Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 23-08-2014, 12:07   #1
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

KLM Delta til Seattle, roadtrip til San Fransisco, KLM hjem

Etter fjorårets jobbtur til Seattle nevnte jeg for min mor at den byen er et sted hun ville ha likt å reise til, og at jeg lenge har hatt en drøm om å kjøre derfra til San Fransisco. "God ide, bestill billetter", var hennes raske respons, og dermed var denne sommerens feriemål avgjort. Min bror og hans sønn slengte seg også med etterhvert, og sammen med datteren min ble vi fem stykker som skulle foreta reisen, tre voksne og to barn.

Ruteplanleggingen falt på meg, og mest basert på pris bestilte jeg Delta fra Amsterdam til Seattle, med returen fra San Fransisco via Paris med Air France og A380. Alt sammen i økonomiklasse. To uker før avreise oppdaget jeg tilfeldigvis at Air France hadde kansellert middagsflighten fra Paris til Oslo, slik at vi fikk over sju timer å vente i Paris på flyet hjem. Det var ikke aktuelt, og jeg hev meg på telefonen til KLM og fikk en ny ruting via Amsterdam med nettopp KLM og 747 istedet. Bittert, fordi jeg ikke har reist med A380 før, men i høyeste grad et first world problem.

På avreisedagen sto vi tidlig opp og tok NSB til Gardermoen. Der møtte vi resten av reisefølget ved innsjekkingsautomaten, og jeg begynte å trykke i vei. APIS hadde jeg helt glemt å legge inn, men automaten tok villig i mot før den henviste meg til skranke for videre innsjekk. I sikkerhetskontrollen gikk vi rett gjennom familieslusa uten ventetid, og tok oss så bort til O'Leary's for frokost.

Mandag 04. august 11:50, KL1144 OSL-AMS Boeing 737-700, sete 19B

Jeg fikk ikke med meg registreringen på flyet som tok oss til Amsterdam. Avgang var på tiden, underveis fikk vi servert snacks og drikke som vanlig er på KLM, og uten noen videreverdigheter landet vi etterhvert i treskolandet. Der vandret vi korridorene bort til vår avgangsgate uten noe stress. Det var en kiosk utenfor gaten og jeg kjøpte med meg en flaske vann for sikkerhets skyld. Men etter pre-boardingen var det en sikkerhetskontroll jeg ikke hadde sett, og dermed måtte jeg si adjø til vannflaska allerede der. På flighten fikk vi utdelt en vannflaske etter middag, slik at dette var egentlig ikke noe problem.

Ombord på KL1144.

Mandag 04. august 14:55, DL152 AMS-SEA, Airbus 330-300 N805NW, sete 35H

N805NW før avgang til Seattle.

Boarding var etter tiden, men vel ombord gjorde noen tekniske problemer at avgangen ble 55 minutter forsinket. Jeg hadde ikke så høye forventninger til denne overfarten, men kabinen og skinnsetene så rimelig nye ut. Og på en toseter ved vinduet sammen med datteren min hadde jeg det egentlig ikke så verst. Det hjalp selvfølgelig også at det nyinnkjøpte headsettet fra Bose ble utprøvd på fly for første gang. Støynivået kan dermed reduseres betraktelig samtidig som man får utnyttet underholdningssystemet bedre. Og det var forøvrig et svært bra og moderne system med mange valgmuligheter innen film, tv, spill og musikk. Det var ikke noe problem å få tida til å gå.

Kabinen hos Delta.

Eksempel på filmutvalget i det glimrende underholdningssystemet.

Kvalitetsmusikk hadde de også.

Middagen var kylling i sursøt saus. Det smakte egentlig ingenting.

Før landing serverte de en sandwich og en is. Det ble også utdelt en snack underveis - oliven med hummus, blant reisefølget var det bare jeg som spiste den.

Gunstige vinder gjorde at vi kjørte inn forsinkelsen fra Amsterdam. I fjor brukte jeg 45 minutter på immigrasjonen i Seattle. Denne gangen ble det unnagjort på en tredel av tiden. Jeg var derfor glad og lettet da vi fant bagasjen og tok det førerløse toget til hovedterminalen. I parkeringshuset holdt taxiene til, og vi fikk plass i en GMC Yukon som kjørte oss til sentrum. Først ville sjåføren ha kompisen sin med, slik at vi måtte sitte fire på andre seterad. Det protesterte jeg på, og da ga han etter slik at alle fem fikk sitteplass med belte. Det skulle nå bare mangle, og jeg fant egentlig forslaget å være temmelig uhørt.
WF-380 is offline   Reply With Quote

Posting Rules