• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyr konkurs

Regningene går til boet.

En leasingkontrakt er mellom eier og operatør. Misligholder operatøren, går flyet tlbake til eier. En ny operatør må inngå ny kontrakt.
Norwegian får betalt av ALC boet for å utføre tredjeparts-arbeid på flyene for å holde dem luftdyktige. Om de er interessert i å lease dem, er det en helt separat sak.
 
Last edited:
Kan man bare overføre leasingavtale fra ett flyselskap til ett annet eller må man forhandle frem en ny kontrakt? Det kan jo hende avtalen Flyr hadde ikke er attraktiv for DY.
Men når de skal passe på flyene mens de er på OSL så har de vel meldt seg på interesselista om ikke annet. Regner ikke med de ble pålagt å være barnepike.
Avinor tar seg vel betalt for denne parkeringen også, hvem betaler den?

Leieavtalene mellom lessor og Flyr er i det vi kaller for "default" og dermed har de opphørt. Nye brukere av flyene må forhandle frem nye leieavtaler med de sikkerhets krav utleier stiller.
Boet tar seg av hvem som skal ha det tekniske oppsynet med maskinene inntil eierne henter flyene og leier dem ut videre til andre selskaper.
 
Ser ut til kun være de 7 fra air lease Corp igjen. Da 3 til forsvinner fra Oslo ikveld.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk
 
Last edited:
Da er alle tre på vei..
 

Attachments

  • Skjermbilde 2023-02-03 171103.jpg
    Skjermbilde 2023-02-03 171103.jpg
    75 KB · Views: 2,252
Last edited:
De tre på Shannon i går .. Foto Oisin Tierney

91f957a83288f009dc0b4a859d70479d.jpg
 
Hyggelig å lese at bobestyrer (som vi kjenner) skryter av måten Flyr og deres ansatte jobber og tilrettelegger best mulig etter at det var kroken på døren. Flyr var/er liksom skikkelig både før og etter konkursen…mange har mye å lære.
 
Hyggelig å lese at bobestyrer (som vi kjenner) skryter av måten Flyr og deres ansatte jobber og tilrettelegger best mulig etter at det var kroken på døren. Flyr var/er liksom skikkelig både før og etter konkursen…mange har mye å lære.


Ja de var skikkelige ovenfor passasjerene, men de var overhodet ikke skikkelig ovenfor aksjonærene.
Emisjonen i mai var skikkelig grisete, og den siste de kjørte i november fullt vitende om at den ikke var stor nok til å komme gjennom vinteren er kanskje noe av det minst proffe og skikkelige jeg har sett.
 
Neppe. De er nok enige om pris. Går sikkert på klargjøring, innfasing etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Neppe. De er nok enige om pris. Går sikkert på klargjøring, innfasing etc.

Trolig noen juridiske forbehold også. Min erfaring fra en annen bransje er at kontrakter hadde gått vesentlig raskere å få signert uten advokater involvert :stir
 
Synd ikke Flyr hadde ChatGPT tilgjengelig da de startet opp .. ;)
 

Attachments

  • Skjermbilde 2023-02-08 143605.jpg
    Skjermbilde 2023-02-08 143605.jpg
    100.2 KB · Views: 1,185
Trolig noen juridiske forbehold også. Min erfaring fra en annen bransje er at kontrakter hadde gått vesentlig raskere å få signert uten advokater involvert :stir

Mest sansynlig på at det ikke er noen heftelser på flyene , som blant annet ubetalte landingsavgifter , underveisavgifter (Eurocontroll) , osv.
 
Back
Top