View Single Post
Old 10-07-2012, 21:42   #69
TFC1
ScanFlyer Blue

TFC1's Avatar

Default Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Quote:
Originally Posted by litt-amatør View Post
Jeg må bare først si at jeg er 100 prosent enig at Avinor er udugelige som ikke får ordnet opp i dette, men så er det dette med at en sak har to sider. Og jeg mener bestemt at det vi så igår var aksjoner, man ønsket å stenge to flyplasser for å vise sårbarheten. Fair enighet, men kan man ikke holde opp med å si at dette var et hull i vaktlistene. Da måtte man jo varsle i god tid så passasjerene kunne innrette seg og det hadde garantert skjedd noe med det.
Nå kjenner jeg godt til vaktlistene det her snakkes om, og jeg kan bekrefte at det er snakk om en udekket vakt. Det har vært gjort en innsats for å få dekket denne vakten, men av forskjellige årsaker lyktes man ikke med dette. Den som "slukket lyset" kunne ikke fortsette utover den oppsatte vaktlengde på ettermiddagen grunnet hviletid mellom vakter, og kunne heller ikke omdisponeres da dette ville gitt større konsekvenser enn 3 innstilte flygninger dagen etterpå. Det er selvfølgelig beklagelig at det blir slik, men når det er for få med riktig rating, så får det slike konsekvenser.

Quote:

Vi kan vel heller ikke helt glemme de økonomiske tyngdelovene her. Man ønsker flere flygeledere men alle vet at blir det for mange så bil det sette press på lønninger.
Jeg er 110% sikker på at hvis du spør en hvilken som helst flygeleder i Norge, og kanskje spesielt i Røyken eller på Gardermoen om akkurat dette, så vil du få følgende svar: Kom med alle de vi trenger, helst i går. Det er ikke særlig hyggelig å jobbe annenhver helg på vaktlisten stort sett hele året, siste søndag i ferien, springskift for å dekke udekkede vakter og også forventes å stille opp i frihelgen for å holde hjulene i gang. Det stikkes ikke kjepper i hjulene for å "unngå" at man får tilstrekkelig bemanning, tvertimot jobbes det kontinuerlig med å få dette til. Men det er nå engang slik at mangel på bemanning er en selvforsterkende tilstand. Hvem er instruktører for nye elever på enhetene? Flygeledere som jobber der. Hva skjer når de skal instruere? Operative vakter må dekkes av andre, som regel på overtid. Og når det kommer som en overraskelse at flygeledere pensjonerer seg, får barn, søker om lovlige permisjoner, dør, sier opp for å jobbe andre steder eller med annet, så sier det seg selv at man ikke klarer å få på plass nok folk over natten.

Randi Flesland stoppet utdannelsen i 2 år. Akkurat der mistet Avinor potensielt 72 flygeledere. Hadde Røyken fått 20 av disse i 06-09, så hadde ingenting av dette skjedd. Bemanningen hadde vært god nok, man hadde hatt nok folk til å håndtere permisjoner og akutt sykdom på en ordentlig måte, prosjekter og opplæring kunne vært kjørt uten større overtidsbruk. Og det kunne nesten vært mulig å redusere til tredje hver helg.....

Quote:
Men full forståelse at det blir for mye overtid, selv om vi ikke må glemme at flygeledere ikke er alene som yrkesgruppe i å måtte jobbe overtid for å få ting til å gå rundt.
Det er det vel ingen som har påstått heller....