Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-04-2016, 12:09   #1
nissen
Newcomer

SAS BRU 6 April

Jeg var ombord i SAS sitt første fly fra Brussels flyplass etter bombingen. BRU-CPH 17:30 6 April.

Det var kun mulig og komme til flyplassen med bil/taxi og noen veldig få busser. Alle togene var innstilt.

Vi kom til flyplassen i en taxi og det var var umiddelbart som å komme inn i en militærsone. Det var militærkjøretøy og politikjøretøy overalt. De inspiserte alle bilene som kom kjørende inn på flyplassen. Det hadde ikke overrasket meg om det var mer militær personell og politi enn reisende. Jeg har vært på to militærflyplasser i Norge og sikkerheten i Brussels var ganske ekstrem i forhold til disse.

Det var satt opp et midlertidig telt med sikkerhetskontroll før man kom til innsjekkingsområdet. De undersøkte ID og flybilletter før man fikk komme videre herfra. De kjørte også bagasjen gjennom røntgenmaskinene. Innsjekksområdet var også et stort midlertidig telt. Man ble oppfordret til å reise med så lite bagasje som mulig. De måtte manuelt trille innsjekket bagasje videre så forstår at dem ønsket dette.

Etter innsjekking (det var mulig å sjekke inn med SAS-appen men fikk ikke digital billett så måtte få printet enn manuelt) så måtte man gå opp diverse trapper for å komme til ny sikkerhetskontroll. Det var ikke noe fasttrack tilgjengelig og det tok ganske mye tid. Hvis man skal reise fra Brussels før den er fult operativ igjen så bør man nok komme 3 timer før avreise.

Etter denne sikkerhetskontrollen så var ting forholdsvis som normalt. De kjørte med veldig få flyvninger så det var selvsagt lite folk. Det var heller ikke alle butikker/restauranter som var åpne. Loungene var åpne.

Jeg synes det var fint og reise fra Brussels flyplassen igjen og ønsket dette framfor å bruke en annen flyplass. Synes det er viktig å støtte opp og ikke la seg bli for skremt av de negative hendelsene. Vil anta at sikkerheten er større på BRU enn f.eks AMS nå med alle sikkerhetstiltakene.
nissen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules