Quote:
Originally Posted by TOS
Jeg vil minne om at staten er stor eier i en rekke andre selskaper uten at det skaper de samme problemene som du synes å mene at statlig eierskap bidrar til i luftfarten. Telesektoren er en sektor hvor staten er tungt inne som eier, og om jeg ikke tar feil er staten også nokså tungt inne i banksektoren. Begge disse sektoren er også nokså tungt regulert (sammenliknet med mange andre bransjer) av nettopp de samme myndighetene som er inne som eiere. Det går stort sett veldig greit. Det kunne sikkert gått bedre, men jeg betviler veldig sterkt at SAS hadde løst alle sine problemer om de ikke hadde hatt statlige eiere. Når det er sagt er det sikkert ingen spesielt god grunn til at staten skal sitte som eier av et flyselskap, men mitt poeng er altså at det ikke nødvendigvis betyr at alt hadde vært så meget bedre om de ikke var eiere.
|
Ser den, og er helt enig.
Men det er få bransjer som engasjerer og provoserer like mye som flybransjen gjør. Slik ting har vært håndtert de siste par år tror jeg at statlig eierskap har vært mer skadelig en til nytte for noen parter.
Så ikke samme engasjement under bankkrisen for noen år siden f.eks ( i alle fall ikke som jeg kan huske )
Om
SAS hadde klart å løse probleme uten eierkskapet til staten er svaret tja, tror i alle fall det ville vært enklere uten et slikt enormt mediafokus.