Jeg har vel omlag samme erfaring som
TKP i forhold til kinesiske innenriksflyvninger etter å ha flydd der et par ganger i sommer. Begge gangene med betydelige forsinkelser, og ingen, evt. svært tynn informasjon på skjermene. En morsom kuriositet var flyplassen i Xi'an (4,3 mill mennesker) der whiteboards og tusjpenn ble benyttet ved gatene for å gi litt informasjon, men det stod ikke noe annet enn "delayed". På de offisielle skjermene stod det bare opprinnelig planlagt avgangstidspunkt helt fram til boarding et par timer forsinket.
Bakkepersonellet kunne ikke mer engelsk enn at de klarte å si "no time", som vi tolker dithen at de ikke ante når flyet ville gå... Begge flyplassene jeg fløy fra hadde imidlertid de viktigste oppropene på engelsk (f.eks. skifte av gate og informasjon om litt mat mens vi venta).
Jeg må innrømme at jeg blir litt frustrert og stressa av den totale mangelen på informasjon, men slikt er jo litt av sjarmen av å være ute i den store verden.
Jeg kan foreslå et annet reisebyrå, som vi brukte et par ganger (
www.travelzen.com). Så vidt jeg forstod var dette det eneste "ekte" nettreisebyrået, dvs. at du booket og fikk bekreftelse underveis i bookingprosessen, og du kunne bruke norske kredittkort uten kostnadspåslag. Jeg forstod det slik at de øvrige reisebyråene måtte man vente på manuell bekreftelse. Men her kan jeg ha misforstått.
Kina har en litt morsom løsning på prising av flybilletter. Det kan gjerne være 5-6 selskaper på samme linje. Alle har i utgangspunktet eksakt samme priser. Men så gir de ulike rabatter etter hvert, antagelig sett i forhold til hvor mye ledig de har på et gitt tidspunkt.
Vår erfaring tilsier at de største rabattene ble gitt mellom 1 og 3 uker før avreisetidspunkt. Det lønner seg i hvert fall ikke å bestille tidlig for å få lave priser, for da virket det ikke som om det var noe rabatter å få.
Ved sjekk hos norske reisebyråer, f.eks. wideroe.no, var de dessverre ikke aktuelle i forhold til prising.