View Single Post
Old 26-07-2013, 14:21   #16
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

18julimap by nosalthe, on Flickr

Utrolig merkelig, våknet tidlig i dag også. Så da ble det å slå ihjel litt tid med litt surfing og sånn. Facebook og Twitter våknet plutselig til liv med mye kommentarer, likes, retweets på artikkelen i Avisa Nordlys.

Morsomt med de som mener jeg er et miljøsvin. Den påstanden faller jo på sin egen urimelighet. Flyene til Widerøe flakser og flyr uavhengig om jeg sitter på eller ikke. Kjør debatt!

Frokost åpnet ikke før klokken 0700, jeg hadde avgang fra hotellet 0715 så jeg snek meg til å spise litt før sju. Ikke noe problem. 2 egg og 2 glass juice senere var jeg oppe på rommet i 5 etg (Fin utsikt) og gjorde meg klar. Drosjen var noen minutter tidligere en avtalt. Kjapp tur gjennom fjellet til TOS. Kvelden hadde jeg en sjåfør som kjørte meg på skikkelig sightseeing. Trodde nesten jeg hadde booket rom på et høyfjellshotell. Men vi kom oss ned til slutt og Hotell Amalie lå jo ganske så sentralt. Uansett fremme på TOS. Bag sjekket inn og boardingkort printet ut. Litt mer frisk luft før jeg tok turen inn. Imens tok jeg noen telefoner for å organisere "noe"til litt senere.

18.07.2013 kl 08:25
WF883 Tromsø - Stokmarknes
Dash 8- LN-WID
Sete: 2A

Fin morgen-flight over til Stokmarknes. Egentlig lite å melde bortsett fra at etter at finværet kom ble det mindre notering av rapport underveis. I stedet satt man med øynene vendt ut av vinduene og begynte å kikke på vårt vakre land!

I Stokmarknes ville jeg ha en pause på ca to timer så da jeg ventet i TOS fant jeg ut at jeg skulle ringe til lufthavnvakta på SKN. Forhørte meg om muligheten til å ta en tur innom og om det var mulig å få bli kjørt ut på tarmac for å fotografere litt under oppstart og avgang på flyet jeg kom inn med. Fikk positivt svar så da vi hadde landet tok jeg turen landside, tok til høyre og fant fort frem til lufthavnvakta.

Ble ønsket varmt velkommen og vi fikk en god drøs om litt av hvert. Om turen jeg var på i tillegg til å snakke om sikkerhet og beredskap som er noe av det jeg driver med til daglig. Ikke lenge etter var det tid for avgang på LN-WID som skulle videre til Bodø. Vi satte oss i vaktbilen og kjørte litt ut med trygg avstand til maskinen som var i ferd med å starte opp.

LN-WID - Dash 8-100 by nosalthe, on Flickr

Ikke lenge etter taxet den ut. Vertskapet var i tillegg så serviceinnstilte at de gav en request til cockpit via tårnet om de kunne ta av i motsatt retning enn egentlig planlagt da det ville bli enda bedre bildemuligheter. Og dette synes pilotene var helt ok. Så da gjorde de det. Raust!

LN-WID - Dash 8-100 by nosalthe, on Flickr

LN-WID by nosalthe, on Flickr

Helt herlig! Takket etterhvert for besøket og beveget meg ut igjen. Kom i snakk med ei jente som egentlig skulle bli hentet. Men sjåføren hadde visstnok forsovet seg, så da ble det en taxi til Sortland på henne.

Ble faktisk litt mer planespotting før jeg dro. Denne gang i form av Lufttransport sin LN-LTD som var på ambulanseoppdrag.

Det ble etterhvert tid for å sette kursen videre.

18.07.2013 kl 11:10
WF885 Stokmarknes - Svolvær - Bodø
Dash 8 LN-WID
Sete: 9B/8A

Nå har det seg slik at flere plasser i turen oppstod noen "svarte hull" der man ikke fikk notert seg noe spesielt. Men det er muligens et tegn på at turene forløp som vanlig uten spesielle hendelser. På denne turen var det hvertfall ganske grått så det var ikke så mye å se på.

I tillegg var det kvinnelig kaptein på denne turen.

Last edited by Twin Otter; 26-07-2013 at 15:00.
Twin Otter is offline   Reply With Quote