View Single Post
Old 24-07-2013, 12:16   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

15.07.2013 kl 16:55
WF812. Bodø - Leknes, 104 kilometer
Dash 8-100 - LN-WIT
Sete: 10A

Ikke helt full load på denne maskinen. Observerte hvertfall fire-seks ledige seter. Jeg fant veien helt bakerst i flyet og endte ved vinduet på rad 10. Delte femseter'en med en familie på fire.

Benplassen var det ikke noe å si på. Knyttnevetesten bestått. Syns faktisk benplassen på Q400 var noe trangere.

Flytiden ble beregnet til ca 20 minutter. Turen gikk raskt unna den, uten spesielle begivenheter. Jo vent. Mens vi stod på BOO og ventet på å starte opp, syntes jeg det var merkelig så mye fuglekvitter. Tenkte at dette måtte være en del av den lokale fauna i Bodø og tenkte ikke mer over det. Helt til motorene var i gang og kvitringen fortsatte. Skjønte fort at det kom bakfra og i lasterommet...

Så da hadde vi nok en fugl ombord. Vi får satse på at den tilhørte noen av passasjerene. Eller?

Ellers merket jeg at lydnivået var høyere på denne mindre og noe eldre maskinen. LN-WIT ble bygget i 1991 og fløy først med en østerriksk og en del tyske operatører før den havnet hos Widerøe i mars 2008. Dette ble min femte tur på flytypen og en ny registrering i loggen min. For ikke lenge siden ble maskinen forøvrig døpt "Sandane". En plass jeg har fløyet til før og ikke har på programmet på denne turen.

Ankom før rutetid og hadde det ikke travelt. Knipset et par bilder på vei inn i terminalen, så ikke ut til at noen brydde seg særlig om det.

LN-WIT by nosalthe, on Flickr

Bagasjen kom raskt på båndet og jeg ruslet elegant de få meterene bort til innsjekk og fikk sendt bag'en tilbake til Bodø. Hadde et godt bakkeopphold her og tok en spasertur i området rundt flyplassen. Hadde egentlig lyst på sjokolade, men det var visst litt lenger å gå enn først antatt. I tillegg var det litt surt ute, så jeg snudde i krysset ved det lokale treningssenteret.

Leknes lufthavn... Ikke akkurat Frankfurt..... #norgerundt #avgeek by nosalthe, on Flickr

Ruslet tilbake til terminalen og satte meg ned og så på livet......

Livet.....

Fint å sitte og følge med på folk som kom for å fly. Her var det tydelig at de fleste kjente hverandre. Praten gikk og latteren satt løst. Typisk nordlands-mentalitet. Etter litt surfing og skriving på denne rapporten var det ut å trekke litt frisk luft igjen. Da man fornøyd med det tok man turen airside og fant et bord med vinduplass.

15.07.2013 kl 19:10
WF823. Leknes - Røst - Bodø, 195 kilometer
Dash 8-100 - LN-WIT
Sete: 5D Vindu

Innkommende fly fra Bodø kom noen minutter før rutetid. Ut med pax. Og inn med oss andre. Og avgårde med oss. Denne gangen lot jeg ikke bob-vogna passere uten å unne meg en cola og en melkerull. Man er tross alt på ferie. Været over Lofoten denne kvelden var som varslet. Spredt skydekke og noen regnbyger. Ikke det beste fotovær med andre ord. Men man ble da sittende og kikke på den man så. Stort sett bare blått hav. Og plutselig var det tid for å starte innflyvningen til Røst.

Under innflyving til Røst lettet skydekket og været ble ganske nydelig. Turens første minus går til flyvertinna som ikke ville slippe meg ut for å knipse to bilder mens vi stod på bakken. Her skal ting gå unna tydeligvis. Det hadde ikke tatt meg mer en 30 sekunder. Så noen helt nydelige fjell i horisonten som jeg gjerne skulle dokumentert. Vel vel. Bedre lykke neste gang. Som sikkert blir en stund til. Har ikke umiddelbare planer om å dra tilbake. Med mindre jeg finner på å endre planene mine da. Men jeg skal ikke sutre. Turens første flydag begynte å gå mot slutten i det vi tok av fra Røst. Været var nydelig og havet var blått.

Fin tur tilbake til Bodø. Kjapt ute og på bussen til sentrum.

16julimap by nosalthe, on Flickr

Dag 2. Først på programmet var en t/r Narvik. Var på forhånd spent på hvordan det ville gå med kort layover. Planen var å bli med samme maskinen tilbake BOO for så å fortsette videre nordover. Tidligere forumister på n/r-billett har klart det før, så det burde gå helt fint.

Plan B? Neeeh....

Ved ankomst terminalen håpet jeg at jeg kunne få sjekket bagasjen min til dagens neste destinasjon for å forenkle layover i NVK. Men det gikk tydeligvis ikke. Isteden fikk man oppbevart bag'en hos Securitas. Jeg hadde uansett god tid til neste flight når jeg var tilbake i Bodø.

Man fikk hverfall printet boardingkort til BOO-NVK. Og sørget for å få et digitalt boardingkort til returen på iPhone'n.

Litt frisk luft etterpå og man tok seg gjennom sikkerhetskontrollen uten kø. Så ble det en etterlengta kaffekopp mens man ventet på boarding.

16.07.2013 kl 08:15
WF858 Bodø - Narvik
Dash 8-100 LN-WID
Sete: 3A

LN-WID by nosalthe, on Flickr

Boarding starter et par minutter over klokken 8. Totalt fire passasjerer på denne flighten.

Og vi var avgårde i god tid før rutetid.

Da flyvertinna kom rundt med sjokolade fikk jeg forklart at jeg gjerne ville være med tilbake til Bodø, og vi syntes det var tull å gå av flyet for å gå gjennom security osv. Så det var bare å bli sittende ombord mens vi stod på bakken. Så ville det bli ordnet. Tjukt skydekke over Nordland i dag. Men over skydekket var himmelen blå!

Etterhvert som vi nærmet oss Narvik lettet skydekket og det ble en flott utsikt. Mye fint å se på. Helt fantastisk landskap. Og fjorden var vakker. Ble nesten litt vel nasjonalromantisk her.

På vei inn mot Narvik forsvant skydekket og det gikk faktisk an å se litt av den fantastiske naturen vår! Diggbart! Satser på bedre vær enda lenger nord. #norgerundt #avgeek #wideroesommer by nosalthe, on Flickr

Snart kom hjulene ut og flyplassen dukket opp foran til venstre og det ble en stilig approach med en krapp venstre sving inn til short final. Turens fineste innflyving så langt.
Twin Otter is offline   Reply With Quote