![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2013
Posts: 867
|
![]()
Hei
Jeg lurte på en ting. SAS hadde jo MD 81/82/83 og 87 i sin flyflåte i sin tid. Men så lurte jeg på noen ting. Hva er eller var forskjellen på disse flyene??? Var det størrelse på disse flyene som var forskjell??? Da tenker jeg på setene og antall mennesker flyene tok osv. Og hvilken av disse MD maskinene fløy mest innenriks i Norge. Sikkert noen som kan svare meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2013
Posts: 867
|
![]()
Glemte å skrive inn SAS MD 80 hadde jo også hvert i flyflåten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,530
|
![]()
Kort oppsummert, Har du noen gang hørt om
![]() Hvis du søker opp SAS og MD så ser du forskjellene, og alle MD-typene har vel oppover tidene fløyet innenriks. Her er forøvrig flåten til SAS, så kan du sitter å sjekke opp div. ting du lurer på. http://www.planespotters.net/Airline/SAS |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2013
Posts: 867
|
![]()
Takk,
Joda har hørt om Google, men fikk opp ganske mye. Så jeg tenkte at kansje det var noen som kunne svare meg på disse spørsmålene. I en kortere versjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
|
![]()
Kurant spørsmål fra en som ikke har vært gjennom perioden selv - dette er noe som ikke er så mye beskrevet i 'historiebøkene.
Det er mye detaljer og unntak her, men dette er kortversjonen med bred pensel. MD81 ble mest brukt på utland. De hadde færre seter i den fremre delen, totalt 130 seter. MD82 ble brukt innenriks. Sterkere motorer og flere seter (156). Samme skroget. MD83 har også samme skroget. men større fueltank (og mindre lasterom bak...). SAS hadde to og de ble opprinnelig brukt til Midt-Østen. Det varte ikke så lenge og etterhvert ble de mer eller mindre brukt på samme rotasjoner som MD81, med unntak av to år i Scanair. De var de første MD'ene som gikk til Allegiant, som en periode kun kjøpte MD83'er. Mange av SAS-maskinene ble konvertert til -83 før de gikk til Allegiant. MD81'ene ble konvertert til '82 etterhvert som alle MD81'ene ble omkonfigurert til 156 seter. MD87 var en kortere versjon, de var konfigurert i 110 seter og ble mest brukt på Europa-flighter. Når det gjelder generell MD80-info, er vel dette et greit sted å begynne: https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-80 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Forskjellen mellom 81-82-83 var vel bare motorrating og seating, sant at 83 hadde flere fuel tanker. 87 var en del kortere og hadde en annen type hale.
De første MD80 SAS fikk var typen DC-9-80(Super 80) eller hva man vil kalle dem som hadde en cockpit som var mer analog enn hva de siste utgavene var. **Takk til MOW for mer utfyllend svar over** :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Ja, men hadde man ikke et annet navn for disse første analoge MD80 i daglig bruk?
Følger en podcast til en Delta MD88/90 pilot og han har i papirene sine DC-9-80 lisens i følge han, så i de papirene heter den det fortsatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
|
![]()
Klæssikk?
![]() Vil tro at for pilotene vil det stå DC-9-80 i serifikatet da MD88 (og MD90?) ikke krever spesiell sertifisering. Tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
[QUOTE=Scandinavian;1008269]Ja, men hadde man ikke et annet navn for disse første analoge MD80 i daglig bruk?
Om jag minns rätt så säger McDonnell Douglas: "it is up to the customer to call the aircraft either DC-9-80 , MD-80 or Super 80". Tillverkarens officiella skylt i respektive maskin säger DC-9-81 / DC-9-82 / DC-9-83 / DC-9-87 , MD-88. I de som konverterats från ex. -81 till -82 finns en tilläggsskylt med info. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
|
![]()
MD-87 hadde vel lengst rekkevidde av alle versjonene SAS opererte.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
|
![]()
Ikke helt ..
![]() MD-83 : 2,501 nm (4,635 km, 2,880 sm) MD-87 : 2,372 nm (4,395 km, 2,731 sm) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,912
|
![]()
MD-83 ble benyttet fast på CPH-TLV
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 216
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS MD-maskiner | Kugalskap | Småprat | 6 | 09-06-2013 12:04 |
Tidligere BU maskiner, hvor er de? | Boeing | Flyforum | 6 | 22-01-2011 13:57 |
Vedlikehold av UPS sine maskiner | flyer88 | Flyforum | 0 | 30-01-2010 20:59 |
Reise miljø på Lufthansa sine B737 maskiner | svgspotter | Reiseforum | 0 | 10-11-2009 12:52 |