Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-08-2010, 12:44   #1
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Default Tog kan knuse flymarkedet

Hva skal man si til dette?

Quote:
Flyselskapene får stramme vilkår når høyhastighetstogene i Norden står klare. Reisende foretrekker tog både i Norge og Norden, viser en undersøkelse analysefirmaet Urbanet har gjort.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10017825
Old 24-08-2010, 12:46   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Default Re: Tog kan knuse flymarkedet

At flybransjen fremdeles lever i beste velgående i både Spania, Tyskland og Frankrike er vel et bevis på (nok en gang) at folk sier én ting og gjør noe annet.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 12:48   #3
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Hva skal man si til dette?
(banne i kirka)At samferdelsdep må få hodet ut av r**a og bygge bedre tog i Norge.. (/banne)

*OM* man faktisk bygger ut dugelige toglinjer fra Trondheim og sørover, så vil det nok bli en god konkurrent til flyet, og vi vil nok i så tilfelle se en betraktelig reduksjon i antall flyvninger på de tyngre strekningene, mens det nord for Trondheim fortsatt vil være såpass lange avstander at flyet fortsatt vil fremstå som mest attraktivt.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 12:48   #4
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Jeg sover godt om nettene. Det er andre ting enn høyhastighetstog som vil spenne bein på flyselskapene.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 12:56   #5
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold

Dag Johnsen's Avatar

Heisann!

Jeg har ikke noe i mot tog naar det kommer til loesninger der trafikk tilsier en slik loesning, men over lengre distanser er det faa transport midler som kan komme opp mot effektiviteten av flytrafikk.

Se en studie gjort her i USA for litt siden http://www.templetons.com/brad/transit-myth.html#mpg;

Med nye fuel forbedringer i 15-20% kan man lett se at fly slettes ikke er de miljoesvinene mange vil framstille de som.

Skal vaere interessant aa de hvor mye energi det trengs til aa legge spor videre opp i Norge...

Dag
Old 24-08-2010, 13:11   #6
ole-p
Newcomer

Tog fra Oslo til Bergen vil vel ha litt flere enn 22/33 pax og vil uansett bli drevet av elektrisitet, som i Norge produseres med et relativt lavt utslipp av CO2. Dessuten reiser vel flere folk fra sentrumsnære områder enn fra Gardermoen og Flesland, så transport til og fra holdeplass/flyplass heller vel i togets favør.
Uansett vil vel hurtigtog mellom Oslo og Bergen kun føre til en reduksjon av flytrafikken. Noe tilsvarende har vel skjedd i Tyskland (Lufthansa vs. ICE?)
ole-p is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 13:19   #7
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Tog på kortere strekninger som KRS - OSL er jo greit om turen tar 2 timer og ikke koster det samme som å fly, men tar det lengre tid enn det er jo fly det beste mener jeg.

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 13:21   #8
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Jeg er "6 feet under" før disse togene eventuelt skulle være en realitet, uansett..
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 13:22   #9
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by ole-p View Post
Uansett vil vel hurtigtog mellom Oslo og Bergen kun føre til en reduksjon av flytrafikken. Noe tilsvarende har vel skjedd i Tyskland (Lufthansa vs. ICE?)
Garanterat. Och hur många passagerare har inte flyget förlorat på sträckan Madrid-Barcelona efter att AVE-tågen sattes in i trafik?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 13:24   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Tror man først bør få lokal- og regionaltogene til å gå sånn nogenlunde før man i det hele tatt bør vurdere noen lyntogsatsning

Dessuten er jeg ganske sikker på at det heller ikke i 2020 kommer til å være lyntog mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 13:34   #11
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by ole-p View Post
Dessuten reiser vel flere folk fra sentrumsnære områder enn fra Gardermoen og Flesland
Kan ikke se noen grunn til at jeg skal gidde å stampe i en kø inn mot Bergen sentrum en morgen når jeg enkelt og kjapt kan reise ut til Flesland for å ta fly. Gardermobanen gjør dessuten OSL sentrumsnært så det holder. På Flesland er det dessuten enklere å parkere -- og det er ikke noe som kommer til å endre seg med tiden.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 13:34   #12
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Slapp av folkens. Blir nok ikke høyhastighetstog i Norge før år 2199 eller 2200. Hele banenettet i Norge smuldres opp som knust flatbrød uten at politikere tar skikkelig grep. Slik har det vært i alle år.
Old 24-08-2010, 13:47   #13
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Det er større sjangse for snøballkrig i helvete før lyntog kommer i Norge.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 13:52   #14
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Den flotte artikkelen (kjøpt og betalt?) har jo fokusert på Oslo-København. Tog vil f.eks. aldri være noe realistisk alternativ over fly på strekninger som bare bruker ENGM som hub. Så i si at det vil knuse flymarkedet i norden er vel å ta ørlite grann hardt i... Hvis flytilbudet mellom ENGM og EKCH blir redusert grunnet heavy tog-satsning, fører nok det bare til at flere byer rundt omkring i landet får direktefly til EKCH i stedet, som både Stavanger, Bergen, Værnes (og Ålesund?) har per idag.

Flyenes største hemsko for tiden er vel security-køen.. det er vel ikke urealistisk at også tog i fremtiden vil måtte grep for å verne om sine passasjer..?

Men at høyhastighetstog (2-3 timers reise) vil til dels utkonkurrere fly på strekningene Trondheim/Bergen/Stavanger/Kristiansand - Oslo, det tror jeg nok de har rett i. Men var ikke utbyggingskostnadene 100 mrd kr pr strekning for en stund tilbake?
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 14:24   #15
Flying-news
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Flyenes største hemsko for tiden er vel security-køen.. det er vel ikke urealistisk at også tog i fremtiden vil måtte grep for å verne om sine passasjer..?
Ja dette kan være riktig, mener jeg har sett noe lignende for tog i Kina på en dokumentar på NGC eller Discovery... Fornuftig synes nå jeg det er likevel. Når man satser på lyntog er det snakk om mye større skade (eks kostnader osv) enn vanlig tog, dersom det skulle utsettes for en bombe feks. Sikkerhetskontroll på flyplass, men ikke på togstasjon/lyntog-perrong etc, er vel å undervurdere sikkerheten for passasjerene på slike farts-tog..?

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Men at høyhastighetstog (2-3 timers reise) vil til dels utkonkurrere fly på strekningene Trondheim/Bergen/Stavanger/Kristiansand - Oslo, det tror jeg nok de har rett i. Men var ikke utbyggingskostnadene 100 mrd kr pr strekning for en stund tilbake?
Ellers mye fornuftig her ja... har tatt toget mellom Oslo og Stavanger/Oslo og Bergen flere ganger, og det er ofte sånn at man gjerne skulle vært framme 2-3 timer før...
Satsing på lyntog er jeg ikke imot, men sats heller på en skikkelig oppgradering av dagens tognett og muligens en bane Bergen-Haugesund-Stavanger først. Og la flytraffikken være i fred.

Last edited by Flying-news; 24-08-2010 at 14:28.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 15:22   #16
Gulboble
ScanFlyer Silver

Gulboble's Avatar

Poenget må være å planlegge et intergrert transportsystem der bane, vei og fly utfyller hverandre.
Et eksempel her er strekningen Brussel-Paris hvor KLM/Air France "kjører tog".
Har selv kjørt tog på 1:15 mellom de to byene og tilsvarende mellom CDG og Brussel. Det samme gjelder "nye" ICE 3 mellom FRA og Køln (en drøy time tror jeg).
Samtidig har jeg faktisk fløyet FBU-TRF med WF.

Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 16:47   #17
jb1
ScanFlyer Rusty

Enig med Someone, fiks lokaltog foer man setter igang med lyntog. Den eneste strekningen hvor dette er virkelig aktuelt er mellom Oslo og Goeteborg. Toget bruker der lenger tid enn bussen og har langt faerre avganger og har priset seg ut av markedet. Selv flyet har flere anganger paa denne strekningen, som egentlig skulle vaere for kort til noe saerlig flytrafikk unntatt for transfertrafikk.
Old 24-08-2010, 16:52   #18
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Heldigvis er hele jernbanen fra Bryn til Sandvika totalrenovert i løpet av 2012 og snart er det 4 spor fra Lysaker til Drammen. Da er det kanskje på tide å se litt på mellomdistansene også.
Old 24-08-2010, 17:01   #19
LN-TAL
ScanFlyer Silver

Jeg sover også godt om natta, fordi:

1. Før dette EVT. måtte bli en realitet så ligger jeg under torva, og har mest sannsynlig ligget der i flere tiår allerede.

2. Om ikke punkt 1 skulle redde meg så regner jeg med at vi får gratis utdanning som lokførere

Nå er det vel forøvrig en realitet sjv. at NSB ikke tjener penger selv på strekninger som er så fulle at folk tyter ut i alle ender av toget. Jeg har også reist noen ganger med tog ifra Gardermoen til Skien, og på den strekningen bruker toget ca 3t30min. En strekning som du FINT kjører på ihvertfall 2t45min. Og selv den gangen jeg reiste midt på natta, og jeg var eneste passasjer mellom Larvik og Skien så klarer dem ikke å holde ruta, men er 6 minutter forsinket inn til Skien (riktignok kryss i taket siden toget da faktisk gikk på rute ifra Gardermoen).
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2010, 17:23   #20
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Selv om jeg er flyentusiast må jeg si at dersom jeg hadde muligheten til å ta toget Oslo S-Trondheim på fire timer, så hadde dette langt vært å foretrekke fremfor en halvtime på flytoget (eller 1 time med buss) + oppmøte på OSL en time før avgang + en times flytid, + en halvtimes ventetid på bagasjen + en halvtime TRD sentrum = 3,5 - 4 timer. Det ert begrenset hvor gøy det er å fly med 737er.

Posting Rules