Jeg takker for alle kommentarer. Hyggelig!
Ja, da har jeg også erfart å reise innenlands fra Rygge. Lager ikke noen egen rapport fra turen, men legger i stedet inn noen erfaringer her. Jeg hadde i utgangspunktet ingen planer om å la Rygge bli min faste Oslo-flyplass når jeg reiser mellom Oslo og Bergen (som jeg gjør flere ganger i måneden). Men jeg hadde lyst til å teste Rygge og kjøpte en billett til 179 kr. på DY2752 fra Rygge til Bergen i går (søndag). Flyet hadde avgang kl. 21.00 og jeg måtte ta Rygge-ekspressen kl. 18.25, med ankomst cirka en og en halv time før avgangstid. Sjekket ikke ut de andre alternativene, men det er det kanskje verdt å gjøre - Rygge-ekspressen gir deg vel lang tid på flyplassen og er ikke spesielt billig (120 kr.). Overraskende nok var det bare jeg som skulle reise med Rygge-ekspressen på denne avgangen, og jeg håper for Norwegians og Rygge-ekspressens del at de klarer å fylle opp bussen litt bedre ellers.
Da jeg ankom Rygge var flyplassen folketom. Kiosken i første etasje var stengt, og det var et par ansatte fra Norport i skrankene - ellers ingen passasjerer. Jeg sjekket inn på automaten, og valgte sete 3F. Innsjekkingen gikk fort og greit -og jeg registrerte at det stod en rekke danske flagg og noen fruktfat fra Widerøes debutflight Rygge-København tidligere på kvelden (kl. 18.00). Gikk så opp i sikkerhetskontrollen, der jeg så dagens første medreisende. Han kom raskt gjennom sikkerhetskontrollen, mens de ville kontrollere sekken min - og det til gangs! Alt ble tatt ut, bøker ble bladd igjennom, det ble spurt hvorfor jeg hadde et par sokker i sekken (fordi jeg bor i Bergen og det er lett å bli bløt), hvorfor den ene lommen var åpen (fordi dataen var blitt tatt ut i kontrollen), med mer. Det er greit at de skal kontrollere hver tiende passasjer, men det får være grenser. Hva slags instruks har egentlig disse folka?
Etter denne dårlige erfaringen gikk jeg videre, og i innenlandsdelen er det foreløpig bare er en kafé - til tross for at det er ledige lokaler til f.eks. en kiosk. I kafeen var det ikke mulig å oppdrive en avis, men jeg kjøpte meg en iskaffe og jobbet på PC-en frem til avgangstid. Et pluss med Rygge er at det er gratis trådløst internett. Det var LN-
KKN (Sigrid Undset) som var satt opp på avgangen. Tidligere på dagen hadde Norwegian benyttet LN-
NOC på en rundtur Rygge-Bergen-Rygge - og jeg skulle gjerne vært med den maskinen. Det var faktisk bare noen få uker siden jeg sist reiste med LN-
KKN sist -
da mellom Bergen og Paris.
Flyet var vel cirka halvfullt med noe mellom 70 og 80 passasjerer ombord, noe som er dårlig til søndag å være. Da bør Norwegian klare å fylle opp alle innenlandsfly. Vi måtte vente på et ankommende Pegasus-fly og kom oss opp i luften ti minutter for sent. Ordentlig rufsevær både på Rygge, over fjellene og i Bergen - så det ble en god del turbulens. Var på bakken ti minutter etter skjema og parkerte ved utgang 28. Registrerte at det ikke kunne være mer enn 50 stykker som skulle tilbake til Rygge med avgangstid kl. 22.10.
Vel, vel. Rygge er en grei flyplass om du skal på ferie og har avgangstid litt utpå dagen. Men ellers vil det ikke være noe alternativ for meg selv når jeg skal på ferie. Så på onsdag er jeg tilbake i vanlig rutine med
SAS til Oslo, og samme selskap tilbake på fredag. Samme uken etter også...