• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

China Southern med stor bestilling

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Mulig at dette er en del av en stoerre Kina-bestilling, men i allefall er ordren paa 45 737'er naa tydeligvis signert ...

Reuters
 
Med så mange fly i bestilling så har vel ikke Boeing akkurat et sterkt behov for å komme opp med en erstatter for 737...:(
 
Nei jeg glemmer ikke det... Men denne ordren pluss alle de andre gjør vel hverdagen ganske behagelig hos Boeing - og da er vel ikke fokuset på ny modell så stor. Eller?
 
Airbus har jo også etpar formidable utfordringer foran seg i så måte. A320-serien må holde tritt med 737 NNG for å holde salget oppe, og konkurransen fra 787 må møtes før Boeing stikker av med hele kaka. Jeg er ikke sikker på om A350 klarer det sånn som det ser ut nå, men for å sitere Lehay "We're best when we're behind". ;)
 
Husk nå en ting da.... 787 projektet var annonsert i slutten av 2003... A350 ble annonsert i slutten av 2004..

Boeing hadde jo ikke mange selskaper som bestillte den første tiden akkurat.. Det samme kan jo også skje med A350... Nå ser det jo ut til at feks Emirates går for A350-900 og ikke noen av 787 seriene. Qantas driver forhandlinger nå om enten 787/A350, 777/A340. Det kan jo bli en spennende tid i møte det :)..

Offisielle ordre for A32x serien er 110stk og for Boeing 737-x00 er 194stk.

Slaget er langt i fra tapt for Airbus :)... Boeing har jo de siste årene hatt samme problem selv.
 
LN-OSS: Du har et vesentlig poeng! Det skal bli spennende å følge salgsutviklingen av A350. Emirates er vel allerede bankers, og når EK vil så bygger Airbus! Money talks osv. :)

Når det gjelder Qantas synes jeg det er spennende. De har jo vært rimelig trofast mot Boeing, men de har helt litt mot Airbus de siste årene. A340/A350 har crewcommonality fordel fremfor 777/787, har de ikke?
 
:D

Ang 777/787 så tror jeg at forskjellen skal bli minimal, men om de er såpass små som hele Airbus sin flåte, vet jeg ikke..

Hadde jo vært suverent om Boeing hadde sørget for det da :)..... 777 piloter med to ukers kurs, så får de flydd 787 (eller omvendt) :)...
 
Litt mer om Kina-bestillingene:

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002270369_boeing11.html
 
Jeg tror Airbus holder kortene veldig godt til brystet. Kan være at Boeing ikke sparer opp ordre til flyshow, men ser ut som Airbus definitivt gjør det.

Jeg forventer store ordrer som vil bli annonsert i løpet av Paris Air Show.

Forventer A350 ordre for 50 stk fly og kanskje til og med en ny A380 ordre.
 
Ville nesten forventet at BA kommer med en A380-ordre etterhvert, men Airbus er åpenbart ikke det som står høyest i kurs der i gården på widebodys. Kan nok ta tid før det skjer noe i den retningen.
 
Back
Top