![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
God eftan Godtfolk!
Si meg en ting, bekjente av meg står i Nederland, har lagt igjen passet sitt et par timers biltur unna Schiphol, og spurte meg om man måtte ha passet med seg for å komme seg hjem. Jeg svarte som jeg trodde rett var, at man må ha pass - som er eneste gyldige legitimasjon i EU land, for å vise når man sjekker inn for hjemreisen til Norge. Vedkommende ringer SAS callsenter, og får beskjed om at neida, bare vise førerkortet så holder det? Dette er nå vel berre vis-vas? Jeg har nå vitterlig alltid måtte vise passet når jeg sjekker inn når jeg er nede i Europa? ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Dette er vel opp til handlingagent/flyselskap, for legitimasjonskravet er jo i utgangspunktet det samme som internt i Norge (dvs medlemskort i bokklubb, e.l.).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg fikk beskjed om å vise passet når jeg skjekket inn fra Stockholm til Oslo, så jeg tror nok man må vise det i Amsterdam også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Tror regelen er at man i bunn og grunn ikke trenger pass, men godkjent ID. Problemet er bare at Norge ikke har noe annet internationalt godkjent ID enn pass. Derfor må man bruke passet. Ikke fordi det er krav om pass, men fordi det er krav om ID. Om alle handlingagenter vet dette derimot vet jeg ikke. Et norsk førerkort er jo ganske likt et godkjent europeisk ett.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Norsk pass er eneste godkjente pass for norske statsborgere da Norge ikke har annet ID-kort spm viser statsborgerskap.
Du sier ingen ting om statsborgerskapet til din bekjsente, men: Kan jo være at det Nederlandske førerkortet eller ID-kortet er godkjent som legitimasjon i EU/EØS dersom det innehar de nødvendige opplysningene. Pass er derfor unødvendig - gitt at vedkommende er nederlender, da.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
vedkommende er helnorsk...tvers igjennom...
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Da har nok noen vært snille eller litt løse i snippen - så får man la vær å spørre dem mer om det i fare for at de strammer inn
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men er et flyselskap mer pliktig å sjekke statsborgerskap mellom Amsterdam og Oslo enn mellom Trondheim og Oslo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Collector
![]() Join Date: Nov 2006
|
![]()
Førerkort holder, jeg holdt på å strande i München, hadde kun førerkort som ID, skrankepersonalet krevde pass. Jeg var påståelig og sa at førerkort var godkjent legitimasjon i EU. Damen i skranken tok en telefon, og så sa hun til alle i de andre skrankene at førerkort også var godkjent ID...............puh..... så jeg kom meg hjem
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Nei, men det er derfor norsk førerkort ikke er gyldig legitimasjon utenfor Norge (sånn juridisk sett), og de kan kreve annen legitimasjon. Men som eksempelet, og en haug andre eksempler viser, så er de ofte snille og greie på det området (heldig vis og takk for det)
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hovedpoenget er jo at du kan legitimere deg når du kommer til Norge - og her hjemme trenger du ikke pass.
Så det hele avhenger av om flyselskapet i bunn og grunn tror på deg. Det gjør man som oftest viser det seg. K |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Följande gäller för oss SGS Arlanda
Norden: Körkort/ID kort/Pass Schengen: Körkort/ID kort/Pass . (Vi rekommenderar dock pass/nationellt ID kort (som visar nationaliteten) Non Schengen: PASS! Sen finns undantagsregler som hos OV som vill ha pass även om Estland är ett schengenland. Vi har dock gjort undantag på Norden/Schengenreglerna för folk som har "sullat" bort sina ID men detta är en "case by case basis". |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis du er norsk statsborger og bor i f.eks Tyskland så får du vel tysk ID kort med nasjonalitet norsk påskrevet? I så fall gjelder dette over hele Schengen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hadde to kompiser med meg til Amsterdam ei helg, og han ene dukker selvfølgelig opp på OSL uten pass... Ikke noe problem å reise, og siden vi skulle bo privat skulle det ikke by på problemer i Amsterdam heller. På vei hjem ville de se pass når vi sjekket inn. Forklarte at han hadde glemt passet hjemme, han viste førerkort og damen bak skranken fylte ut et skjema som han måtte signere på (sikkert noe ansvarsfraskrivelse for handlingagenten om Norge ikke ville slippe han inn i landet), og vips så var vi hjemme! No problemo siden vi er Schengen. Vi trenger ikke pass, men jeg tror ikke jeg ville reist sååå langt uten, just in case!! E!
![]() |
![]() |
#15 |
Gunnar
|
![]()
Da Norge er med i Schengen kreves det meg bekjent ingen ID for nordmenn ved reiser innen Schengen området, akkurat som det er for oss innen norden. Det er ved innsjekk ved flyplass du må vise ID. Og foreløpig er pass de eneste norske ID bevis som er glyldig utenfor landets grenser. Så de kan nekte deg å sjekke inn uten pass, men ser du vestlig ut og har annen ID som ser ekte ut, går det nok bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
(och du kan heta Mullah xxx och se östlig ut utan problem). Last edited by Savipix; 18-08-2008 at 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ved flygninger innenlands så er det eneste legitimasjonskravet "bibliotekskort" eller noe annet med bilde og fødselsdato, og da kun ved innsjekking av bagasje. Er det ikke dette som er EU/myndighetene sitt krav, og alt annet er flyselskapene sine krav?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Reglerna i Sverige får lite lustiga följder. Enligt den svenska passlagen måste man om man är svensk medborgare ha giltigt svenskt pass vid utresa från Sverige. Undantagfrån denna regel är Schengenområdet och Norden.
Det får följden att för att resa till UK så måste man ha pass. Däremot kommer en svensk in i UK med nationellt id-kort (jag har både kollat och provat). Dessutom ska man kunna komma in tillbaka till Sverige utan giltigt pass om man kan göra det sannolikt att man är medborgare. Nationellt id-kort fungerar även här. Så jag måste ha pass för att lämna Sverige men inte för att komma hem... Jag blev lite förvånad över det Savipix skrev då körkort inte visar vilken nationalitet man har (och varför gör det inte det? Då skulle allt vara mycket enklare...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Leg.plikt i Tyskland også. Og enkelte land kan faktisk innføre grensekontroll på kort varsel, så ja det går nok, men det er ikke passfrihet i Schengen på lik linje med Norden (ref. en tidligere diskusjon her)
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Det vi är intresserade av när det gäller resor inom schengen är att "du är du" sen är det ditt ansvar i landet du befinner dig. Sen är det lite lustigt att till UK så släpper inte passkontrollen på ARN ut dig med idkort men däremot till Zürich så är det fritt fram. Hade en case senast i torsdags med det. Vi har även skickat UK citizens med deras körkort som ID hem då passet har försvunnit. It is a circus out there! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Land som ikke liker stempel fra andre land i passet? | robertaas | Småprat | 36 | 24-02-2016 07:54 |
Legitimasjonsplikt på flyreiser i Schengen | DCHalvorsen | Småprat | 3 | 03-04-2015 11:50 |
God tirsdag fra smilets land! | fluxie | Flyforum | 18 | 16-07-2014 01:43 |
Fly til Dubai med SAS t/r fra Norge , fra 3980,- | sail4fun | Reiseforum | 2 | 26-02-2009 20:21 |