Retur:
I og med at jeg sleit med å komme på skikkelig vestkysttid(våkna ved 4-5 tiden hver dag) så tenkte jeg at det var like greit å komme seg ut på
SFO for å se litt på fly.
Tok taxi fra hotellet ca. kl. 0500.
Turen tok ca 20 minutter til terminal 3 og kosta ca. 40 $
UA 90
SFO-
EWR A319 N841UA seat 6B 08:45-17:40 5:45
Fikk sjekka inn og valgte å oppgradere til Economy Plus for 59 $
Noen tommer extra plass for beina er absolutt ikke å forakte når man skal reise over 5 timer med fly.
Sikkerhetskontrollen tok ca. 15 minutter å gjøre seg ferdig med.
Deretter var det å rusle litt å se på litt fly. For det meste UA og AA.
Noen bilder fra
SFO
Da det nærmet seg avgang så fikk vi beskjed om at det var teknisk feil på vårt fly, men et nytt fly var allerede klart og det var bare å begi seg fra gate 72 til gate 88.
Da jeg kom dit rullet et fly akkurat inn der.
Det ble opplyst fra gate at flyet var fullt og folk ble oppfordret i gate til å melde seg frivillig til å ta et senere fly mot kompensasjon.
Noen minutter senere var det klart for boarding.
Setet mitt lå rett bak veggen mot 1.klasse og i følge seatguru skal det være 35" pitch men tror faktisk at avstanden var enda større. Lurt å være tidlig ute tydeligvis :-)
Vi forlot gate ca. 20 minutter forsinket.
Etter takeoff opplyste de fra cockpit om at fly/bakkekommunikasjonen kunne høres på en av audiokanalene i armlenet. Kunne faktisk høre kommunikasjonen hele veien fram til touchdown.
Det var ikke gratis mat på dette flyet men diverse pakker til 5-8 $ kunne kjøpes.
Landet før rute på rullebane 04R.
Så var det å følge instruksjonene som stod på boardingkortet jeg hadde fått i San Francisco for å komme til riktig terminal. Vi landet på terminal A og flyet til
OSL gikk fra terminal C. Måtte ta 2 busser for å komme dit, men det gikk raskt og var det var lett å finne fram. Slapp å gå gjennom security på nytt.
Som den uvante reisende jeg er så tok jeg det som en selvfølge at det kryr av taxfree-butikker på flyplasser over hele verden. Tydeligvis ikke på
EWR. Hvis noe skal kjøpes i USA bør det ikke ventes med det til man er på flyplassen. Utvalget var heller dårlig.
UA 3284(CO 38)
EWR-
OSL B757-200 N58101 seat 31A 20:00-09:35 07:35
Før boarding stillte alle passasjerene opp i kø foran gate for at COs bakkeansatte kunne få samle inn de grønne lappene i passene vi fikk på tur inn i USA. Tydeligvis hadde de ikke full kontroll for etter noen minutter ble navnet mitt ropt opp på nytt og jeg fikk beskjed om å møte i gate.
Der fikk jeg kjeft fordi den grønne lappen manglet i passet. Etter litt leting fant de ut at de allerede hadde fått det.....
Boarding startet omtrent en halvtime før avreise, og vi forlot
EWR omtrent i rute.
Turen over Atlanteren tok oss ganske langt mot nord igjen og vi passerte omtrent midt over Island. Middag ble servert på vei mot nord over Canada. Cabin crewet på denne flygingen var bedre enn turen motsatt vei, men man skulle helst sitte i ro når de bevegde vogner i midtgangen. Etterhvert sovnet jeg av i setet og våknet av ganske kraftig turbulens over Grønland som varte ca. 1 minutt. Deretter var det smooth sailing igjen.
På tur innover Norge ble været værre og vi landet i tåke og regn på rullebane 01R.
Tror vi var ca. 40 minutter etter rute.
Stod en stund og ventet på bagasjen min ved feil band og da jeg fant riktig band viste det seg at noen hadde tatt min bagasje. Personen som hadde tatt min hadde akkurat maken koffert som også hadde handtaket revet av. Tydeligvis en design-svakhet med denne typen koffert.
Taxfree tok litt tid i og med at handlelista var lang, men hadde god tid siden flyet til Tromsø ikke skulle gå før noen timer senere.
SK 4418
OSL-
TOS B737-700 LN-
TUM seat 23A 13:50-15:40 1:50
Kom meg tidlig ombord og fant setet mitt nesten bakerst. Vi forlot
OSL på rute omtrent og ettersom jeg var stuptrøtt så gikk det ikke lang tid før jeg sovnet og våknet ikke før vi startet nedstigningen inn mot
TOS.

Landet omtrent på rute og bagasjen kom ganske raskt etter landing.
Dette var forresten min første reise til USA på ganske nøyaktig 20 år siden jeg flyttet derfra.
San Francisco var etter min mening en by som var veldig ulik det USA jeg opplevde da jeg bodde der. Så enten har USA forandret seg eller så er San Francisco veldig uamerikansk.
Tror mest på det siste egentlig. Absolutt en by verdt å få med seg.
Leide bil også der borte men bare for en dag. Det er kjempebillig i forhold til i Norge. Dog skal man være forsiktig med å stole for mye på
GPS da disse kan være ubrukelige i byer med veldig høye bygninger.... ;-)
Og skiltingen til nærmeste motorvei i San Francisco har jeg opplevd bedre i andre byer i USA.