View Single Post
Old 12-12-2009, 13:02   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Lufthansa Oslo-Frankfurt-Dubai-München-Oslo

Reiserute:
5. november 2009: Lufthansa LH3131 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA), Boeing 737-500
5. november 2009: Lufthansa LH639 Frankfurt (FRA)–Dubai (DXB), Boeing 747-400
10. november 2009: Lufthansa LH639 Dubai (DXB)–München (MUC), Airbus A340-600
10. november 2009: Lufthansa LH639 München (MUC)–Oslo (OSL), Boeing 737-500

Dubai er en destinasjon jeg aldri har hatt lyst til å besøke - men jeg trosset alle fordommer og slo til da Lufthansa solgte billetter til 2500 kr. Og fordommene ble for så vidt bare bekreftet og forsterket. For en meningsløs by!

5. november 2009, kl. 10.30:
Lufthansa LH3131 Oslo (OSL)–Frankfurt (FRA)
Economy Class
Boeing 737-500

10.30 er et behagelig tidspunkt å reise på! Da slipper man å stå opp tidlig, samtidig som man ikke får tid til så mye annet enn en god frokost. Vi var på Gardermoen halvannen time før avgang og fikk raskt sjekket inn ved SAS EuroBonus Gold-skranken. Så bar det rett gjennom SAS FastTrack og opp i SAS Scandinavian Lounge, hvor vi rakk en kopp kaffe og litt mat. Det var mye folk i de to loungene i dag, og det var bare så vidt det var sitteplasser igjen til oss.

Etter hvert kom en av de ansatte bort til oss med oppfordring om å bevege oss mot utgangen ettersom ombordstigningen var i gang. Ved gaten var en av Lufthansas 30 Boeing 737-500-maskiner linet opp. Vår maskin hadde registrering D-ABJD (Freising) og har fløyet for Lufthansa helt siden den ble bygget og levert i 1991.

Det var tre passasjerer i Business Class på de 2,5 radene som var satt av. I Economy Class var det helt fullt, og det ble ikke noe ledig midtsete på oss.

Pitchen er 34” på de fem første radene, og ettersom vi hadde valgt seter på rad fem på sas.no dagen i forveien, var vi sikret god benplass helt ned til Frankfurt. På de øvrige radene er pitchen 32”.

Tidligere i år fløy jeg Lufthansas 737-300 tur/retur Frankfurt-Lyon, og i fjor høst fløy jeg en annen 737-500 mellom Oslo og München. Det er liten tvil om at Lufthansa har vært meget flinke med vedlikeholdet av disse ca. 20 år gamle maskinene, men jeg er imidlertid langt mer begeistret for Airbus-maskinene deres.

SAS og Lufthansa tilbyr syv avganger daglig på den 1.141 kilometer lange distansen mellom Oslo og Frankfurt, og det var bare 35 minutter siden SAS sendte av gårde en Boeing 737-700W på samme strekning.

På marsjhøyde kom serveringen i gang – og jeg ventet meg en Lufthansa-bagett, men ble overrasket av en brødskive – tørr sådan og med voldsomme mengder smør. Lufthansa gjør det lett å bli tilhenger av et buy-on-board-konsept, i alle fall på mat. Jeg synes det ideelle konseptet hadde vært gratis frokost på morgenen og drikke hele dagen, sammen med et utvalg av mat til salgs, om selskapet ikke klarer å servere noe bedre enn det Lufthansa gjør.

Ellers ble det en rolig tur sørover, med en runde med servering og et ganske anonymt crew. Som så ofte før ble det remote parkering i Frankfurt med videre busstransport. Det var et russisk idrettslag om bord som fikk egen buss til Moskva-flyet, god service! Vår buss stoppet ved B-delen, som var samme del som Dubai-maskinen hadde avgang fra. For en gangs skyld ble det dermed ganske korte distanser på Frankfurt-flyplassen.

Last edited by FlightDeck; 12-12-2009 at 13:11.
FlightDeck is offline   Reply With Quote