• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bagasjeventing på OSL

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Bagasjeventing på OSL

Dette er hentet fra en artikkel i dagens VG på www.vg.no

"...var sammen med en jevnaldrende kvinne da han ankom Gardermoen ved 21-tiden i går. Etter å ha ventet i nesten halvannen time på bagasjen, dro han rett videre i en ventende bil. 26-åringen ga overfor VG uttrykk ........."

Jaja.....1,5 timer for å få bagasjen. OSL you can't beat it!

Replying to Topic 'Bagasjeventing på OSL'

Slik var det allerede da jeg jobbet der ... kan ikke skjoenne at det er saa vanskelig aa fa levert bagasjen paa tid ... hvis vi paa SEA klarer aa faa siste bagasjen fra en smekkers L-1011 paa bandet innen 40 minutter (uten containere), skulle det da kunne gaa an aa klare det paa OSL ogsaa .. ????

MyTravel A333, 399 pax. Tar 1.5 - 2 timer før alt er levert. Live with it!

Originally posted by Humanoid

MyTravel A333, 399 pax. Tar 1.5 - 2 timer før alt er levert. Live with it!

? . skal dere ha matpause underveis ?

Live with it!
set i lyset af hvad LN-MOW kan berette fra USA, lyder det egentligt ikke rimeligt.

L-1011 - 283 pax - 30-40 minutter ... we live with it! :p

Originally posted by LN-MOW

L-1011 - 283 pax - 30-40 minutter ... we live with it! :p

Ser ut som om gammle MOW må komme tilbake å holde noen effektiviseringskurs !

Skjønner ikke at det skal ta 2 timer å få levert ut 399 kofferter....kanskje stuerne på OSL har lyst på hospiteringsbesøk for å se hvordan en kan gjøre det enklere:D

MOW måtte vært selveste Supermann for å klare det på OSL. 200 pax går fint på 30-40 minutter, men det er ganske andre faktorer inne i bildet når det gjelder MyTravel. ;)

DY, du har vel noen gode forslag? Ut med språket.

DY, du har vel noen gode forslag? Ut med språket.

Tenkte egentlig bare på at stuerne kunne ta seg en tur ut i den store verden og se på hvordan dette gjøres i andre land. Er jo så inn og hospitere for tiden (tenker ikke da spesielt i flymiljøet)....politikere drar jo verden rundt for å se på T-baner.....hva får vi igjen for det....Oslo sporveger bruker fortsatt eldgamle vogner og skrangler avsted.

Så lenge det ikke finnes andre flyplasser som OSL, er akkurat det ganske meningsløst.

Noen måter å få levert bagasjen raskere måtte ha vært:

- Bruke flere bånd. Dette er praktisk talt umulig.
- Større bånd. OSL skal bygge taxfree, så der forsvant det håpet.
- Kjappere bånd. Heller ikke mulig pga forskrifter (eldre og uføre, osv.)
- Kjøre 12 containere inn i hallen og la folk plukke ut selv.... Det ville tatt litt lengre tid tror jeg.

Sorry mack, men ventetida blir nok dessverre i framtida også.

La oss se hva som skjer når taxfree på ankomst kommer... :p

Så lenge det ikke finnes andre flyplasser som OSL, er akkurat det ganske meningsløst.

Noen måter å få levert bagasjen raskere måtte ha vært:

- Bruke flere bånd. Dette er praktisk talt umulig.
- Større bånd. OSL skal bygge taxfree, så der forsvant det håpet.
- Kjappere bånd. Heller ikke mulig pga forskrifter (eldre og uføre, osv.)
- Kjøre 12 containere inn i hallen og la folk plukke ut selv.... Det ville tatt litt lengre tid tror jeg.

Sorry mack, men ventetida blir nok dessverre i framtida også.

La oss se hva som skjer når taxfree på ankomst kommer... :p

Siden det ikke finnes andre flyplasser som OSl så har man altså ingenting å lære - ikke den beste holdningen akkurat. "Vi kan best!" - holdningen er vel ikke den beste....?

Hvorfor kan man ikke bygge flere bagasjebånd? Det finnes jo f.eks ikek bagasjebånd nr 2 på OSL. Dette ligger under gulvet etter hva jeg har hørt...klar til å monteres så snart det er påkrevd OG bevilgningene kommer. Et ekstra bånd vil jo øke kapasiteten med 15-20%. Kanskje man bør utvide enda mer.....
Er det pga mangel på bånd at man må vente i inntil 2 timer på bagasjen? Spør for jeg aner ikke. Har selv stått og venta på bagasjen i 1 time og 15 min...og da kunne vi se Braathens-maskinen som vi hadde flydd med...som stod parkert rett foran ankomsthallen. Tok lenger tid å få bagasjen enn å fly..... De fleste passasjerene spurte om de kunne gå ut å hente bagen sin selv.....noe jeg tror de fleste hadde syntes vært greit i stedenfor å stå i 1t og 15 min og vente....

Jeg lurer på om det tok to timer før når Sirkusair og Braathens gjorde jobben….. Jeg vet ikke…. Og derfor lurer jeg på det….

Originally posted by DY
Siden det ikke finnes andre flyplasser som OSl så har man altså ingenting å lære - ikke den beste holdningen akkurat. "Vi kan best!" - holdningen er vel ikke den beste....?
Det sa jeg aldri.

Hvorfor kan man ikke bygge flere bagasjebånd? Det finnes jo f.eks ikek bagasjebånd nr 2 på OSL. Dette ligger under gulvet etter hva jeg har hørt...klar til å monteres så snart det er påkrevd OG bevilgningene kommer. Et ekstra bånd vil jo øke kapasiteten med 15-20%. Kanskje man bør utvide enda mer.....
Er det pga mangel på bånd at man må vente i inntil 2 timer på bagasjen? Spør for jeg aner ikke. Har selv stått og venta på bagasjen i 1 time og 15 min...og da kunne vi se Braathens-maskinen som vi hadde flydd med...som stod parkert rett foran ankomsthallen. Tok lenger tid å få bagasjen enn å fly..... De fleste passasjerene spurte om de kunne gå ut å hente bagen sin selv.....noe jeg tror de fleste hadde syntes vært greit i stedenfor å stå i 1t og 15 min og vente....
Du har dratt opp den ene dårlige erfaringa der før, og jeg tror du overdriver kraftig mht. tiden. Når man venter på at kaffen skal koke, virker minutter som dager.

Det spiller ingen rolle om det bygges fler bagasjebånd (og dessuten må du ta akkurat det opp med OSL/Avinor, istedet for å klage på stuerne) i dette tilfellet. Her snakker vi om ett fly med 400 pax - man kan ikke kjøre ett fly på flere bånd - og dette er for passasjerenes skyld!

Venter spent på neste gode forslag.

Originally posted by Jack

Jeg lurer på om det tok to timer før når Sirkusair og Braathens gjorde jobben….. Jeg vet ikke…. Og derfor lurer jeg på det….
Ja, det gjorde det. Denne situasjonen er utenfor handlings-selskapets kontroll.

Originally posted by DY
Det sa jeg aldri.

Du har dratt opp den ene dårlige erfaringa der før, og jeg tror du overdriver kraftig mht. tiden. Når man venter på at kaffen skal koke, virker minutter som dager.

Det spiller ingen rolle om det bygges fler bagasjebånd (og dessuten må du ta akkurat det opp med OSL/Avinor, istedet for å klage på stuerne) i dette tilfellet. Her snakker vi om ett fly med 400 pax - man kan ikke kjøre ett fly på flere bånd - og dette er for passasjerenes skyld!

Venter spent på neste gode forslag.

Vel det er _DERE_ som jobber der , og _VI_ som venter på BAG , hva med å være litt løsningsorientert ?
Hva skal til for å løse dette , siste pag på båndet innen 60 minutter er målet , hva skal til ?

Originally posted by P.A. VIKING

Vel det er _DERE_ som jobber der , og _VI_ som venter på BAG , hva med å være litt løsningsorientert ?
Hva skal til for å løse dette , siste pag på båndet innen 60 minutter er målet , hva skal til ?
Større og kjappere bånd.

VI venter også på å få sendt inn BAG! Ser ut til at "noen" tror vi sitter og ruger på bagasjen for at ventetida skal bli lengst mulig. :zzz

Ser ut til at behovet for utbygningen av OSL bør komme snart.Med tanke på sterk økning i trafikken,ny taxfree,og at det bare er seks bagasje bånd der.Har sett i nasjonal transportplan at byggingen av pir B er planlagt mellom 2005-2010,er vel på tide å sette igang snart,når vi allerede må vente i opptil 1,5 time på bagasjen er det jo tydelig at den allerede er for liten.

Originally posted by Jack

Ja, det gjorde det. Denne situasjonen er utenfor handlings-selskapets kontroll.

Det er helt riktig. Jeg syns det er litt stygt at stuerne blir latterliggjort her når de altså ikke har noe skyld for dette. Bagasjen på OSL kommer ut en og en. Det tar tid å få ut 450 bag på båndet. det er likt for alle selskaper. Diskusjonen har vi ført på dette gamle forumet også. Og bagasjen på SEA kommer ikke såååå mye fortere heller, 283 pax og 40 minuter? Da vil det ta omtrent en time for 400 pax. Men det er anlegget og ikke stuerne som setter begrensninger.

Men nå blir det jo snart mye bedre. Etter nyttår kan vi jo nytte ventetiden til å handle taxfree ved rulletrappen rett utenfor bagasjehallen. Da kan det jo kanskje være greit at det tar litt tid å få ut bagasjen :D

Back