![]() |
|
![]() |
#201 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
CBP sier hvertfall dette om hvor lenge du må være ute: Quote:
Så med andre ord er det opp til de som tar deg i mot å vurdere det hele om du reiser under VWP Men videre: Quote:
![]() |
![]() |
#202 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nettopp, det var det siste jeg siktet til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Samma sak på PHL, Finns många val men där får inte ens returning ESTAs använda kioskerna, bara US Citizens+Perm. residents |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Noen her som har vært på intervju for turistvisumet? Det står at man kan ta med alle supportdokumenter man selv anser som relevante men jeg er litt usikker på om jeg skal ta med bekreftelse på studieplass og sånt i Norge. Har i utgangspunktet bare tenkt å ta med pass, bevis på betalt visum, DS160 confirmation page og et passbilde (som står anvist).
Jeg har jo som sagt alltid overholdt vilkårene for mine turer til USA både på studentvisum og ESTA og har jo deltidsjobb ved siden av studiene. Min eneste grunn er jo at jeg har vært i Iran som turist og jeg tror jo at det å få visumet nærmest er en formalitet for min del. Aldri vært i trøbbel med lovens lange arm verken i USA, Norge eller andre steder. Men er jo redd for å bli avvist bare fordi jeg ikke tok med meg bevis på at jeg faktisk bor i Norge permanent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er vel nokså vesentlig i sånne vurderinger at du har gode grunner til å ville returnere til hjemlandet, så ville hatt med bekreftelse på studier og jobb. Er vel uansett bedre å ha med for mye enn for lite.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 |
Newcomer
|
![]()
Heisann, flyprat!
Reiser til USA med SK denne måneden, og har fått innvilget ESTA. Noterte meg at i ESTA og pass står både for- og mellomnavn som fornavn, mens jeg skrev mellomnavn som, ja, mellomnavn i flybilletten. Kan det bli et problem i immigrasjonen av fornavn og mellomnavn står i hver sin "kolonne" i flybilletten, kontra i ESTA-en? Takk for svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Se forøvrig denne tråden om det med navn på pass vs billetter http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=108603
![]() |
![]() |
#209 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Da kan jeg dele min erfaring i dag - jeg BLE ikke innvilga visum... Og til de som tror at dette er en formalitet - tro om igjen. De mente at jeg ikke hadde nok bånd til Norge - ble grilla ganske hardt om hva jeg studerte og hva jeg jobba med siden av studiene og ikke minst at de antydet hvorfor i HELVETE jeg var i Iran. Jaja nå er jeg flagged resten av livet og kan vel bare drite å sette mine bein på amerikansk jord igjen. De mener visstnok at jeg kan søke på nytt i følge skrivet men det tror jeg at jeg bare kan glemme. Jaja verden er så mye mer enn USA. I etterpåklokskapens navn burde jeg bare ha unngåt USA de neste fem årene og reist med ESTA på nytt. Så visum til USA - GLEM At det er en formalitet. Bare GLEM det selv om du er fra Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Skal til USA i neste uke for fem dager.
Har jeg glemt noe på denne huskelisten? For å være sikker på å komme inn altså. - Visum - Fylle ut passasjerinfo hos SAS - Pass (som ikke har utløpsdato med det første) |
![]() |
![]() |
![]() |
#212 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Du var i det minste heldig som fikk visum da - god tur...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
Hvor lenge var du i Iran? Og hvilke papirer var det man skulle ha med til intervjuet? Skjønte det slik at man ikke fikk noen klar liste før man dukket opp.
![]() |
![]() |
#214 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Ja jeg måtte redegjøre for ting jeg så i Teheran og det husket jeg ikke alt ved da - men unnlot taktisk å nevne den gamle amerikanske ambassaden. Jeg måtte svare på om jeg hadde møtt noen myndighetspersoner og sånt - jeg sa passkontrollen. Han spurte også hvordan jeg som student finansierte reisene mine og jeg sa jeg hadde arvet en del penger som jeg bruker noe av og selvsagt egen inntekt. Han betvilte som sagt at jeg finaniserte reisene mine selv. Og skulle jge snyltet på en stat så er vel neppe det særlig attraktivt i USA. Da hadde jeg gått på NAV i Norge. Så her lønner det seg å ta med omtrent alt. Fordi de kan finne på å spørre om omtrent alt. Ta gjerne med lønnslipper, årsoppgaver, bankutskrifter, CV, leiekontrakt (eller dokumentasjon på om du eier bolig), ja det er drøyt - men de er ute etter å ta deg. Jeg fikk spørsmål om hva mitt tema var på masteroppgaven og en del spørsmål som gikk på om jeg kunne faget jeg sa jeg studerte. Jeg regner uansett med at jeg ikke var veldig langt unna å bli godkjent men jeg så flere som fikk det grønne visa denial skjemaet som de delte ut til de som ikke fikk visum. Tror jeg snakka med konsularbeideren i 10 minutter før han nekta meg visum. Men neste gang så skal han få se så mange dokumenter han bare vil. For det visumet skal jeg ha - jeg forventer jo at det neste intervjuet blir langt verre da. ![]() Jeg var i Iran torsdag til mandag i pinshelga i fjor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Newcomer
|
![]()
Bare så jeg ikke har misforstått. Du er en etnisk norsk statsborger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Terroristene sitt mål er jo å endre måten man lever på og det har de tydeligvis klart her ved at amerikansk lovgivning ble endra. Også i etterkant av 9/11 fikk vi jo Patriot Act. Vi så jo at en britisk, muslimsk storfamilie ble nekta å gå ombord på flyet til USA etter at de hadde spart opp en masse penger for å ta med ungene til Disneyland. De hadde alt av papirene i orden og sånt men etter ordre fra Washington fikk de ikke være med. Dessverre ser det ut til at Trumps politikk har vunnet frem selv mange måneder før presidentvaglet. Jeg angrer uansett ikke på turen til Iran. Jeg dro jo dit uten å tenke på at dette ville bli et problem for fremtidige reiser til USA - i verste fall noen ekstra spørsmål - men det fikk man tåle tenkte jeg. Og før jul i San Francisco brydde ikke han i passkontrollen seg noe om det. Sa at jeg var student og hva jeg studerte, så ble jeg stemplet inn bare etter noen sekunder (slik jeg alltid har blitt i USA ). Han brydde seg heller ikke om at jeg sa jeg bare skulle være der i 3 dager. Tydelig at CBP hadde et annet syn enn ambassaden her. Historikken min fra USA er at jeg alltid har returnert til Norge og gått en stund mellom hver visitt. I sistnevnte tilfelle 1 1/2 år etter jeg sist var i USA. CBP kan med enkelthet anta at jeg har sterke nok "ties" til Norge. Og nå har jeg jo rota meg inn i en skikkelig idiotisk situasjon. Det å ha en visa denial på "CVen" er ikke akkurat positivt for fremtiden. Jeg vil nok måtte utbrodere det for absolutt alle fremtidige besøk til USA (om jeg skulle få visumet) og for alle visumsøknader. Det blir rett og slett litt slitsomt. Igjen jeg tror at det muligens var Iran som var elefanten i rommet her. - det er jo ambassadens oppgave å fremme amerikansk utenrikspolitikk. CBP kontrollerer innreise og toll etc og har ikke noen stor oppgave i å bedrive utenrikspolitikk på den måten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg var for noen måneder i ambassaden for å søke om visum. I og med at man blir avhørt i en luke så kan alle følge med på prosessen. Her kunne jeg ha sittet i mange dager tror jeg. Flere før meg skulle finne Gud eller Jesus. Da var intervjuet kort. En dame skulle på cruise og da var det litt frem og tilbake. Ellers var det mye nervøs småprat.
Følgende samtale utspant seg når jeg ble intervjuet: "What is the purpose og your visit?" "I am hiking the Pacific Crest Trail" "Finally, something interesting(!) Have you been training?" "Yes" "You will hear from us in about two week" The end |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Har du Britisk Pass ogsaa ? I saafall kan du jo soeke om Visa (og Esta) den veien, dog er det vel noe lengre koe ved Ambassaden i London.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-tur 2011 | akira | Reiseforum | 4 | 04-01-2011 15:59 |
ESTA-avgift for å "promotere" USA | BSSW | Flyforum | 1 | 11-09-2009 19:03 |
ESTA-ved innreise USA | SQ 777 | Reiseforum | 15 | 14-12-2008 10:23 |
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 | HenrHans | Flyforum | 6 | 10-05-2005 11:51 |