View Single Post
Old 28-03-2009, 00:54   #11
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default Re: Verdens verste flyplasser

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Jeg tror dere alle er helt på villspor her.
Her kommer litt om den flyplassen jeg tror er den værste:

Den ligger i et land med over 6 millioner innbyggere, og er landets eneste flyplass. Den har 26 ukentlige avganger.

Årlig passasjertrafikk ligger på ca 120.000 pr. år.
Flyplassen mangler det meste av utstyr, som for eksempel dataskjermer med oversikt over ankomster og avganger. Ingen infoskranke har de heller.
Det finnes ingen metalldetektor man skal gå igjenom, ei heller røntgenmaskin for håndbagasje (og da troligvis ikke heller for sendt bagasje). All bagasje sjekkes for hånd, av svært korrupte kontrollører.

Det å ta seg fra flyplassen til byen kan gjøres med bil, båt eller helekopter.
Her et lite utdrag fra hvordan FCO (foreign and commonwealth office) transport mellom flyplass og byen: Lungi airport is situated on the far side of a wide estuary from Freetown. There are currently five travel options from Lungi airport: road, helicopter, ferry, hovercraft and private boat service. None is without risk.

"The Foreign and Commonwealth Office permits its own staff to travel between Lungi and Freetown only by road by day and at moderate speeds using competent, well-rested drivers driving in convoys of at least two vehicles suitable for travel on badly-rutted unmade roads.

Almost all international flights to Sierra Leone arrive during, or shortly before, the hours of darkness. We advise against all road or sea transfers between Freetown and Lungi outside of daylight hours (dusk is around 1900). This is due to the absence of navigational lights on boats and ferries, the hazards of driving at night in Sierra Leone (see Road Safety section), the decreased likelihood of help reaching you in the event of an emergency and your increased vulnerability to crime. We recommend that travellers arriving in the evening or at night who will be continuing by road or sea use accommodation at Lungi before transferring the next morning. There are two registered hotels near Lungi airport and several smaller guest houses (contact details for the hotels are below). We recommend that you book early as rooms are limited and, often in high demand. If you are unable to book a room for the night of your arrival we advise re-arranging your flight."

Får man ikke sin bagasje, rekker man verken båt eller helekopter, og må da enten kjøre flere timer i bil (det finnes ingen leiebil selskaper i landet), eller vente på neste fly, for da går båtene og helekopterne igjen. Dette skjedde på min første reise dit, og neste fly kom 7 timer senere. Flyplassen har svært begrenset serveringsmuligheter.

Vel, de som måtte mene at for eksempel Amsterdam er værst i verden, ta en tur til Freetown! God tur
Det er som min farfar sa en gang imm da vi rusla rundt i hans hjemby Trondheim; "Dæm sei at det finnes itj ein meir møkkat by i Europa enn Trondhjæm". Han har til nå hatt en tur ut av Norge og det var til Svinesund i 1983!!!!!!

etter det du skriver imm, tror jeg Freetown må ta kaka av det jeg til nå har hørt. Er ikke dette også byen hvor SN Brussels flyr crewet inn og ut av flyplassen fra Hotellet med chartret helikopter?