• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Seks selskap vil fly anbudsruter

Spennende!

Flyselskapene som har levert anbud er Widerøes Flyveselskap AS, North Flying AS (Danmark), Svenska Direktflyg AB, Highland Airways Ltd. (Skottland), Danish Air Transport AS og UAB DOT LT (Litauen). Samferdselsdepartementet skriver i sin pressemelding at avgjørelsen om hvem som skal fly hvor trolig fattes tidlig i januar.

Stemmer det at alle flyr i Norge i dag uten Highland Airways Ltd.?
 
Nei, hverken DOT eller Direktflyg flyr i Norge i dag.
DOT fløy tidligere for Vildanden fra SKE, og Direktflyg hadde tidligere en (kortlevet) rute til OSL, fra Bolränge tror jeg det var...
 
Hvis vi ser på flåten de nye søkerne har tilgjengelig i dag, kan det synes som de har søkt på Fagernes, Røros og Florø. Muligens også Brønnøysund.
Metro, Jetstream og ATR går dårlig på de "rene" kortbanene.
 
Hvis vi ser på flåten de nye søkerne har tilgjengelig i dag, kan det synes som de har søkt på Fagernes, Røros og Florø. Muligens også Brønnøysund.
Metro, Jetstream og ATR går dårlig på de "rene" kortbanene.

For folket på Helgeland vil det nok være en fordel dersom WIF vinner og ingen snapper ENST og ENBN fra dem. Det går stort sett alltid går an å lande enten på innlandsplassene eller ved de nevnte, så da er det synd om man ikke har mulighet til å diverte til feks ENMS..

Litt over 2 år siden jeg jobbet i Bergen, tenkte DNU/DOT/Danu fløy til Notodden fremdeles.. :p
 
Litt over 2 år siden jeg jobbet i Bergen, tenkte DNU/DOT/Danu fløy til Notodden fremdeles.. :p

DOT har da aldri flydd til Notodden? Geiteryggen er vel mer korrekt... :rolleyes:

...men i likhet med alle andre som har hatt ruter til Tåkeryggen, så var DOT sine ATR42 en hyppig gjest på Torp, i likhet med Coastair sine J31 før dem, og Avitrans sine Saab 340 idag...

En kuriositet er jo at www.vildanden.no fremdeles viser en ATR42 i toppbanneret...:rolleyes:
 
Hvis vi ser på flåten de nye søkerne har tilgjengelig i dag, kan det synes som de har søkt på Fagernes, Røros og Florø. Muligens også Brønnøysund.
Metro, Jetstream og ATR går dårlig på de "rene" kortbanene.
Namsos og Rørvik er også 15-setersruter, så her går det fint med Metro og Striiim.
 
Krav til SCAT, det er vel litt merkelig. Men at man må kunne operere på 800m baner, det er vel ikke så rart..
 
Bitter kommentar fra DAT i forbindelse med anbudsrunden. De mener at anbudspapirene er utformet slik at i realiteten er det kun Widerøe som kan betjene rutene....

Betyr det at de ikke kan installere slik utstyr i ATR, eller at de ikke gidder å gjøre det? (Økonomisk går det jo ut på et om man har det eller skal installere det, investeringene kommer uansett)
 
Betyr det at de ikke kan installere slik utstyr i ATR, eller at de ikke gidder å gjøre det? (Økonomisk går det jo ut på et om man har det eller skal installere det, investeringene kommer uansett)

De nye BE200 som Lufttransport får snart er visst ikke "kompatible" med dette utstyret hvertfall..
 
Bitter kommentar fra DAT i forbindelse med anbudsrunden. De mener at anbudspapirene er utformet slik at i realiteten er det kun Widerøe som kan betjene rutene....

Nå er det vel kanskje heller slik at WF har tilpasset flåten sin etter de kravene til anbud som har kommet opp igjennom årene ... ?
 
Vet ikke hva slags FMS som sitter i ATRene rundt omkring, men SCAT som det er snakk om her er vel et heller særnorsk fenomen som krever Universal FMS som sitter i f.eks. DH8. Vet ikke hva mere som kreves for SCAT, men det er det vel noen Widerøe piloter her som kan svare på. Regner med at det i tillegg til utstyret i flyet krever egen trening for crewene.

Klart at dette i stor grad favoriserer WF.
 
Back
Top