Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2016, 18:40   #221
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg vil ikke bekymre meg veldig mye for Visa Denial - den blir "opphevet" naar du faar Visa, noe jeg tror du faar i neste runde.
Med andre ord å få visa til USA litt som et lotteri?
Old 10-02-2016, 00:27   #222
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
En ting er å bli avvist i jalla land som Turkmenistan - det ville jeg ikke brydd meg så mye om. En annen ting er USA som er en av Norges fremste allierte i verden og som har hatt tette forbindelser helt siden Norge ble selvstendig i 1905. USA var det første landet som anerkjente Norges selvstendighet. Ja det bor jo flere amerikanere av norsk avstamning i USA enn det gjør i Norge. Likevel så ser det ut som at Trump med sin fiendtlige retorikk har vunnet hjertene til mange amerikanere. Dette tiltaket med VWP innstramminger kom jo i kjølvannet av Paristerroren. Ja de var jo nettopp franske statsborgere.

Terroristene sitt mål er jo å endre måten man lever på og det har de tydeligvis klart her ved at amerikansk lovgivning ble endra. Også i etterkant av 9/11 fikk vi jo Patriot Act. Vi så jo at en britisk, muslimsk storfamilie ble nekta å gå ombord på flyet til USA etter at de hadde spart opp en masse penger for å ta med ungene til Disneyland. De hadde alt av papirene i orden og sånt men etter ordre fra Washington fikk de ikke være med. Dessverre ser det ut til at Trumps politikk har vunnet frem selv mange måneder før presidentvaglet.

Jeg angrer uansett ikke på turen til Iran. Jeg dro jo dit uten å tenke på at dette ville bli et problem for fremtidige reiser til USA - i verste fall noen ekstra spørsmål - men det fikk man tåle tenkte jeg. Og før jul i San Francisco brydde ikke han i passkontrollen seg noe om det. Sa at jeg var student og hva jeg studerte, så ble jeg stemplet inn bare etter noen sekunder (slik jeg alltid har blitt i USA ). Han brydde seg heller ikke om at jeg sa jeg bare skulle være der i 3 dager. Tydelig at CBP hadde et annet syn enn ambassaden her. Historikken min fra USA er at jeg alltid har returnert til Norge og gått en stund mellom hver visitt.

I sistnevnte tilfelle 1 1/2 år etter jeg sist var i USA. CBP kan med enkelthet anta at jeg har sterke nok "ties" til Norge. Og nå har jeg jo rota meg inn i en skikkelig idiotisk situasjon. Det å ha en visa denial på "CVen" er ikke akkurat positivt for fremtiden. Jeg vil nok måtte utbrodere det for absolutt alle fremtidige besøk til USA (om jeg skulle få visumet) og for alle visumsøknader. Det blir rett og slett litt slitsomt. Igjen jeg tror at det muligens var Iran som var elefanten i rommet her. - det er jo ambassadens oppgave å fremme amerikansk utenrikspolitikk. CBP kontrollerer innreise og toll etc og har ikke noen stor oppgave i å bedrive utenrikspolitikk på den måten.
Har du undersøkt muligheten for å klage? Ikke gi opp enda.
Sondbjo is offline  
Old 10-02-2016, 10:27   #223
Helikopter
ScanFlyer Blue

Helikopter's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Har du Britisk Pass ogsaa ? I saafall kan du jo soeke om Visa (og Esta) den veien, dog er det vel noe lengre koe ved Ambassaden i London.
Skal man ikke passe seg for dette ? Eller jeg har ikke anelse, men på en episode med customs fra Australia fikk en dame mye kjeft. Hun hadde fått nei på sitt Amerikanske pass, så hun søkte med sitt Franske og fikk ja. Men nei da hun kom til Australia. -Uten sammenligning
Old 11-02-2016, 09:52   #224
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Helikopter View Post
Skal man ikke passe seg for dette ? Eller jeg har ikke anelse, men på en episode med customs fra Australia fikk en dame mye kjeft. Hun hadde fått nei på sitt Amerikanske pass, så hun søkte med sitt Franske og fikk ja. Men nei da hun kom til Australia. -Uten sammenligning
Det er nok ikke noe man skal ta sjansen på. I følge robertass lenger opp i tråden fikk han en gang se på en skjerm som stod i litt feil vinkel og da kom det info om land han hadde vært i men ikke i det passet.
Hypern is offline  
Old 11-02-2016, 10:36   #225
Betha
Newcomer

Hei!

Som Hypern har jeg og vært i Iran den siste tiden (en god venn jobbet på den norske ambassaden). Nå er det planlagt sen sommerferie i USA, og i utgangspunktet hadde jo ikke jeg trodd at VISA skulle bli noe problem. Men siden dett etydeligvis kan være et problem ønsker vi å få avklart så mye som mulig så tidlig som mulig (og helst før billetter blir bestilt, siden det jo er litt kjedelig å kaste bort penger).

Jeg (og samboer) har jo dog fast jobb, leilighet og alt dette, så sånn sett er jo vår tilknyttning til Norge ganske sterk.

Jeg har forsøkt å finne ut på sidene til den amerikanske ambassaden på nett om hvor lang tid i forkant det er mulig å få visum, men det klarte jeg ikke å finne ut av. Dermed om noen av dere vet dette så ville det være fint om dere kunne delt informasjonen.

Jeg har sendt mail med spørsmålet, uten at det hjalp. Det var heller ikke noe større hjelp å få på telefonen, da det kun var forhåndsinnleste svar som ikke svarte på disse spørmålene.
Betha is offline  
Old 11-02-2016, 10:40   #226
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Betha View Post
Jeg har forsøkt å finne ut på sidene til den amerikanske ambassaden på nett om hvor lang tid i forkant det er mulig å få visum, men det klarte jeg ikke å finne ut av. Dermed om noen av dere vet dette så ville det være fint om dere kunne delt informasjonen.

Jeg har sendt mail med spørsmålet, uten at det hjalp. Det var heller ikke noe større hjelp å få på telefonen, da det kun var forhåndsinnleste svar som ikke svarte på disse spørmålene.
Nå varer vel visumet i 10 år eller noe sånt? Så da er vel ikke det noen problemstilling? Så det er vel egentlig bare og sette igang
Old 11-02-2016, 10:43   #227
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Turistvisum (B1/B2) utstedes med gyldighet på 10 år, så det burde ikke være noe problem å ordne det nå.
sabergum is offline  
Old 11-02-2016, 10:47   #228
Betha
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå varer vel visumet i 10 år eller noe sånt? Så da er vel ikke det noen problemstilling? Så det er vel egentlig bare og sette igang
Takker!

Det var jo forsåvidt ganske enkelt altså. På den annen side står ikke dette noe sted så vidt jeg kan se på hjemmesiden deres.

Dette virker forøvrig som en prosess som er ganske tungvint.

Last edited by Betha; 11-02-2016 at 10:47. Reason: glemte å si takk...
Betha is offline  
Old 11-02-2016, 11:05   #229
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Dette virker forøvrig som en prosess som er ganske tungvint.
Fordelen er jo at når du først har fått visum så slipper du å tenke på noe mer eller registrere ESTA osv. de neste 10 årene.
sabergum is offline  
Old 11-02-2016, 12:03   #230
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Jeg var på ambassaden i dag og fikk godkjent visum. Var i Iran i tre dager i november i fjor.
eql1zr is offline  
Old 11-02-2016, 13:38   #231
view
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Jeg var på ambassaden i dag og fikk godkjent visum. Var i Iran i tre dager i november i fjor.
Jøss. Ble du grillet hardt på Iran? Har du fast jobb i Norge?
view is offline  
Old 11-02-2016, 13:49   #232
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Jøss. Ble du grillet hardt på Iran? Har du fast jobb i Norge?
Egentlig ikke. Fikk spørsmål om varighet på oppholdet, når jeg reiste, om jeg bodde på hotell eller privat og om jeg hadde blitt oppsøkt av diverse myndighetspersoner/religiøse ledere.

Det var andre Iran-reisende som fikk godkjent, men også noen som fikk avslag mens jeg var det.

Jeg har fast fulltidsjobb i Norge, og jeg ble spurt om det.
eql1zr is offline  
Old 11-02-2016, 14:30   #233
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Dette er jo individuelle vurderinger og det er ikke alltid godt å vite hva som kan være utslagsgivende. Første gang jeg skulle inn i Canada fikk jeg et lengere intervju der. Det var en som reagerte veldig på at jeg ikke hadde med meg visittkort fra jobben på en privat tur.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 11-02-2016, 15:43   #234
Roxman
ScanFlyer Gold

Til dere som har vært på ambassaden. Hvor lang tid bruker dere? Står på nettet av vi må forvente å bruke flere timer.
Old 11-02-2016, 16:04   #235
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Brukte 1,5 timer. 1,4 av dem på å vente. Ankom 15 minutter før oppmøtetid
eql1zr is offline  
Old 12-02-2016, 13:24   #236
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Hvor lang tid i tar det fra man reigstrerer seg til man kan få time til intervju?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 12-02-2016, 13:34   #237
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Jeg registrerte meg mandag kveld og valgte første ledig time, torsdag kl. 10, så prosessen trenger ikke å ta så veldig lang tid. Så får jeg se hvor lang tid det tar før passet kommer i posten. Skal ta maksimalt ti dager.

Det passet meg bra mtp. USA-tur i mars og ikke altfor mange ti-dagers-perioder jeg kan være uten pass før den tid.
eql1zr is offline  
Old 13-02-2016, 22:11   #238
jordbarsyltemannen
ScanFlyer Blue

Reiser til USA på tirsdag. Når jeg logger meg inn for å se på billetten hos SAS så får jeg beskjed om: Fyll inn obligatorisk passasjerinformasjon.

Dette har jeg allerde gjort for lenge siden, men når jeg trykker inn på siden er all info registrert, men jeg kan fortsatt trykke på "registrer"-knappen.
Men trykker jeg på den skjer akkurat det samme når jeg går inn en gang til.
Er alt i orden da?
jordbarsyltemannen is offline  
Old 14-02-2016, 00:09   #239
sabergum
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jordbarsyltemannen View Post
Reiser til USA på tirsdag. Når jeg logger meg inn for å se på billetten hos SAS så får jeg beskjed om: Fyll inn obligatorisk passasjerinformasjon.

Dette har jeg allerde gjort for lenge siden, men når jeg trykker inn på siden er all info registrert, men jeg kan fortsatt trykke på "registrer"-knappen.
Men trykker jeg på den skjer akkurat det samme når jeg går inn en gang til.
Er alt i orden da?
Ja, helt normalt.
sabergum is offline  
Old 22-02-2016, 12:13   #240
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

http://norway.usembassy.gov/visarestrictions.html

"After careful consideration, and in consultation with the Director of National Intelligence and the Secretary of State, the Secretary of Homeland Security has determined that Libya, Somalia, and Yemen be included as countries of concern, specifically for individuals who have traveled to these countries since March 1, 2011."

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Closed Thread

Posting Rules