Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2015, 23:10   #1
Tarzan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2013
Posts: 867
SAS SAS sine tidligere MD-maskiner

Hei

Jeg lurte på en ting.

SAS hadde jo MD 81/82/83 og 87 i sin flyflåte i sin tid.
Men så lurte jeg på noen ting.

Hva er eller var forskjellen på disse flyene???
Var det størrelse på disse flyene som var forskjell???
Da tenker jeg på setene og antall mennesker flyene tok osv.

Og hvilken av disse MD maskinene fløy mest innenriks i Norge.

Sikkert noen som kan svare meg.
Tarzan is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2015, 23:19   #2
Tarzan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2013
Posts: 867
SAS Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Glemte å skrive inn SAS MD 80 hadde jo også hvert i flyflåten
Tarzan is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 00:21   #3
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,530
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Kort oppsummert, Har du noen gang hørt om ?
Hvis du søker opp SAS og MD så ser du forskjellene, og alle MD-typene har vel oppover tidene fløyet innenriks.

Her er forøvrig flåten til SAS, så kan du sitter å sjekke opp div. ting du lurer på.
http://www.planespotters.net/Airline/SAS
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 00:24   #4
Tarzan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2013
Posts: 867
SAS Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Takk,

Joda har hørt om Google, men fikk opp ganske mye.
Så jeg tenkte at kansje det var noen som kunne svare meg på disse spørsmålene.
I en kortere versjon.
Tarzan is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 00:41   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Kurant spørsmål fra en som ikke har vært gjennom perioden selv - dette er noe som ikke er så mye beskrevet i 'historiebøkene.

Det er mye detaljer og unntak her, men dette er kortversjonen med bred pensel.

MD81 ble mest brukt på utland. De hadde færre seter i den fremre delen, totalt 130 seter.

MD82 ble brukt innenriks. Sterkere motorer og flere seter (156). Samme skroget.

MD83 har også samme skroget. men større fueltank (og mindre lasterom bak...). SAS hadde to og de ble opprinnelig brukt til Midt-Østen. Det varte ikke så lenge og etterhvert ble de mer eller mindre brukt på samme rotasjoner som MD81, med unntak av to år i Scanair. De var de første MD'ene som gikk til Allegiant, som en periode kun kjøpte MD83'er. Mange av SAS-maskinene ble konvertert til -83 før de gikk til Allegiant.

MD81'ene ble konvertert til '82 etterhvert som alle MD81'ene ble omkonfigurert til 156 seter.

MD87 var en kortere versjon, de var konfigurert i 110 seter og ble mest brukt på Europa-flighter.

Når det gjelder generell MD80-info, er vel dette et greit sted å begynne:

https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-80
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 00:41   #6
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Forskjellen mellom 81-82-83 var vel bare motorrating og seating, sant at 83 hadde flere fuel tanker. 87 var en del kortere og hadde en annen type hale.

De første MD80 SAS fikk var typen DC-9-80(Super 80) eller hva man vil kalle dem som hadde en cockpit som var mer analog enn hva de siste utgavene var.

**Takk til MOW for mer utfyllend svar over** :-)
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 00:44   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post

De første MD80 SAS fikk var typen DC-9-80(Super 80) eller hva man vil kalle dem som hadde en cockpit som var mer analog enn hva de siste utgavene var.
Kun MD88 er sertifisert som MD80. Alle øvrige versjoner står som DC-9-8x i sertifiseringspapirene.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 00:45   #8
Scandinavian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Ja, men hadde man ikke et annet navn for disse første analoge MD80 i daglig bruk?

Følger en podcast til en Delta MD88/90 pilot og han har i papirene sine DC-9-80 lisens i følge han, så i de papirene heter den det fortsatt.
Scandinavian is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 01:30   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Klæssikk? Husker ikke - men SAS fikk jo også noen grisegamle Swissair-MD'ere mot slutten ....

Vil tro at for pilotene vil det stå DC-9-80 i serifikatet da MD88 (og MD90?) ikke krever spesiell sertifisering. Tror jeg.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 07:52   #10
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

[QUOTE=Scandinavian;1008269]Ja, men hadde man ikke et annet navn for disse første analoge MD80 i daglig bruk?

Om jag minns rätt så säger McDonnell Douglas: "it is up to the customer to call the aircraft either DC-9-80 , MD-80 or Super 80".

Tillverkarens officiella skylt i respektive maskin säger DC-9-81 / DC-9-82 / DC-9-83 / DC-9-87 , MD-88. I de som konverterats från ex. -81 till -82 finns en tilläggsskylt med info.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 19:46   #11
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,338
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

MD-87 hadde vel lengst rekkevidde av alle versjonene SAS opererte.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 19:57   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,410
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Ikke helt ..

MD-83 : 2,501 nm (4,635 km, 2,880 sm)
MD-87 : 2,372 nm (4,395 km, 2,731 sm)
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2015, 21:39   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,912
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

MD-83 ble benyttet fast på CPH-TLV
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 26-07-2015, 11:52   #14
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 216
Default Re: SAS Gamle flyflåte MD Maskiner

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke helt ..

MD-83 : 2,501 nm (4,635 km, 2,880 sm)
MD-87 : 2,372 nm (4,395 km, 2,731 sm)
Hvad var rækkevidden på de 2 ex Balair MD87 LN-RMX og RMY der fløj Norsk indenrigs ? de havde, så vidt jeg husker, en ekstra fueltank.
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS MD-maskiner Kugalskap Småprat 6 09-06-2013 12:04
Tidligere BU maskiner, hvor er de? Boeing Flyforum 6 22-01-2011 13:57
Vedlikehold av UPS sine maskiner flyer88 Flyforum 0 30-01-2010 20:59
Reise miljø på Lufthansa sine B737 maskiner svgspotter Reiseforum 0 10-11-2009 12:52


All times are GMT +2. The time now is 13:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.