Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Det er ikke likebehandling ved ankommst Europa heller, inntil min kone fikk sitt Italienske Pass, maatte vi stille i forskjellige koeer og som regel tok det henne 10-15 minutter lengre aa komme igjennom. Dette var i hovedsak CDG, men ogsaa mange ganger paa LHR, AMS, FRA og OSL.
|
Men det er vel heller ikke likebehandling inn til USA? Jeg har blitt vinket forbi en laaang kø med all verdens nasjonaliteter ved ankomst i USA/
JFK. Jeg mener bare at man i prinsippet skal ha samme behandling/visumkrav/etc. om man reiser den ene som den andre veien.
Som gustavf nevner så var kontrollen mindre streng før i tiden i f.eks. Norge, uten at det er mye som tyder på at flere uønskede elementer kom til Norge. Hva gjelder USA så tror jeg det er utopi å tro at med den kontrollen man har så stopper det folk som virkelig vil inn i USA og utføre terrorvirksomhet. Spørsmålet er da om hva hensikten med dette egentlig er. Å registere hvem som kommer til landet er greit nok, og man kan sikkert kryssjekke dette med lister over kjente terrorister. Men hvem tror Osama Bin Laden reiser under sitt eget navn om han skulle ta turen til the US of A? Han ville sikkert heller ikke svart at han tenker å utføre terrordåder, eller at han er dømt for forbrytelser mot menneskeheten (eller hva det nå var det stod...). Ei heller at han er dømt for spionasje osv. Jeg bare lurer på hva man tror man lærer av denne typen registreringer.