Norwegian økte med 19% i August mnd

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
Re: Norwegian økte med 19% i August mnd

I Norge gikk over 95 prosent av avgangene på tid.

«Medregnet charterflygningene var punktligheten 94,5 prosent. Også i Sverige og Danmark var punktligheten godt over 90 prosent. Totalpunktligheten var 90 prosent», skriver selskapet i pressemeldingen.

Hehe, så med 95% i Norge, 94,5% på charter, og godt over 90% i SE og DK, så blir totalen 90%? Hva er det da som drar så kraftig ned? ;)

Men gode tall uansett!
 
Re: Norwegian økte med 19% i August mnd

Hehe, så med 95% i Norge, 94,5% på charter, og godt over 90% i SE og DK, så blir totalen 90%? Hva er det da som drar så kraftig ned? ;)

Men gode tall uansett!

Såvidt jeg forstår operere Norwegian også utenfor Skandinavia. Hadde visst100 destinasjoner iflg. nettsidene deres.
Skjønner hvor du vil, men vil påstå at en total avgangspunktighet på 90% er et fantastisk resultat. Skuler en til "den uavhengige aktøren" Flightstats, som plukker et utdrag av avgangene som underlag, havner DY på 93.5% ankomstpunktlight.

Spesielt sterkt sett i lys av at flyutnyttelsesgraden er 50-70% høyere enn andre aktører i det Skandinaviske markedet.

Tar av hatten for de knallsterke punktlighet og regularitetstallene.
 
Re: Norwegian økte med 19% i August mnd

Veldig gode tall - hadde dog vært interessant om Norwegian delte litt mer i rapportene sine, f.eks. utviklingen på ulike segmenter.

TRAFFIC DEVELOPMENT
The total number of passengers flown in August
2011 was 1,526,755 compared to 1,287,471 last
year, an increase of 239,284 passengers (19 %).
Compared to the same period last year:
Total passenger traffic (RPK) increased by 26 %
Total capacity (ASK) increased by 21 %
The load factor was 82 %, up 3 p.p.
The increase in passenger traffic, production and
passengers is related to the Group’s expansion in
established markets and to the introduction of new
routes from September 2010 to August 2011, as well
as adjustments to production capacity.
The average flying distance for the Group increased
by 3 % in August compared to the same period last
year.

PASSENGER REVENUES
The unit revenue (RASK) is estimated at 0.42 for the period
(+2 %).

OPERATING PERFORMANCE
In August the Group operated 100.0 % of its
scheduled flights, whereof 90.0 % departed on time.

HEDGE POSITIONS
The Group has entered into new term contracts and
options during the period. By the end of August the
Group estimates a quarter-to-date loss of
approximately MNOK 31 related to the hedge
positions. Quarter-to-date agio on USD denominated
loans was MNOK 19 by the end of August.

http://www.norwegian.no/Global/norw...afficinformation/2011/Traffic August 2011.pdf
 
Re: Norwegian økte med 19% i August mnd

Knallsterke tall og en meget god punktlighet samt regularitet denne hektiske sommeren, morro:D
 
Re: Norwegian økte med 19% i August mnd

Sterk økning, intresant å vite hvor mye av dette som tilskrives Finland's oppstarten.

Når det gjelder rapporten

Planlagt (ant) Gjennomf. (ant) Innstilt (ant)
Norwegian Rute 2913 2906 1

Disse tallene skjønner jeg ikke, en "manko" her på 7, mens den kun står med
1 innstilt.

Vel, kanskje derfor der ligger inn i melding fra DY at 100% av flyene opererte i august. Regnefeil hos Avinor eller DY? Eller?
 
Re: Norwegian økte med 19% i August mnd

Spørsmålet er hvorfor NAS går så dårlig på børsen i dag.. noen forventet bedre?
 
Re: Norwegian økte med 19% i August mnd

Enkelt svar:


Norwegian skuler bak en top-regularitaet at tallene for August er tydelig svakere enn for Juli. Og ikke bare dette.

Bare til oversikt, loadfactors August 2011:

easyJet: 92,2%
Ryanair: 89 %
Norwegian: 83%

Dette er, dersom man ser nöktern pa tallene, svaert solide tall. Men fra den ökonomisk side er det ingen grunn til jubel...
 
Re: Norwegian økte med 19% i August mnd

Yielden gikk for første gang ned siden mars ift. 2010. Og Yielden har heller ikke vært lavere siden februrar. Heldigvis var loadfactoren endel bedre enn ifjor, så RASK steg fortsatt, men kun fattige 2% bedring.

På børsen hadde man forventet en fortsatt økning i yield, og derfor har kursen falt. Og noen frykter at dette er et trendskifte... og nedgangen kommer på tross av fuelcharge.

Jeg har derimot en mistanke om at det var flere forhold som gjør at vi ikke ser en like stor nedgang i yield framover:
- Fint vær slutten av juli/begynnelsen av august reduserte reiselysten
- August i 2010 startet på en søndag. Og medførte at man hadde en halv helg mer enn i år.
- Terror i Oslo kan også ha spilt inn og redusert reiselysten midlertidig.

Ser heller ikke bort fra at NAS har tatt etter SAS og nå ønsker økt loadfactor/markedsandel på bekostning av yield. En kunde man tjener minimalt på er bedre enn ingenting, spesielt hvis det betyr at konkurrentene mister dem. Registrerer at SAS nå har lavere loadfactor i august enn ifjor i motsetning til tidligere måneder.
 
Back
Top