9. oktober 2011, SK2755
København-Poznan (
CPH-
POZ)
SAS Scandinavian Airlines
Economy
CRJ-900, OY-KFK
Gate C2 er en bussgate, og da vi kom til flyet var det ikke snakk om å vente inne i bussen – alle passasjerene måtte ut til tross for høljregn. Uproft. Jeg begynte å ane at en rekke av de andre passasjerene skulle på den samme konferansen som jeg, og ganske riktig – jeg tror faktisk 60-70 prosent av passasjerene fløy med samme hensikt som meg selv.
Jeg fant meg godt til rette på 5A, som var den fremste Economy-raden på denne flyvningen.
CRJ-maskinene er blant mine favoritter, men jeg kun erfaring med Lufthansa når det gjelder
CRJ.
SAS overrasket meg imidlertid positivt: Rent og elegant i kabinen og behagelige seter med akseptabel benplass.
At de holdt kabinbelysningen dempet under overfarten gjorde ikke flyturen verre. Dette likner ikke
SAS slik jeg har erfart dem på kveldsflighter, men her får bolaget stjerne i boka av meg.
Ellers kunne
SAS by på et glass vann på vei nedover på den 45-50 minutter lange flyturen.
Da vi nærmet oss Poznan lettet været og vi fikk etter hvert god utsikt over byen. Vi gled inn over gatene, og etter boligblokkene å bedømme var det ingen tvil om hvilken side av muren vi hadde landet på. Det postkommunistiske Europa er lett gjenkjennelig.
Den sene ankomsten gjorde valg av transportmiddel enkel – vi var flere som delte taxi inn til hotellet, og totalt kostet turen seksti kroner. Det var på tide å si god natt.