Quote:
Originally Posted by krølle
Når jeg skrev dere så var det ikke myntet på enkelt personer
Dere i min tanke er fagforeningen som prøver å få gehør hos Avinor for sine problemer med bemanningen.
Nå er jo ikke problemstillingen ny, den dukker opp med jevne mellomrom, og da i den sårbare ferie tiden.
Hvem ansvaret ligger på, vel der trengs vel en bukk til å passe en havresekk?
Sånn litt på siden, flygeledere snakker jo samme språk, ser vel stort sett i "like" radarer, er der ikke mulighet for innleie?
|
Vi har allerede svensker og dansker ansatt i Røyken, så der er utenlandske flygeledere på plass.
Når det gjelder "like" radarer, så begrenser det seg til samme syntetiske presentasjonen på en pc-skjerm. Hver enkelt flygeleder skal ha teoriopplæring i lokalt regelverk inkludert luftrom. Så skal man gjennom simulatortrening på det aktuelle luftrommet. Deretter er det praktisk trening i luftrommet med live trafikk. Først etter et antall timer, summen fastsatt av Luftfartstilsynet, pluss en bestått utsjekk, så kan en begynne å produsere egne vakter. Hos oss er opplæringstiden stort sett på minimum 9 måneder, forutsatt nok treningstimer.
Selvfølgelig kan man spare på å ha mest mulig likt utstyr på flere enheter, men man unngår likevel ikke lokal teorikunnskap og trening i luftrommet. Det blir litt som om en skal konvertere en rating på en Dash 8 til en A330/340-rating. Det grunnleggende er det samme, men resten er forskjellig. Og det tar tid....