Jepp, taxfree er et rituale i Norge. Man ser det spesielt på Syden-reisende.
Ellers er det vel litt oppsiktsvekkende at det sies at man har avtalt med Ryanair at det er greit at man får ha med taxfree utenom håndbagsje fra Norge?
For øvrig pussig politikk at spritsalg skal drifte flyplasser. Synes det ville vært mer logisk at dette ble finansiert over statsbudsjettet eller ved økte avgifter.
Denne artikkelen fra VG, med rapport fra Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF), som forøvrig har vært omtalt på dette forumet før), viser vel med all tydelighet at om man skal finansiere over statsbudsjettet bærer det helt galt avsted.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=579825
Her fremgår det at Avinor er den eneste "tilbyder av infrastruktur" som har god finansiering. Fri og bevare meg for å gå tilbake til de tider man var avhengig av politikere for å skaffe tilveie penger til finansiering av luftfart.
Dessuten vil finansiering over statsbudsjettet bety at folk som aldri flyr ogdå må være med på å betale, det vel egentlig det greieste at de som faktisk flyr også er de som betaler? Altså betaler luftfartsavgifter via billetten eller det man måtte legge igjen i diverse salgssteder på lufthavnen.
Artikkelen fokuserer på taxfree-salg av alkohol, men samme problem må vel oppstå uansett hva man kjøper, altså om man kjøper f.eks. en jakke i en forretning i terminalen og får den med seg i en bærepose, så blir vel også denne nektet som håndbagasje?
Økte avgifter vil, som påpekt av MD11, føre til høyere billettpriser for alle. Å handle i Tax-free er tross alt frivillig.
Jeg er helt enig i at det er paradoksalt at spritsalg finansierer flyplasser, men sånn er det bare, og jeg synes tross alt at det er en "komfortabel måte" å gjøre det på. Det bidrar til å holde billettprisene nede og til utbyggingen av luftfartssystemet i hele landet.