• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Norwegian er store på Las Palmas...

Re: Norwegian er store på Las Palmas...

Det var sju av sju mulige det på en lørdag (TRD, BGO, SVG, RYG, OSL, ARN, AAL og CPH) - åttende (RYG) flys på søndager.
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

Norwegian har faktisk 10 avganger hver lørdag til LPA ;)

Noen er egne ruter ander er charter på vegne av Ving, Star Tour osv
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

Det er bare 6 DY-maskiner på bildet, den ene er en Austrian, men er forbausende lik som DY på halen.
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

OSL-MRU, det står også en på venstresiden av bildet ;)
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

Gammel tradisjon fra Finnair. I gamle dager, åttiåra brukte de DC 10 på både charter og rutefly om hverandre. Du fant AY DC 10 like gjerne på PMI som LPA..^_^
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

Det var sju av sju mulige det på en lørdag (TRD, BGO, SVG, RYG, OSL, ARN, AAL og CPH) - åttende (RYG) flys på søndager.

Norwegian har faktisk 10 avganger hver lørdag til LPA

Noen er egne ruter ander er charter på vegne av Ving, Star Tour osv

DY flyr to ganger til LPA fra TRD lørdager :D En rute, og en charter...
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

DY flyr to ganger til LPA fra TRD lørdager :D En rute, og en charter...

I tillegg så flyr DY charter og rutefly fra Bergen og Stavanger lørdager.
Det skulle bli 10 fly på Las Palmas det lørdager noen hektiske timer på dag\ettermiddag
der nede.
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

SAS og Norwegian er store på Gran Canaria, ja. På lørdager i vinterhalvåret bruker SAS 20 prosent av sin norske flykapasitet på rute- og charterfly til Gran Canaria.
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

Det er bare 6 DY-maskiner på bildet, den ene er en Austrian, men er forbausende lik som DY på halen.

Nope, 7stk, vi ser da forskjellen. Det var et Norwegianfly på hver side av AUA-flyet hvis du ser nøye etter ;)

Hyggelig at NAS er så store på LPA, skandinaviske selskaper generelt så ut til å være godt representerte på LPA.
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

SAS og Norwegian er store på Gran Canaria, ja. På lørdager i vinterhalvåret bruker SAS 20 prosent av sin norske flykapasitet på rute- og charterfly til Gran Canaria.

Er gjerne litt OT siden dette igrunn er en DY tråd, med litt mye sas preik her. Men mod får heller kjefte på meg i så tilfelle.

Sikker på at det ikke hele spania de bruker 20 % på? 20 % høres jo helt enormt mye ut på bare en øy, tiltross for nordmenns elsk forhold til øyen. Jeg er vel snart den eneste nordmann som ikke har vært der. Mener nemlig å ha lest det et sted, men finner ikke igjen artikkelen i farten. Men skal ikke utelukke at jeg tar feil såklart.
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

Ingen tvil om at DY er synlige også på LPA. For ikke mange år siden hadde charter hele uketrafikken dit ned, og så kunne man se en SAS-maskin eller to i helgene.
Men fortsatt er det nok slik at charter gjennom TUI og Thomas Cook (inkl UK og Tyskland) fyller opp nesten hele flyplassen på en god dag (ikke bare i helgene).

Mens VING flyr det meste av sitt program gjennom eget selskap (TC) har Star Tour og ikke minst Apollo den politikk at det går på anbudsrunde til rimeligste selskap. Derfor ser man også at disse reiseselskapene med jevne mellomrom bytter operatører.

Litt OT: Det er slik at LPA ligger med hensyn til fuel på grensen av hva en classic 737 kan klare, uten fuelstopp i Faro. Men de nye 737'ene har bedre range, og LPA er derfor innenfor rekkevidde.
Et gammelt "stridstema" hos de flyvende er hvorvidt man skal kunne fly turnarounds fra Norge til LPA med samme crew/samme dag. Jeg vet at både SAS og DY har gjort dette tidligere, men sikkert noen her som kan svare på policy fremover? En delay / streik vil da fort velte hele programmet. Turn arounds hos disse to er satt til 0:50, mens den hos Thomas Cook er satt til 1:15 (A320/321) og 1:30 (A330) grunnet crew change (besetning til/fra hotell) og mye prepack/taxfree.

Tally-Ho
 
Re: Norwegian er store på Las Palmas...

Apollo bruker vel stort sett alltid SAS på ruter (og Novair fra OSL naturligvis). Norwegian har nok store på Gran Canaria på lørdager, men jeg skulle likt å visst hvor mange fly SAS har til Chania på lørdager i sommerhalvåret (det er nok mer 10!)
 
Back
Top