Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-09-2015, 08:17   #21
krølle
ScanFlyer Crusty

Default Re: Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

De fiskekakene i SK loungen minner fælt om de First Price jeg handla på Kiwi'en i går.

God tur ser frem til en tur fri for fishcakes fremover..iallefall First Price.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2015, 09:35   #22
Bergern
ScanFlyer Dusty

Dæggærn for en reiseplan!
For en som syns turen er (minst) like viktig som målet, er den rutingen omtrent som Sabrina på åttitallet; En våt drøm.
Bon voyage og hold oss oppdatert
Old 17-09-2015, 12:12   #23
Epilef
ScanFlyer Blue

Gleder meg til fortsettelse

en tips, vis du har mulighet til å bytte avgang mellom SCL og LIM, gjør det
LAN sin service i "premium businnes" i A32X er driiiiit kjedelig, værre enn SAS plus i Europa

så anbefaler å finne en avgang i sine 787 vis du har muligheten
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2015, 12:37   #24
rkvalvaa
ScanFlyer Blue

Dette blir bra :-) Merkelig at ingen har kommentert t-skjorten til Elefnaten enda?? ;-)
rkvalvaa is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2015, 17:37   #25
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Dette var knall lesning på 1715 flyet til LHR. Ikke overbooket her, men ledig midtsete i go.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2015, 18:52   #26
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Default Sør Amerika rundt på 7 dager... Back-packing -Fnate style

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
De fiskekakene i SK loungen minner fælt om de First Price jeg handla på Kiwi'en i går.

God tur ser frem til en tur fri for fishcakes fremover..iallefall First Price.
Hehe, skal aldri mer klage på fiskekakene som jeg får til lunch av og til på jobben, de der så virkelig begredelige ut.

Knallrapport så langt, gleder meg til videre lesing.
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 01:54   #27
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
Gleder meg til fortsettelse

en tips, vis du har mulighet til å bytte avgang mellom SCL og LIM, gjør det
LAN sin service i "premium businnes" i A32X er driiiiit kjedelig, værre enn SAS plus i Europa

så anbefaler å finne en avgang i sine 787 vis du har muligheten
Takk for tips. Prøvde faktisk, siden 787'ene deres er helt supre. Men det var itj mulig for mitt budsjett.

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Sabrina på åttitallet; En våt drøm.
Hun med Lack-reolene?

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
For en sinnsykt fet duk du har da mann! Er det dette du selger på reisene dine?
Isåfall kan man smått forstå det noe frekke reisemønsteret ditt.
Det der er vel bankers uansett hvor du dukker opp.
Ha ha.. dauer. Denne er nok min mor sin duk. Vi tok en avskjedslunch der før avreise.

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Ville du kjøpt duk av denne mannen?

Får bare håpe BA ikke ødelegger rekordforsøket ved å oppgradere dere til First (Har selvsagt ikke snøring på hvilken config de opererer til Argentina)
Ingen First på denne ruta desverre. Men det kostet "glade" 18k i business en vei.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Har fortsatt et par drikkebonger fra stedet, som nå vel er borte vekk. Bare minnene består.
Jeg forsøker slette mine... som da vi så en naken kollega jage en like naken prostituert nedover gangene i hotellet. Den greia der er liksom ikke helt i min gate

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 02:18   #28
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Salige er de som drar på tur... Jeg burde egentlig oppdatert reisebrevet med heseblesende flott rapport fra turen ned fra London.

Men saken er nemlig den at jeg ikke var i noe perlehumør på turen ned. Ikke av noen spesiell årsak. Noen ganger er man bare i et ræva mood. I går var en av de dagene. Men jeg innså det selv, og forsøkte faktisk ulike triks for å bli i godt humør. I blant går det bare ikke. Med dårlig humør følger nemlig svært ofte:

- svært gjennomstekte biffer -

- Halvtom Club Kitchen - OG

En frokost som smaker tarmslyng.

Legg til at et crewmedlem satte igang et himla leven allerede 4 timer før landing. Jeg tipper vedkommende kom fra sovekøya til vaktskifte og ville vise hvor flink vedkommende var. Ihvertfall måtte alle skapdører åpnes og sparkes igjen 4 ganger, alle glassbrett måtte ristes og bytte plass og bestikk måtte helles fra boks til boks. Really, BA????

Men pointet var at det egentlig var jeg som var i ræva humør, så om dette hadde vært en perledag ville jeg nok ledd det bort. Dette var ikke en slik dag, men jeg holdt klokelig kjeft. Jeg visste hvordan det var fatt

Flight: BA245
Rute: London - Buenos Aires
Selskap: British Airways
Klasse: Club World
Sete: 5A
Flytype: Boeing 777-200

Andre derimot hadde det helt supert på turen. De skulle sette verdensrekord innen grenen - "elefant i skuff", og ga gass.

De rigget seg raskt opp

Og like etter avgang fikk de menyer, som de studerte nøye før de forkastet dem fullstendig.

De skulle nemlig raide Club Kitchen for potetgull og sjokkis - noe som gikk helt utmerket.

Høre på musikk

Og ellers bare ligge og skule skeptisk på hva det egentlig var jeg holdt på med.

Men altså

Det var jo en del fine ting også. Som for eksempel en helt fenomenal forrett. Reker og majones. Smakte helt himmelsk

Og det er jo litt kult å fly i en flykabin med taklamper. Det er liksom litt "formann i borettslaget" over det.

... og utsikten over en by du lenge har drømt om å reise til plutselig er utenfor vinduet ditt. Også med et pussig slør over deler av seg. Noe jeg ikke helt fant ut av hva var. Men det er sikkert lavthengende tåke.

Det var bare det at jeg jeg var trøtt fremdeles. Jeg hadde to tøffe uker bak meg, hadde fløyet 13,5 timer i strekk og skulle rett i en hel dag med møter. Følelsen var litt ymse

Jeg skal innrømme at når Augustin hentet meg på flyplassen og labbet mot bilen sin var jeg nokså nedfor

... og nå... trøtt som en halvrøkt lakrispipe... har det bare endret seg.

Jeg har blitt forelska - og dama heter Buenos Aires.

Fy flate for en stad

Old 18-09-2015, 03:12   #29
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Da er vi straks klare for rundtur til et, for oss, nesten helt nytt kontinent - Sør Amerika...

Alt er pakket og sikringskosten er på vei ned i magene.

Fortsettelse kommer straksom...
Lov meg EN ting: ALDRI si til kona mi hvor du fikk tak i den duken - ALDRI!
Old 18-09-2015, 10:24   #30
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Hehe, morsomt å følge med på.

Har vært veldig skeptisk til Buenos Aires da jeg har hørt om så mange reisende som har blitt loppet der. Det er mye falske penger i omløp og man bør merke seddelen eller fotografere nummer på sedler da fingernemme drosjesjåfører bytter dem ut og sier at seddelen du kommer med er falsk. Har hørt at man til og med får falske sedler fra minibanker der.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 10:45   #31
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Lov meg EN ting: ALDRI si til kona mi hvor du fikk tak i den duken - ALDRI!
Mener det er slikt som sigøynere selger, altså i land hvor de selger noe.

Hos den digre og klassiske franske versjonen av Nille, Tati, har jeg også sett noe lignende.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 11:06   #32
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post

Hun med Lack-reolene?
Hehe... Vurder selv

https://www.youtube.com/watch?v=9Mz5Q5AxFeg
Old 18-09-2015, 16:17   #33
Tjab
Upgrade me....

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hehe... Vurder selv

https://www.youtube.com/watch?v=9Mz5Q5AxFeg
Det kunstneriske uttrykket i overnevnte musikk video er "second to nånn", som de sier det i trend strøkene på Tveita.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 17:25   #34
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

.. mulig det, men flotte naturbilder!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 18:04   #35
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Store fjell omkranset av fjorder er aldri feil....

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2015, 21:08   #36
SKY-LIMITED
ScanFlyer Blue

SKY-LIMITED's Avatar

Det er ganske snedig, men hver gang jeg leser en av TR'ene dine, Fnate, får jeg lyst til å jekke en pils og slenge beina på bordet...!
Old 18-09-2015, 22:09   #37
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by SKY-LIMITED View Post
Det er ganske snedig, men hver gang jeg leser en av TR'ene dine, Fnate, får jeg lyst til å jekke en pils og slenge beina på bordet...!
Hah... Beste tilbakemelding på lenge.

Takkskarruha!

Buenos Aires

Nå ville normalt Mia blitt sur, men siden jeg må innrømme at jeg har vært nokså urimelig i det siste, har jeg neppe noe å tape på å si at - JEG HAR BLITT FORELSKA I BUENOS AIRES!

Yes. Min gamle liste av favorittbyer bestod av Hong Kong, Los Angeles og #Instabul. Nå er Buenos Aires med på denne topp tre listen.

Hvordan er det mulig å få plass til 4 byer på en topp-3 liste, undrer du sikkert. Jeg aner ikke, men jeg skal klare det. Om jeg så må spise en hel kake for å få det til...

Jeg var vel inne på det i går. Om du reiser hit på jobb, så planlegg en dag å komme deg på. Jeg gjorde ikke det. Jeg hadde sagt til kunden her nede at "non problemas... Jeg er klar straks jeg lander. Bare kjør meg innom hotellet for en dusj".

BIG MISTAKE

Alle som har fløyet lange flyturer vet at det er en del problemer forbundet med det.

1) 14 timer i et fly gir deg lett liggesår
2) Du blir oppblåst i magen av all maten
3) Du kan risikere å være fyllesjuk av all vinen.

Jeg var ihvertfall nummer 1 og 2. Det var også et hint av nummer 3. Men jeg var der når Augustin ventet. Han var sjokkert og hadde aldri vært med på noen utlendinger som var ute av flyplassen 15 minutter etter touch down på en long haul. Men det var altså jeg.

Augustin hadde vært sjåfør for kunden min i 20 år, og pratet ikke et kløyva ord Engelsk.

- "Habla Espanol?" - spurte han håpefullt.
- "No hable Espanol" - svarte jeg
- "Nada?"
- "Nada kjempeveldig"

Men litt forstår jeg da. Jeg prater bittetlitt italiensk. Så jeg forstår litt av hva folk snakker om. Men pratemessig gjør det bare vondt værre, egentlig.

Flyplassen ligger ca 30 kilomter utenfor sentrum og det tok en drøy time i rushtiden. Det er sykt mye biler. Masse gamle og rare biler også. Sånn type Simca og sånt som jeg ikke har sett på 30 år. Og så lurer jeg på om VW har en bil her som heter GOL? Eller har de bare et produksjonsproblem på F-ene?

Anyway... Vi nærmet oss Avenida 9 Julio.

- "Eva Peron?" - spurte jeg og pekte på bygningen i midten

- "Bæææh... yo no soy peronista" (eller noe sånt) svarte han og spyttet ut av vinduet.
- "Classa Alta... (knipset med fingrene for å indikere penger)... non Peronist"
- "Classa (pekte ned på føttene sine)... Peronista!"

Så snakket vi ikke mer om den saken. Men det var i det minste Eva Peron, eller Evita om du vil, på bygningen.

Jeg ble sluppet av på hotellet, som det kommer egen post om. Der fikk jeg meg en rask dusj og tur på do. Jeg rakk konkludere med at dette på ingen måte var i orden og at kroppen holdt på å falle fra hverandre. Men det var ingen bønn. Bare å kline til.

Kontorene til kunden min, som av alle ting heter Ferrari, lå like ved hjemmebanen til River Plate. Augustin er hard core River Plate fan og gestikulerte og snakket voldsomt. Jeg forstod ikke mye utover at jeg tror de skal spille mot Barcelona, at han er blodfan og at de er best i verden. Bedre enn Barcelona. Sannsynligvis bedre enn Molde også.

Vel fremme ventet 8 timer innsalg og presentasjon, avbrutt av en sinnsykt god lunch på en Italiensk restaurant.

Men de kunne ikke endre det faktum at jeg var sliten.

- "Jeg vil dø... Kan du hjelpe meg å dø? NÅ, please?" - var meldingen til kompisen min der hjemme.

Forts.

Old 18-09-2015, 22:20   #38
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

kjempe rapport hvordan fikser du problem 2 forresten?
Old 18-09-2015, 22:35   #39
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Jeg døde ikke.

Tvert om ble jeg ganske fascinert av byen. Det føles helt absurd å fly 14 timer, for å lande i et Madrid på steroider. For det er liksom det det er. Folkene, fashion, bygningene, gatene... alt. Men det er så mye mer passion her.

Fytti katta.

Man har hørt og lest bra mye om kriminalitet og denne byen. Og den er der sikkert. Jeg regner meg selv for å være nokså street smart etter all reisingen min. Men det kan så klart hende at det er noe kulturelt jeg ikke får med meg her. Men jeg følte meg aldri utrygg noen av de stedene jeg var.

Så etter en lang dag med kunden min endte jeg opp tilbake på hotellet. Jeg subbet ut i mørket og fant en sjappe som solgte vin og orkideer. Gikk for vin, selv om orkideer har noen fine paraleller. Koste meg skikkelig.

TURIST DAG

I dag skulle jeg være turist. Spurte concierge om det var noen turistbusser. Det var det. De har en hop on hop off buss her. Den koster 260 pesos for 24 timer.

VALUTA DIGRESJON:

Jeg har ingen anelse om hva valutakursen er. I går kjøpte jeg en vinflaske. Den kostet 190 pesos. Jeg trodde det var billig. I dag kjøpte jeg en annen. Den kostet 49. Taxi til flyplassen koster 400 pesos. En øl koster... aner ikke. Men dagens lunch med vin, vann og kaffe på en restaurant jeg fant kostet 180 pesos.

TIPS DIGRESJON:

Man tipser 10+%. Er det bra så er det innafor med 15%

MINIBANKER:

Det er plenty av dem, og jeg brukte disse. Det er advarsler om falske sedler, så det kan nok være noe i det Robertass skrev. Jeg fikk ingen, tror jeg.

BUSSEN:

Jeg hoppet bare på en buss som skulle til å gå. Ga kall' 260 pesos og var glad.

- "Ok, thanks. Here is map. It takes 3,5 hours."
- "3,5 hours...????..."
- "Si señor"

Det var bra mye lenger enn jeg hadde tenkt å sitte å skramle på en buss. Buenos Aires or not. Jeg ville kuke rundt. Så jeg hoppet av på første stopp.

Der hadde de en stor stålblomst

Det er faktisk det juridiske fakultetet i Buenos Aires som ligger der. Usikker på hva det har med blomster å gjøre. Men både fakultet og blomst lå sammen.

Sabrina så jeg ikke noe til.

Jeg ruslet litt rundt. Etter bittelitt (ikke mer, må jeg innrømme) fant jeg Mercedes Welt. Jeg ruslet inn og der hadde de faktisk en skikkelig kul restaurant.

Jeg kjøpte dagens.

Dagens lunch var potetgull, vann, rødvin, risotto og kaffe. Jeg koste meg med forretten. Det hele kostet 180 pesos. Aner ikke om det var billig.

Bar Novecento (Bar 900) hette plassen. Er du i markedet for store stålblomster så er det et fint sted å trekke pusten.

Ellers var det egentlig bare å subbe rundt. Satte meg i en liten park...

Tittet en god stund på løvet som falt... Ikke stort annet.

Parken var i nærheten av en av returholdeplassene til den himla bussen, så jeg hoppet på og satt på opp til Monolitten på Avenida de 9 Julio.

Jeg skulle jo så klart ha vært med på en stor turistrunde, og hadde jeg bare vært på ferie OG sammen med noen så hadde jeg det. Jeg skulle virkelig vært i La Boca - hjemmet til Boca Juniors og masse kule barer og utesteder.

Men jeg gjorde det ikke. Istedenfor gikk jeg av og ruslet hodeløst rundt i gatene. Rotet meg bort litt, og rotet meg på plass igjen.

Til slutt fant jeg rett og slett veien tilbake til hotellet.

Booket en Gin Tonic i baren og satte meg for å skrive litt. Blir tidlig i køya i kveld for jeg skal opp kl 05:00

Imorgen tidlige bærer det nemlig til Santiago, Chile. Der skal jeg være i 10 timer og rekke både møte or sightseeing hadde jeg tenkt.

Egen hotellpost kommer.

Last edited by Fnate; 18-09-2015 at 22:50.
Old 18-09-2015, 22:40   #40
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
kjempe rapport hvordan fikser du problem 2 forresten?
Du knepper opp en knapp i bukse og flytter beltet et hakk

Reply

Posting Rules