• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kinesisk politikk ang. flygninger til Taiwan

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Har fått med meg bakgrunnen for at KLM flyr rundt med en del maskiner i KLM Asia livery. I og med at KLM Asia ble lagt ned er spørsmålet: har kinesiske myndigheter lettet på restriksjonene rundt flygninger til Taiwan?
 
Last edited:
Sakte men sikkert .. nå går det til og med an å fly direkte. Det var utenkelig for ti år siden. Er ikke sikker på om dette KLM Asia-greiene er nødvendig lenger, men det er muligens noen skattefordeler eller billige asiatiske ansatte involvert ..
 
Eneste grunnen til at de flyr rundt slik er at KL ikke har giddet å male dem om tror jeg ;) KLM Asia eksisterer ikke lengre, derav spørsmålet om Kina har endret politikken som førte til at KLM i sin tid opprettet KLM Asia.

En recap for de som ikke er kjent med saken:
Operatører som opererte til/fra Taiwan ble tidligere(?) nektet å fly til mainland Kina av kinesiske myndigheter. De måtte altså velge mellom å fly til mainland Kina eller å fly til Taiwan. KLM opprettet da det Taiwanbaserte datterselskapet KLM Asia som tok seg av flygninger til og fra Taiwan mens KLM selv kunne fly til mainland Kina siden Taiwanflygningene da på papiret ble gjort av et annet selskap.
KLM Asia har senere blitt lagt ned, men flere av KLM sine fly går fortsatt i KLM Asia livery.
 
Både Air China og China Airlines flyver mellem Taipei og Peking....
F.ex
1 CI 511 TPE 2 PEK 3 0755 1110 E0.744 3:15

2 CA 186 TPE 2 PEK 3 1255 1615 E0.772 3:20
Dette ses på Amadeus, så idag er det vist ikke noget problem
Hilsen Ole
 
Back
Top