smak ver begge disse helt fine.

Matutvalget var vel ikke det helt store, men det var i hvert fall ordentlig mat. De satte etterhvert også fram noe ovnsbakt laks (!), jeg spiste ikke denne, men søster sa at den ikke var god, transmak mente hun. Det var også en nudelbar, med flere valgmuligheter, det så i grunnen godt ut, selv om jeg ikke orket nudler akkurat da. Nudelbaren var tydelig populær blant asiatene, som det var mange av i loungen.
Vi flyttet oss etterhvert ut til den fine takterrassen, det var herlig å sitte her og følge med på flytrafikk mens vi nippet til prosecco.

Men snart nærmet det seg boardingtid for flyet som skulle bringe oss hjemover. Vi beveget oss mot gate 155, som var et stykke unna loungen, og ca kl 13.40 var vi på vei inn for å finne setene våre.

SK940 LAX - ARN
Airbus 330-300
Bele Viking LN-RKT
SAS Plus
Sete 27 G og H

Det var et av de nyeste flyene i SAS sin flåte som skulle ta oss hjemover. Vi kom oss avsted på tid så vidt jeg husker, fløy et godt stykke utover Stillehavet før vi svingte mot venstre og innover mot land igjen før kursen etterhvert ble satt i nordøstlig retning. Det var ganske mye turbulens den første delen av flighten. Jeg regner med at det var derfor de aldri kom med pre-meal drink og nøtter? Vi var uansett litt skuffet over at dette ble hoppet over, og fikk ingen beskjed om at de droppet det. Selv sovnet jeg av all ristingen og ruggingen i flyet, og våknet av at FA ville gi meg den varme kluten. Ikke lenge etter kom maten, og drikke, alt samtidig. Jeg så at de hadde cashewnøtteposene i skuffen, så jeg ba om å få en sammen med maten. Husker ikke hva jeg drakk, tror kanskje det var musserende. Søster holdt seg til rødvinen (det er ikke uten grunn at ringetonen når hun ringer til meg er satt til "Red red Wine"). Jeg valgte kyllingretten igjen, denne var bedre enn på turen over til EWR, men kom med en søtpotetmos som ikke falt helt i smak hos meg. Søster valgte "seafood", det viste seg å være scampi med ris. Hun klagde ikke, så de var sikkert OK.
Flyet gikk fra LAX kl14.15. Når all mat og kaffe m.m. var unnagjort etter ca tre timer, var kolkka likevel bare 17.15. Jeg prøvde iherdig å få sove, men det gikk ikke, til tross for ekstra konjakk som sovemedisin. Angret litt på at jeg ikke hadde ordnet meg en halv sovepille. Mulig jeg slumret bittelitt, men det må ha vært maks en halvtime. Crewet var flinke til å gå rundt med vann og juice gjennom hele natten. Ingen midflight-snack, det er vel sikkert ikke vanlig på nattflygingene. Men
10 1/2 time er jo ganske lenge med kun to små måltider. Jeg satt og var sulten mens jeg prøvde å sove - kunne sikkert bedt om noe snacks, men ville ikke forstyrre omgivelsene, som var i sovemodus.
Det ble morgen omsider, og som vanlig kom frokostserveringen ca halvannen time før landing. Frokosten i Plus er god, synes jeg, betraktelig bedre enn bak gardina.
Landingen på ARN gikk fint, vi var kjapt ute av flyet og gjennom passkontroll og den lille ekstra securitykontrollen som finnes her. Fant veien til loungen hvor vi rakk litt kaffe, croissant og frukt før vi måtte finne gaten for aller siste flyvning i denne omgang.

Her er flyet som tok oss fra LAX til ARN

ARN-OSL
SK487
Boeing 737-700
Economy
Sete 18 D (E) og F

Denne flighten var helt smekk full (dette var lørdag formiddag), og det lille trikset med å booke D og F sete og håpe på ledig i midten, funket ikke. Så søster flyttet seg inn i midtsetet, han som egentlig skulle sittet der så ikke så fryktelig lei seg ut over å slippe. Dette var en helt vanlig kortdistanse SK-flight, det eneste spesielle var at de ikke hadde noe mat ombord pga catering-streiken, heller ikke te. Men kaffe fikk vi! Fin landing fra nord på østre runway. Vi hadde litt liten tid til det toget vi ønsket å ta hjemover, så krysset fingrene og håpet på rask bagasjelevering. Og tenk - min koffert var den ALLER FØRSTE ut fra bagasjebåndet. Søster sin kom også fort, som nr fire eller noe. Dette kan være tilfeldig, eller er det sånn at Priority-bagasje har begynt å fungere på Gardermoen? Uansett, det var supert for oss, vi løp ned til NSB-toget og rakk dermed fint 14.01-toget fra Oslo S til Østfold-byene.
Vårens vakreste eventyr for oss var over, og vi var enige om at det hadde vært en fin tur!

Last edited by Yeager; 04-06-2016 at 00:11.
Old 04-06-2016, 19:52   #32
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Takk for at du fullførte hele turen for oss, veldig bra skildring.

Old 07-06-2016, 10:28   #33
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for at du fullførte hele turen for oss, veldig bra skildring.

Takk for pene ord
Old 07-06-2016, 10:40   #34
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Herlig lesing Tusen takk for turen!
Old 07-06-2016, 13:30   #35
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Herlig lesing Tusen takk for turen!

Takk for hyggelig kommentar, Cecilie
Old 08-06-2016, 23:06   #36
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Takker så mye for flott lesing
RJon is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2016, 14:54   #37
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Takker så mye for flott lesing

Hyggelig at du likte trip reporten
Old 10-06-2016, 16:48   #38
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Strålende rapport Yeager!

Fløy selv med Virgin America forrige uke, da fra LAX til LAS, og sitter igjen med følelsen at dette er et selskap å foretrekke fremover innenriks i US. Får prøvd Jetblue i Juli også, men Delta, United, AA etc er so-so...

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 17:06   #39
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post

Fløy selv med Virgin America forrige uke, da fra LAX til LAS, og sitter igjen med følelsen at dette er et selskap å foretrekke fremover innenriks i US. Får prøvd Jetblue i Juli også, men Delta, United, AA etc er so-so...

Kim
AA med status noe anderledes. Der får man da gratis både mat og drikke.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2016, 20:29   #40
Yeager
ScanFlyer Blue

Yeager's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post

Kim

Takk for fin kommentar. Ja, flyr gjerne med dem igjen en annen gang. Av de andre du nevner liker jeg United best.
Reply

Posting Rules