• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet?

Sweeper

ScanFlyer Blue
Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet?

Åpner en konto her, etter å ha vært i skyggen som leser av dette forumet i en stund nå, riktignok med ett spørsmål.
Er ikke sikker på om jeg har plassert det korrekt, men eneste plassen jeg så at det kunne passe i farten, om det er ett mer egnet forum så er det bare å flytte ivei.

Har ett spørsmål jeg har sittet å grublet på og google litt på i tilegg uten noe hell.
Eneste jeg har funnet var noe fra Kanada hvor piloter av småfly hadde fått midlertidig inndragelse på flylisensen sin på 14 dager max for denne typen handling.

Men la oss nå si at vi tar en A380 eller 747 bare for å holde både Airbus og Boeing leiren med her, fullastet og at flyet her tar av uten problemer bortsett fra at de ikke har takeoff clearance fra tårnet.
Hvilke konsekvenser vil dette få for crewet senere? Vil lisensen bli inndratt eller?
 
Re: Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet?

ville vært mange piloter uten papirene i orden hvis de ble indratt hver gang en klarering ble brutt, eller noe som krever klarering ble utført uten klarering.
Det vil bli rapportert, men det må vanligvis være grov uaktsomhet før det får konsekvenser for flightcrew.
En air-prox som oppstår fordi en flygeleder gjør feil vil heller ikke føre til suspansjon av papirene.
 
Re: Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet?

"Just culture" er et godt brukt begrep i flybransjen.
Hovedargumentet er at det er svikt i selve systemet som gjør at slike feil skjer, og ikke nødvendigvis (bare) pilotes neglisjering av klareringer. Søk gjerne på "The Reason Model" for litt mer informasjon om det (=
 
Re: Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet?

Har sett litt varierende info på at de prøver å finne bakomforliggende årsak i enkelte saker.
Uansett, har hørt fra en amerikansk kontroller at dersom du av en eller annen grunn ignorerer en go around og lander uansett så ryker lisensen mest sannsynlig, om dette er fakta eller ei er jeg usikker på.
Har kun gjort det en gang i simulator akkurat den situasjonen, men da var det en svakhet i selve simulatoren som gjorde det.

Men takk for informasjonen i allefall, da har vi lært noe nytt idag også.
 
Re: Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet?

Flyger bør vel ha en veldig god grunn til å se bort i fra en instruksjon om å avbryte innflygning og lande uten klarering. Hvis det kun er fordi flyger mener at det ikke vil være noe problem og dermed overprøver flygeleder vil jeg tro at han vil bli "invitert" til LT og sjefspilot for å begrunne sitt valg. Om lisensen ryker vil vel avhenge av forklaringen.

Uansett er ikke dette noe som skjer ofte. Her i Norge er piloter godt skolerte og ansvarlige mennesker som samhandler godt med ATC slik at vi sammen kan opprettholde et høyt sikerhetsnivå.
 
Re: Teoretisk spørsmål, mister man lisensen om man tar av uten tillatelse fra tårnet?

Men la oss nå si at vi tar en A380 eller 747 bare for å holde både Airbus og Boeing leiren med her, fullastet og at flyet her tar av uten problemer bortsett fra at de ikke har takeoff clearance fra tårnet.
Hvilke konsekvenser vil dette få for crewet senere? Vil lisensen bli inndratt eller?

Det blir jo rapportskriving av sånt. Om det er en bevisst handling fra flygerens side tror jeg han vil få raskere og større problemer med egen arbeidsgiver enn fra myndighetene.

De flyselskaper jeg har vært borti jobber svært seriøst med sikkerheten aksepterer ikke denslags.
 
Back
Top