Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-06-2015, 04:48   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,912
Default Gamle baljer i Kelowna

Ok... Jeg skal ikke akkurat utgi meg for å være flyfotograf. Jeg er bedre til å ligge under dyna i 62K og rape alfabetet etter å ha raidet Club Kitchen for øl og club soda.

Men i dag var jeg en litt småeksotisk plass, nemlig Kelowna i Canada.

Det jeg først synes var flott var Dash8-300 i Air Canada farger, og med det back dropet av heiene rundt Kelowna Airport



Det var først når vi taxet at det oppdaget at det er en hel haug med gamle rare baljer der. Sånne "3-rørs" som vi ville sagt i projektorverden i gamle dager.



Og enda litt mer. Det var en hel haug, og noen så til og med operative ut. Dog ikke disse.



Så det syns jeg var kult da.

Tadaaaa
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2015, 06:38   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
Default Re: Gamle baljer i Kelowna

Kelowna er hjem til et stort vedlikeholdsverksted som brukes av flere av de store. Det var også verkstedet som fikk æren av første gang å sette winglets på en 757-300 .. De driver også mye med frakterkonvertering.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2015, 07:02   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,912
Default Re: Gamle baljer i Kelowna

Oj, så tøft.

Vel. Det ser ut som om et sted unge Dag J vil kunne frekventere. Isåfall vil jeg intenst anbefale å ta et måltid (liquid or not) på Cactus Cafe+Bar. Strålende mat og en helt episk gen-pool.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2015, 15:40   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Re: Gamle baljer i Kelowna

Og det er mye historie fra Kelowna Flightcraft Ltd. - noe ogsaa naert knyttet til Norge. At det staar mange 727 har nok med at Kelowna Flightcraft Air Charter mistet kontrakten med Purolator Courier som er en lokal FedEx i BC med attitude! - 8 av de 727 du har paa bildene er aktive, sammen med 2 DC-10 hvor den ene har reg. C-GKFT som har historien knyttet til Norge. C-GKFT var nemlig registreringen paa LN-PAA - Partnair Flight 394. Det var ogsaa hos Kelowna Flightcraft at LN-PAA fikk delene som foerte til ulykken utenfor Hirtshals, dette i forbindelse med oppgraderingen til TurboProp fra Stempel motorer.

Kelowna Flightcraft har ogsaa Type Sertfikatet for Convair CV 240 og opp til deres egen versjon CV 5800
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem

Last edited by dc-8-63; 10-06-2015 at 15:49.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2015, 16:00   #5
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Gamle baljer i Kelowna

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
C-GKFT som har historien knyttet til Norge. C-GKFT var nemlig registreringen paa LN-PAA - Partnair Flight 394. Det var ogsaa hos Kelowna Flightcraft at LN-PAA fikk delene som foerte til ulykken utenfor Hirtshals, dette i forbindelse med oppgraderingen til TurboProp fra Stempel motorer.
Jag kanske missförstår dig men "oppgradering till TurboProp" gjordes ju redan 1959/1960 på c/n 56 som var nummer två att konverteras till CV580 , in for conversion 18 July 1959 , del. after conversion 11 June 1960. Men, som du säger , så var det väl hos Kelowna där delar monterades och arbete utfördes som resulterade i olyckan, både delar och arbete var ju "sub-standard".
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2015, 16:51   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Re: Gamle baljer i Kelowna

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Jag kanske missförstår dig men "oppgradering till TurboProp" gjordes ju redan 1959/1960 på c/n 56 som var nummer två att konverteras till CV580 , in for conversion 18 July 1959 , del. after conversion 11 June 1960. Men, som du säger , så var det väl hos Kelowna där delar monterades och arbete utfördes som resulterade i olyckan, både delar och arbete var ju "sub-standard".
Hei Rolf - det er vel jeg som har misforstaatt og trodde at ogsaa oppgraderingen til CV 580 ble gjennomfoert mens Kelowna Flightcraft eide c/n 56, men jeg skjoenner at det conversion skjedde mye tidligere. Men som du ogsaa sier ble arbeidet og delene som foerte til ulykken gjort i Kelowna.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2015, 18:36   #7
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Gamle baljer i Kelowna

No problem ! C/n 56 hade en lång och varierad historia , ursprungligen byggd för och levererad som en CV340 till United 1953 som N73128 , därefter till General Motors som lät konvertera den till CV580 , N5120/N51207/HR-SAX/ N9012J/(N700WC)/N770PR och därefter C-GKFT/LN-PAA.

SAHSA hade maskinen 1971-1978 som HR-SAX och den blev "severely damaged 3 July 1978" , reparerades och såldes. En fin bild på CV580 HR-SAX finns bl.a. här , taget 1971: http://www.flickriver.com/photos/bou46/6459662503/
RolfL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Gamle BU registreringer pilot94 Register- og ATC-Forum 1 26-10-2010 15:34
Noen gamle og til dels veldig gamle reg's... LN-HVI Register- og ATC-Forum 3 11-01-2010 20:07
Gamle minner,,, CebPac Flyforum 16 01-03-2008 19:03
Gode gamle.... sk931 Flyforum 1 06-12-2006 21:12
Vi er like gamle EB Flyforum 3 17-04-2006 21:58


All times are GMT +2. The time now is 06:49.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.