Thread: Ryanair
View Single Post
Old 25-09-2008, 11:43   #40
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Ryanair

Talen er nok forholdsvis klar når det gjelder utviklingen hos BA i Norge.

Historisk så har nordmenn en særs spesiell knytning til det britiske kontinentet og da spesielt London. Selv om det er lenge siden krigen og kongelig omfavnelse av Norge, så er det liten tvil om at disse knytningene lever videre, dog i en annen form. Nordmenn har og er svært knyttet til London som by.

Når BA nå reduserer, er jeg ikke spesielt overrasket. BA selv hevder at godt med betalende transfer pax på London flygnigene. Det er derfor ikke vanskelig å kalkulere seg til at BA taper til Norwegian, SAS og Ryanair på trafikken som primært skal til London.

Ser man tilbudet fra Norge og da spesielt Østlandsområdet til London, så er dette vanvittig bra. Grovt regned er det vel en ca 12 daglige avganger direkte.
I tillegg går det stadig mindre transfer trafikk via Osl fordi det største byene i Norge med tiden også har fått et godt tilbud til London. Det britiske kontinenten har også en rekke andre direkteruter til Norske byer. Regner man hele pakken med alle rutene fra Norge til Storbritania, er nok ingen andre nord europeiske land som kommer i nærheten av trafikken.

Glem ikke at mens BA har kuttet 767 maskiner og avganger, så har Ryanair økt på Torp og Haugesund. Norwegian flyr direkte fra Osl, SVG, BGO, TOS og TRD til London. SAS har i tillegg til ruter fra BGO, SVG, OSL samt to avganger til London City.

Det er synd at BA taper, men vi får trøste oss med at de kun taper til London og ikke videre med deres svært gode produkt ut i verden!
MartinL is offline   Reply With Quote