Fylkesordfører støtter Ryanair med 1,5 mill.

enml

ScanFlyer Gold
Fylkesordfører støtter Ryanair med 1,5 mill.

Fylkesordfører Jon Aasen støtter Ryanair med 1,5 mill av skattebetalernes penger for at de skal begynne å fly på Vigra. NRK Møre og Romsdal
Dette skjer uten behandling i fylkestinget!

Dette er intet mindre enn en skandale! Den samme Jon Aasen sendte behandling om støtte til høyst nødvendig utbygging av Årø og Kvernberget (bla RESA soner) til fylkestinget der det ikke ble gitt en eneste krone.
Her er det noe som tyder på at sunnmøringene er flinke til å klø seg selv på ryggen!

Re: Fylkesordfører støtter Ryanair med 1,5 mill.

Har Norwegian eller SAS Braathen fått tilsvarende tilbud fra fylkesordføreren? Neppe.. :wink

Skandale er et litt svakt ord. Dette lukter ulovlig offentlig støtte lang vei.:old

Originally posted by enml

Fylkesordfører Jon Aasen støtter Ryanair med 1,5 mill av skattebetalernes penger for at de skal begynne å fly på Vigra. NRK Møre og Romsdal
Dette skjer uten behandling i fylkestinget!

Dette er intet mindre enn en skandale! Den samme Jon Aasen sendte behandling om støtte til høyst nødvendig utbygging av Årø og Kvernberget (bla RESA soner) til fylkestinget der det ikke ble gitt en eneste krone.
Her er det noe som tyder på at sunnmøringene er flinke til å klø seg selv på ryggen!

Vel om det er Fylkeskommunen eller Molde Næringsforum eller Krisitansund Kommune som betaler for flyryter er meg revende likegyldig - det er like korrupt uansett.. Flyruter må komme på grunnlag av pax og ikke lommeboka hos enkelte..

For en tulling. Håper han får beskjed om å pakke kontoret sitt før fellesferien er avsluttet. Dette må være en forsinket april spøk

Tulling og tulling. Fylkesordførerens jobb er å få sving på fylket sitt, og da kan jo et slikt grep være en mulighet. Det sentrale spørsmålet her er imidlertid om han har gått over den fullmakten han har i forhold til beløpet. Både kommuner og fylkeskommuner har som regel et visst øvre beløp man kan bruke til påkommende tilfeller når politikerne har ferie. 1,5 mill. kroner er jo bare småpenger i et fylkeskommunalt budsjett.
Men har han gått over grensa, får han helt klart et problem. I alle fall fra opposisjonen!

Dette her er intet annet enn et godt planlagt overgrep på de andre flyplassene i fylket og skattebetalernes penger. Utviklingsforumet for Ålesund Lufthavn har bedt Fylkesmann Jon Aasen om å ta en hastebeslutning på bevilgningen nå som det er ferieavvikling for å omgå en behandlingsprosess i fylkestinget. Les mer om det i Sunnmørsposten

Her inrømmer Aasen selv at han kanskje har strekt sin fullmakt langt! Er det slik vi ønsker at våre skattepenger skal brukes?

Helt greit at private hist og private pist bruker sine egne penger for utvikling av flyplasser, som feks Kvernberget Vekst, men offentlige midler direkte i kassa til et et privat selskap som igjen fører til skjeve konkuranseforhold mellom flyselskaper og flyplasser er direkte motbydelig.

Kan virke som dette er litt på kanten av Aasen, men saken kommer jo frem i medias søkelys, sa da vil nok opposisjonen ta den i rette fora hvis de mener han har handet galt. Det er jo snakk om at Møre og Romsdal lover å markedsføre seg på Ryanair.com, ingen direkte støtte. Det vil være fordel for hele fylket om Ålesund får denne ruten - det er ikke så langt fra Molde, heller, og det er nok urealistisk og tro at Molde får Ryanair før Ålesund.

Klippfiskeksportøren Haagensen var den som kunngjorde overfor NRK Møre og Romsdal at Norwegian skulle starte opp igjent AES-OSL, men det var også stilt betingelser om støtte der, først og fremst forpliktelser i form av at næringslivet brukte ruta. Imidlertid kan det synes som om Kjos ved siste restultatfremleggelse sa at det var uaktuelt med flere ruter nå. Synes det er litt pussig at Haagensen derfor tidligere i år kunne bekrefte at det ble en slik rute.

Norwegian hadde i vinter en rekke møter med kommuner og folkemøter rundt om i Norge for å sjekke interessen, noe som ble mottatt meget positivt.

Skal det deles ut penger (noe jeg i utgangspunktet mener ikke er rett og sikkert ikke lovlig ??) bør jo andre flyselskaper også få muligheten til å delta.

Man bør vel satse på en av de 4 flyplassene der til videreutvikling. Vigra egner seg best der da den ligger ved den største byen. Videre bør Hovden legges ned, Volda ligger vel en time unna Ålesund.

Originally posted by AirbusTero

Klippfiskeksportøren Haagensen var den som kunngjorde overfor NRK Møre og Romsdal at Norwegian skulle starte opp igjent AES-OSL, men det var også stilt betingelser om støtte der, først og fremst forpliktelser i form av at næringslivet brukte ruta. Imidlertid kan det synes som om Kjos ved siste restultatfremleggelse sa at det var uaktuelt med flere ruter nå. Synes det er litt pussig at Haagensen derfor tidligere i år kunne bekrefte at det ble en slik rute.

På Vigra krevde Norwegian at brukerne må forplikte seg til kjøp av 35.000 flyseter mellom Ålesund og Oslo det første driftsåret, om selskapet skulle komme tilbake.
Ifølge Sunnmørsposten har de første bestillingene begynt å komme inn, men det er visst fortsatt et stykke igjen til Norwegians krav er oppfylt. Så det spørst da.

Originally posted by Birger

Man bør vel satse på en av de 4 flyplassene der til videreutvikling. Vigra egner seg best der da den ligger ved den største byen. Videre bør Hovden legges ned, Volda ligger vel en time unna Ålesund.

Tja , Ørsta/Volda ligg ca tre timar unna Vigra, med ferger og tunnellar, så der viste du vel kor mykje peiling du har på geografien i fylket.. Elles trur eg ikkje at Hovden sin eksistens gjer at Vigra si utvikling er truga. Auken på Vigra i fjor var vel større enn heile trafikken på Hovden i fjor. Hovden er eit godt supplement til Vigra, og har vist seg som svært viktig oppimot utvikling av regionen. Fleire veiprosjekt vil gjere at fleire folk vil få Hovden som næramste flyplass, så her trur eg nok du bommar litt..

Men så er vel eg og RIMELIG inhabil ..;) :nor

Originally posted by wf145

Originally posted by Birger

Tja , Ørsta/Volda ligg ca tre timar unna Vigra, med ferger og tunnellar, så der viste du vel kor mykje peiling du har på geografien i fylket.. Elles trur eg ikkje at Hovden sin eksistens gjer at Vigra si utvikling er truga. Auken på Vigra i fjor var vel større enn heile trafikken på Hovden i fjor. Hovden er eit godt supplement til Vigra, og har vist seg som svært viktig oppimot utvikling av regionen. Fleire veiprosjekt vil gjere at fleire folk vil få Hovden som næramste flyplass, så her trur eg nok du bommar litt..

Men så er vel eg og RIMELIG inhabil ..;) :nor

3 timer fra Ålesund???? Det er bare en ferge. Og jeg tror du kan dele 3 timer med 2. Her i Hordaland har vi bare 2 flyplasser. Hvorfor skal vært tettsted i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal ha egen flyplass?

er for mange flyplasser i fylket vårt ja. legg ned alle AFIS-flyplasser så får vi en grei fordeling med litt avstand i mellom dem :colgate:

(hva pokker er galt med forumet? første gang jeg prøvde å poste dette ble jeg beskylt av forumsoftware for cookiebased hacking attempt, and recomended for imidiate banning. hva slags tull er dette? det hjalp å slette cookies dog.)

Jan Roar Rød

Nutcase har rett i en ting; legg ned AFIS-plassene, ikke begge da, men èn av dem..;)
Og så behøver vel ikke folk fra midtfylket snakke med så store bokstaver om at noen andre klør seg selv på ryggen. Den romsdalske ryggen må vel snart være som en blodig biff etter all kløingen opp gjennom tidene....:p ;)

Originally posted by nutcase

er for mange flyplasser i fylket vårt ja. legg ned alle AFIS-flyplasser så får vi en grei fordeling med litt avstand i mellom dem :colgate:

(hva pokker er galt med forumet? første gang jeg prøvde å poste dette ble jeg beskylt av forumsoftware for cookiebased hacking attempt, and recomended for imidiate banning. hva slags tull er dette? det hjalp å slette cookies dog.)

Jan Roar Rød

Som vanlig saklig av den mannen der.

Originally posted by LN-SSL

Nutcase har rett i en ting; legg ned AFIS-plassene, ikke begge da, men èn av dem..;)
Og så behøver vel ikke folk fra midtfylket snakke med så store bokstaver om at noen andre klør seg selv på ryggen. Den romsdalske ryggen må vel snart være som en blodig biff etter all kløingen opp gjennom tidene....:p ;)
'

Men hadde ventet litt bredere horisont hos denne personen (ja da, jeg ser smilyene, men andre tar uansett ordene for det de er verdt).

Men hadde ventet litt bredere horisont hos denne personen

Takk for tilliten! Horisonten hadde helt sikkert vært "fish-eyed", hadde jeg hatt den ringeste interesse i hva Jon Aasen foretar seg i sommervarmen....
Fint at du ser smilyene, for replyet var faktisk kun ment som ironi, vås og tull...:lol:

et nytt lokaloppgjør mellom tilhengere av Vigra, Årø eller Kvernberget (stryk det som ikke passer) gidder vi ikke - selv i sommervarmen. Get on-topic eller så strenger jeg!:old

Back