Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Russland kjører på med mer elektronisk krigføring i Østersjø-området. En GPS-jammer har lenge vært aktiv i Kaliningrad og nå er en ny aktiv like vest for St. Petersburg. Markus Jonsson har en god tråd på Twitter om lokalisering av den:
https://twitter.com/auonsson/status/1785045420185473079

Dette er grunnen til at Finnair har sluttet å fly til Tartu:
https://www.reuters.com/world/europ...rtu-estonia-amid-gps-interference-2024-04-29/
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

S7 sliter med vedlkeholdsprogrammene og tvinges til å parkere deler av Airbus-flåten sin ..

According to Dmitry Yadrov, the head of the Russian Federal Air Transport Agency (Федеральное агентство воздушного транспорта, FAVT, or Rosaviatsiya), S7 Airlines will be forced to ground its Airbus A320neo family aircraft due to the mandatory engine repairs of the PW1100G, which has become increasingly difficult due to the sanctions imposed on Russia for its invasion of Ukraine.

Yadrov told reporters that Russia’s passenger air traffic could fall by almost 7% year-on-year (YoY) to 98.1 million passengers, according to reports by the Russian news agency TASS.

https://simpleflying.com/russia-s7-decomission-airbus-a320-1-neo-planes-sanctions/
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Østerrike har satt ned foten for China Easterns planlagte rute til Wien, så lenge de flyr over Russland og dermed får et fortrinn overfor europeiske selskap.

https://aviationweek.com/air-transp...-ministries-block-china-eastern-citing-unfair

A pair of Austrian federal ministries have decided to deny traffic rights to China Eastern Airlines, citing “overall economic interests” and the airline’s competitive edge due to its ability to utilize Russian airspace while Western carriers like Austrian Airlines cannot.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

EU følger etter, og Southwind får nå ikke fly i EU luftrom. Påvirker store deler av deres operajson, da de flyr mye til Tyskland, og skulle også åpne ruter til England.

Det hjalp heller ikke klage til EU Retten, så de forblir utestengt.

https://www.ch-aviation.com/news/144051-eu-court-denies-appeal-of-trkiyes-southwind-against-ban

The General Court of the European Union has dismissed an appeal from Southwind Airlines (2S, Antalya) against the ban on its operations in the bloc's airspace, arguing that the decision was taken at a member-state rather than European level.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ottawa may hand seized Russian An-124 to Ukraine: Ukrainian aircraft manufacturer Antonov Design Bureau expects a Volga-Dnepr Airlines (VI, Ulyanovsk Vostochny) An-124, seized by Canadian authorities last year, to be handed over to Ukraine once legal proceedings conclude.

RA-82078 (msn 9773054559153) was stranded at Toronto Pearson in February 2022 when Canada closed its skies to Russian aircraft following that country's invasion of Ukraine. It has remained there ever since. In June 2023, the Canadian government announced plans to seize the plane under asset seizure and forfeiture...
https://www.ch-aviation.com/news/14...kraine?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Sett i Toronto 15. september 🤓
 

Attachments

  • IMG_4011.jpg
    IMG_4011.jpg
    146.3 KB · Views: 857
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Pirat dele der ikke er certificeret til brug af producenten??

I normale regulerede lande ville dette medføre at motoren og det fly den er monteret på ikke længere kan betragtes som airworthy.
Tviler på at russerne bryr seg om dette, og så lenge sjansen er minimal for at de noen gang slipper til i vesten så kan dem gjøre dette uten juridiske og straffemessige konsekvenser for det, da heller ikke produsentene har adgang til Russland og deres allierte vil skaffe nødvendige deler om de blir strandet i utlandet (Asia).

Særlig lurt og sikkert høres det imidlertid ikke ut.
Men vi får se vi vet at deres alliert Kina er eksperter på å kopiere vestlige produkter og ofte lager dem bedre.
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Skal hele flåten av russisk-registrerte vestlige maskiner holdes i luften over tid er dette neppe det siste vi har sett av lokalt produserte deler.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Både Lufthansa og Air France-KLM er ute i pressen i dag og forsøker får EU og egne myndigheter enten til å nekte alle flyvninger til Europa å gå over Russland og/eller å begrense kinesiske selskapers adgang til Europa, gjennom f.eks begrense de bilaterale avtalene.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Både Lufthansa og Air France-KLM er ute i pressen i dag og forsøker får EU og egne myndigheter enten til å nekte alle flyvninger til Europa å gå over Russland og/eller å begrense kinesiske selskapers adgang til Europa, gjennom f.eks begrense de bilaterale avtalene.

Ohhhh. Vær forsiktig med hva du ønsker deg. Få land blir mer furtne og krenket enn Kina. Hvis EU innfører strafferunder eller begrenser tilgangen for kinaputtene kan det få langvarige konsekvenser. Resultatet av det vil på sikt sannsynligvis bli verre enn den kortsiktige gevinsten.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ohhhh. Vær forsiktig med hva du ønsker deg. Få land blir mer furtne og krenket enn Kina. Hvis EU innfører strafferunder eller begrenser tilgangen for kinaputtene kan det få langvarige konsekvenser. Resultatet av det vil på sikt sannsynligvis bli verre enn den kortsiktige gevinsten.
Helt enig med deg her.
Russland og Kina får nå stadig flere allierte/ venner inkl i Midt Østen, og det kan ikke lengre utelukkes at de setter inn mottiltak mot oss.
Et mottiltak vil da være å kutte av hele Midt Østen for europeiske selskaper og da kan man bare kisse Midtøsten og Asia farvell fordi er både den nordlige og sørlige rute er stengt.
Det er stor mulighet for at det også rammer dem selv.
Hvor mye og om det blir være for dem eller oss får tiden vise, men det er hos dem den økonomiske utviklingen (de har tatt igjen G7, vesten ift GDP) går best med mye enda utappet markedet. Markeder som kan få en stor boost etterhvert som Kina utvikler og moderniserer U-landene i Afrika og Asia.

Det er påtide imo å åpne opp igjen for overflygninger utenom direkte i nærheten av krigssonene. Dvs i Russlands/ Ukrainas tilfelle bety flyforbud kun over Øst Ukraina og Sørvest Russland (opptil Moskva).
Vi er på vei mot en ny kald krig som vil kunne sette en forrige i skyggen.
 
Last edited:
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Ohhhh. Vær forsiktig med hva du ønsker deg. Få land blir mer furtne og krenket enn Kina. Hvis EU innfører strafferunder eller begrenser tilgangen for kinaputtene kan det få langvarige konsekvenser. Resultatet av det vil på sikt sannsynligvis bli verre enn den kortsiktige gevinsten.

Det argumentet kan man snu på, og si det vil få langsiktige konsekvenser hvis man ikke gjør noe

Helt enig med deg her.
Russland og Kina får nå stadig flere allierte/ venner inkl i Midt Østen, og det kan ikke lengre utelukkes at de setter inn mottiltak mot oss.
Et mottiltak vil da være å kutte av hele Midt Østen for europeiske selskaper og da kan man bare kisse Midtøsten og Asia farvell fordi er både den nordlige og sørlige rute er stengt.
Det er stor mulighet for at det også rammer dem selv.

Det er et ganske urealistisk scenario, og vil også gå utover dem selv, og spenne ben på hele deres langsiktige strategi om å selv være et globalt knytepunkt. De har sin egen agenda, så inne bærer å handle med alle.
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Blir spennende å se hvor disse A330 kommer fra, internt i Russland, eller fra et russisk-vennlig land.
CH-Aviation:
Aeroflot to wet-lease three A330s for domestic routes
 
Re: Krigen i Ukraina og påvirkningen på luftfarten

Blir spennende å se hvor disse A330 kommer fra, internt i Russland, eller fra et russisk-vennlig land.
CH-Aviation:

De skal komme fra iFly melder Hangar.no

Det er tre Airbus A330-300 flyene er mellom 13 og 16 år gamle. Flyene eies av det amerikanske datterselskapet til Air Lease Corporation AALC, med det skal ikke være inngått noen avtale om leie av flyene fra eierselskapet.

https://www.hangar.no/russiske-aeroflot-leier-inn-flere-alc-eide-airbus-a330-fly/
(bak betalingsmur)
 
Last edited by a moderator:
Back
Top