View Single Post
Old 24-07-2013, 11:54   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Widerøe Re: "We hope to see you back again soon" - Norge Rundt med Widerøe & Co.

Herre min hatt, hva er det jeg begir meg ut på. Her skal det tilbakelegges opptill noen og seksti flighter. Trenger jeg virkelig rapportere fra hver eneste en? Nei, jeg tenker vi får begrense oss litt. Men vi tar med det viktigste, som fort kan ende opp med å bli alt sammen.... Nei nei, vi får se....

På tide å sette igang. Etter mye planlegging og lange treige nattevakter i forkant var det endelig klart for å sette igang! Turens første dag skulle ta meg opp til Bodø før jeg tok en tur ut i havgapet via Leknes og Røst før jeg igjen endte opp i Bodø på kvelden.

Innsjekk på turens første flighter ble unnagjort dagen før. De to første flightene gikk det an å velge sete. På kortbanerutene er det "free seating" som gjelder. Første flighten så ved innsjekkingsøyeblikket ut til å ha en ganske lett load. Mens den andre flighten allerede var godt lastet. Men man fikk sikret seg vindussete på begge to. Siden dette ble mitt første møte med den lange Dash'en fant man et sete langt bak på den første leg'en og et sete nesten helt fremme på flight nr. 2. Så fikk man se hvordan det slo ut mtp. støy og sånn. Bagen var så godt som pakket samme kveld og kamera og andre duppedingser var ladet opp. Så fikk man prøve å sove litt før grytidlig oppstandelse mandag morgen.

15julimap by nosalthe, on Flickr

Egentlig som forventet ble det lite med søvn natta før avreise. Vet ikke helt hva det er med meg og tidlige flyavganger. Men men. Hører med til historien at døgnrytmen min ikke har vært helt på G den siste uka heller. Sånn er det å jobbe turnus. Velvel. Man fikk hvertfall stavret seg opp med et urk å gjøre unna de siste forberedelser. Fant etterhvert veien til flybussen. Greit å ta den rimelige løsningen når det muligens lå an til å bli litt drosje-kjøring senere på turen.

Flybussen kom. Man betalte billetten og fant en plass å sitte på.
Flybussen kom til Sola sånn noenlunde på tiden. Man fikk raskt printet ut bagasjelapp og boardingkort og trukket litt frisk luft ute før man tok seg kjapt gjennom security, fant seg en kopp kaffe og fant veien til gate 22. Litt over klokka sju kom LN-WDF taksende inn. Jepp, ny flytype og ny reg i loggen.

15.07.2013, kl 07:35
WF433. Stavanger - Sandefjord, 268 kilometer
Dash 8-Q400 - LN-WDF
Sete: 18A

Well hello there! Let the flying begin! It's my first ride in a Q400. LN-WDF is obviously a new entry for my log. #flightmemory #norgerundt by nosalthe, on Flickr

Som jeg antok var det en ganske lett load på WF433. Godt med ledig plass og jeg hadde en toseter for meg selv. Vi kom oss avgårde på rutetid og takset ut for avgang på bane 18.

Jeg synes dette var en rolig maskin og fly med. Reagerte ikke særlig på lydnivået. Det var mest intenst under avgang men etter vi hadde kommet opp ble det ganske så stille. Flytiden var beregnet til 35 minutter. Underveis ble det servert en enkel men velsmakende frokost. Skikkelige brødskiver. Dette er vel det beste med å reise med morgenavganger. Jammen var det ikke godt med en kopp kaffe også. Hyggelig betjening og fint flyvær (over skyene) gjorde dette til en god start på turen.

Over skyene er himmelen alltid blå! #avgeek #norgerundt #wideroesommer by nosalthe, on Flickr

Etter landing på TRF fem minutter før rutetid fant jeg veien ut og så meg litt rundt. Fant til og med en spotterplattform bare få minutters gange fra terminalen med god oversikt over apron og rullebane.

Herlig. Torp har egen spotterplattform med god oversikt bare noen minutter å gå fra terminalen. by nosalthe, on Flickr

Jeg fikk knipset litt bilder. Blant annet LN-WDF som dro tilbake til SVG og dagens neste maskin som kom inn fra BGO. Etter litt mer knipsing og frisk luft var det tid for å ta turen inn på terminalen igjen. Sikkerhetskontrollen gikk greit unna. Boarding for neste flight startet 20 minutter før avgangstid!
Twin Otter is offline   Reply With Quote