• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Angivelse av runway retning

  • Thread starter Thread starter SBT
  • Start date Start date

SBT

ScanFlyer Silver
Medlem
Dette har jeg lurt på :
Hvorfor angis retningen på runway med bare 2 siffer, burde det ikke vært 3 ? Når Berlin nå får 24 i den ene retningen og 06 i den motsatte, så tenker jeg at det kan jo ikke stemme, så det er vel et siffer som man mener er unødvendig å angi.
 
Dette har jeg lurt på :
Hvorfor angis retningen på runway med bare 2 siffer, burde det ikke vært 3 ? Når Berlin nå får 24 i den ene retningen og 06 i den motsatte, så tenker jeg at det kan jo ikke stemme, så det er vel et siffer som man mener er unødvendig å angi.

Du legger til en 0 på slutten for å få antall grader. Da blir det 60 og 240 grader. 60 + 180 = 240.
 
Dette er et eldgammelt system som jeg tror ble innført rundt krigen en gang. Tidligere ble rullebanene betegnet med 1, 2, 3 osv. Det funket greit for de lokalkjente, men medførte fort forvirring når man kom langveis fra. Derfor ble man (ICAO?) enige om et system som ikke kan misforstås, med å benevne rullebanene etter magnetisk kurs og eventuelt Left, Center og Right på parallelle baner.

Dessverre bruker man ikke geografisk kurs, dette medfører at man tidvis må omnummerere banene når misvisningen forandres.
Det brukes kun to siffer og det avrundes til nærmeste hele ti-tall for magnetisk kurs på banen.
 
Dessverre bruker man ikke geografisk kurs, dette medfører at man tidvis må omnummerere banene når misvisningen forandres.

Vet ikke om jeg vil bruke uttrykket dessverre. Så lenge vi bruker magnetisk i flyet føles det mest hensiktsmessig.
 
Vet ikke om jeg vil bruke uttrykket dessverre. Så lenge vi bruker magnetisk i flyet føles det mest hensiktsmessig.

Ser den, men i dagens nav-verden burde det være mulig å bli enig om å kutte ut magnetismen. Det ville forenklet prosedyrene betraktelig.
 
Ikke ofte det må gjøres om, og siden det nesten ikke er papirkart i bruk så blir det vel et mindre problem i fremtiden.
 
Ser den, men i dagens nav-verden burde det være mulig å bli enig om å kutte ut magnetismen. Det ville forenklet prosedyrene betraktelig.

I dagens nav verden blir man stadig mere avhengig av gamle systemer igjen :old
 
Ser den, men i dagens nav-verden burde det være mulig å bli enig om å kutte ut magnetismen. Det ville forenklet prosedyrene betraktelig.

En ILS sender ut elektromagnetiske bølger, og er dermed påvirket av jordens magnetfelt. Magnetismen er i høyeste grad relevant :)
 
En ILS sender ut elektromagnetiske bølger, og er dermed påvirket av jordens magnetfelt. Magnetismen er i høyeste grad relevant :)

Nei, hverken LOC eller GP påvirkes av jordens magnetfelt. men LOC-kursen oppgis som magnetisk kurs.
 
Back
Top