Måtte lande i blinde
En haglstorm gav pilotene en stor utfordring: De måtte lande med ødelagt flynese, uten radar og uten å kunne se ut av vinduene. Om bord var 200 passasjerer.
Ekstrem landing: Pilotene klarte kunststykket og landet flyet med 200 passasjerer, uten å bruke radar og uten å kunne se ut av vinduene. Foto: Reuters
Asiana Airlines rute 8942 fløy rett inn i en haglstorm da det var på vei fra ferieøya Cheju til Seoul.
Haglet pepret flyet, og da det til slutt unnslapp stormen, hadde flyet fått ekstrem medfart.
- Hagl rev av flyets nese og knuste pilotenes ruter, opplyste en talsmann for flyselskapet til Reuters.
Haglet slo i tillegg ut hovedkretsen til radar-systemet og slo hull på beskyttelses-skjoldet over motorene.
Dermed fikk pilotene en vanskelig utfordring. For selv om vinduene i flyet av typen Airbus 321 var laget av sikkerhetsglass og ble sittende fast selv etter at de var knust, var det bortimot umulig å se gjennom dem.
177 skolebarn om bord
- Pilotene våre måtte lande flyet manuelt uten å kunne se hva som lå foran dem, fortalte talsmannen.
Bare de små sidevinduene i cockpiten var hele og var den eneste muligheten pilotene hadde for å se hvor de skulle lande.
Om bord på flyet var det 200 passasjerer. 177 av dem var skolebarn som hadde vært på tur.
Får belønning
Utrolig nok klarte pilotene å få alle trygt ned. Uten noen form for radar og lite utsyn, landet flyet på rullebanen i Seoul.
Ingen ble skadet, og pilot Lee Chang-ho og annen-pilot Kim Yong-ik kan nå vente seg æresbevisninger for innsatsen.
Hagl utgjør ifølge flyselskapets talsmann en enorm risiko for fly med høy fart
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119240
En haglstorm gav pilotene en stor utfordring: De måtte lande med ødelagt flynese, uten radar og uten å kunne se ut av vinduene. Om bord var 200 passasjerer.
Ekstrem landing: Pilotene klarte kunststykket og landet flyet med 200 passasjerer, uten å bruke radar og uten å kunne se ut av vinduene. Foto: Reuters
Asiana Airlines rute 8942 fløy rett inn i en haglstorm da det var på vei fra ferieøya Cheju til Seoul.
Haglet pepret flyet, og da det til slutt unnslapp stormen, hadde flyet fått ekstrem medfart.
- Hagl rev av flyets nese og knuste pilotenes ruter, opplyste en talsmann for flyselskapet til Reuters.
Haglet slo i tillegg ut hovedkretsen til radar-systemet og slo hull på beskyttelses-skjoldet over motorene.
Dermed fikk pilotene en vanskelig utfordring. For selv om vinduene i flyet av typen Airbus 321 var laget av sikkerhetsglass og ble sittende fast selv etter at de var knust, var det bortimot umulig å se gjennom dem.
177 skolebarn om bord
- Pilotene våre måtte lande flyet manuelt uten å kunne se hva som lå foran dem, fortalte talsmannen.
Bare de små sidevinduene i cockpiten var hele og var den eneste muligheten pilotene hadde for å se hvor de skulle lande.
Om bord på flyet var det 200 passasjerer. 177 av dem var skolebarn som hadde vært på tur.
Får belønning
Utrolig nok klarte pilotene å få alle trygt ned. Uten noen form for radar og lite utsyn, landet flyet på rullebanen i Seoul.
Ingen ble skadet, og pilot Lee Chang-ho og annen-pilot Kim Yong-ik kan nå vente seg æresbevisninger for innsatsen.
Hagl utgjør ifølge flyselskapets talsmann en enorm risiko for fly med høy fart
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=119240