• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bilder fra Bodø idag

Jan H

ScanFlyer Blue
Bilder fra Bodø idag

Denne saken kom til Bodø ca 0400 inatt...an26B
IMG_1406.jpg

----
IMG_1399.jpg

----
IMG_1410.jpg

----
IMG_1420.jpg

----
.....
og avslutter med noen hyppigere gjester da :)
IMG_1423.jpg

...
IMG_1445.jpg


bildene under er fra igår...05apr

IMG_1354.jpg

..
IMG_1373.jpg

..
IMG_1378.jpg

..
IMG_1387.jpg

..
IMG_1395.jpg
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Til de flyinteresserte, på det ene bildet av An-26'en ser man den ekstra lille "jetmotoren" som de bruker til ekstra take-off thrust.

Det var jo oppe i en tidligere sak her hvor det var bilder fra TOS...

En morsom kjerre det der...

:devot:
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Er det SK som handler DY i Bodø, eller ser det bare sånn ut på bildet?
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

ser man den ekstra lille "jetmotoren" som de bruker til ekstra take-off thrust.

Det viste jeg ikke gitt......, faktisk!
Det virker helt sikkert, siden de driver med det, men hvordan innvirker en liten jetmotor kun på styrbord side på yaw...?
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Originally posted by tosfreight


Er det SK som handler DY i Bodø, eller ser det bare sånn ut på bildet?

WF som handler DY i boo, men det er SGS som tar seg av Bagasjehåndteringa og innsjekk. Men akk,det varer ikke lenge..tror det var 6.juni at Røros flyservice tar over handling av DY..
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Originally posted by Jan H


Originally posted by tosfreight


Er det SK som handler DY i Bodø, eller ser det bare sånn ut på bildet?

WF som handler DY i boo, men det er SGS som tar seg av Bagasjehåndteringa og innsjekk. Men akk,det varer ikke lenge..tror det var 6.juni at Røros flyservice tar over handling av DY..

Vist SGS tar seg av bagasjehåndtering og innsjek, så vil jeg nesten påstå at SGS handler Norshuttle mer en WF gjør. Er vell kun gate og annkomst service igjen til WF da. Noen som vil oppklare littegrann :)
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Det virker helt sikkert, siden de driver med det, men hvordan innvirker en liten jetmotor kun på styrbord side på yaw...?

LN-SSL, det har jeg desverre INGEN peiling på, jeg er ingen flyger så det kan sikkert noen her som er flyger fortelle...

Husker dette faktisk helt tilbake til midten av 90 tallet da WF fløy Kirkenes - Murmansk. Aeroflot hadde den gang tilsvarende rute andre veien hvor de hadde 3-4 timers stopp i KKN. Jeg jobbet i kabin dengang og vi var flere ganger ombord i deres maskiner, AN24 - AN26, TU-134 og kikket, og jeg husker spesiellt det med den ekstra "motoren" fordi jeg stusset over den ekstra susingen / ulingen fra den vesle saken...

:nor
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Originally posted by SK1399


Originally posted by Jan H


Originally posted by tosfreight


Er det SK som handler DY i Bodø, eller ser det bare sånn ut på bildet?

WF som handler DY i boo, men det er SGS som tar seg av Bagasjehåndteringa og innsjekk. Men akk,det varer ikke lenge..tror det var 6.juni at Røros flyservice tar over handling av DY..

Vist SGS tar seg av bagasjehåndtering og innsjek, så vil jeg nesten påstå at SGS handler Norshuttle mer en WF gjør. Er vell kun gate og annkomst service igjen til WF da. Noen som vil oppklare littegrann :)

Ikke glem, WF har billettkontor-tjenesten for dem i boo også..:)
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Originally posted by ENGM RAMP


Det virker helt sikkert, siden de driver med det, men hvordan innvirker en liten jetmotor kun på styrbord side på yaw...?

LN-SSL, det har jeg desverre INGEN peiling på, jeg er ingen flyger så det kan sikkert noen her som er flyger fortelle...

Den lille ekstra motoren er ikke noe annet enn en APU/GPU ble jeg fortalt i dag :)

Og crewet spiste middag på Pizzakjelleren i ettermiddag. Nei, jeg vet ikke hva dem spiste ;)
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Den lille ekstra motoren er ikke noe annet enn en APU/GPU ble jeg fortalt i dag

Hadde en mistanke om det ja..., men ENGM RAMP virket så sikker i sin sak at jeg bare måtte spørre...:)
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Originally posted by LN-BRK


Originally posted by ENGM RAMP


Det virker helt sikkert, siden de driver med det, men hvordan innvirker en liten jetmotor kun på styrbord side på yaw...?

LN-SSL, det har jeg desverre INGEN peiling på, jeg er ingen flyger så det kan sikkert noen her som er flyger fortelle...

Den lille ekstra motoren er ikke noe annet enn en APU/GPU ble jeg fortalt i dag :)

Vel,den gir ekstra "boost" på takeoff,har jeg både lest i div. flybøker(div.nettsteder) og blitt forklart.Når de starter opp blir den startet opp først(motor nr.3),så nr.1 og tilslutt nr.2.Denne oppstartprosedyren gjelder Arkhangelsk Airlines/Aeroflot-Nord An-24 men er likt på An-26 vil jeg huske.Så den blir jo brukt som APU/GPU også...
Legger ved et dårlig bilde som viser hvordan oppstart av denne motoren (RU-19A-300) arter seg,flammer og greier...desverre ingen lydfil,men den høres når den fyres opp ja..... :up:
 

Attachments

  • RA-46651 oppstart med flammer edited 71.jpg
    RA-46651 oppstart med flammer edited 71.jpg
    199.4 KB · Views: 40
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Glemte selvfølgelig å si at Jan H sine bilder bra Bodø atter en gang var kjempeflotte!:)
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Tviler sterkt på at APU'en brukes som ekstra boost i t/o. Da måtte de i så fall ha en tilsvarende på den andre motoren også. Ellers ville t/o bli vel spennende. Tror nok gutta i rorhuset ville foretrekke lik power på begge sider.
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Jeg var i Lithauen igår og så Aviavilsa Airline sine to An-26B på Vilnius airport. den maskinen som var i Bodø så jeg takset inn på tarmac i Vilnius.Tok bilde av den men det var gjennom glasset i avgangsperrongen ble ikke bra bilde. På Lietuvos aviacijos muziejus var det også en An-26B som jeg gikk rundt og studerte, den var en ex.transport maskin fra forsvaret.
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Vel, jaggu om jeg vet sannheten, men var iallefall det jeg ble fortalt av Skipper'n på en av de gamle "Damene" der i KKN som sagt for 10 år siden....

Det er OG og lese rundt omkring om de maskinene at den benyttes til bl.a take-off boost....

Hmm, hvor leste jeg det sist mon tro....

Som MEH og sier finnes det i bøker og på nett....

Så sett igang dere som VIRKELIG er inne på dette, LET og gi oss et ordentlig svar - en gang for alle! :spin:

Har jeg blitt fortalt bare oppspinn eller ei?

:wow:
 
Replying to Topic 'Bilder fra Bodø idag'

Jeg var heldig å få besøke cockpit i Arkhangels Airlines/Aeroflot Nord under en flytur mellom Murmansk og Tromsø for et par år siden, og da fortalte kapteinen at den ekstra jetmotoren ble brukt under takeoff. Så det er nok sant det...

Eivind
 
Back
Top