Kabinfaktoren Norwegian/FlyMe

• Thread starter Thread starter SK931
  • Start date Start date
S

SK931

Guest
Det er nå mest for å vise tallene til to av våre nordiske selskap når det gjelder kabinfaktor for de 12 månedene i 2006 oppgitt av selskapene selv....inngår i en rapport men tenkte det kunne være artig for noen å se tallene for de to .......

Det blir litt tatt ut av sammenhengen her, men hvis en ser tallene for hvert selskap......

Hvis Dy går med overskudd så må Flyme opp på et likt nivå for å få sorte tall.

Det kommer heeeeelt an paa gjennomsnitts-inntekten. Salige Independence Air, for aa bruke dem som eksempel, trengte ca. 130% belegg for aa gaa i svart...

Saa disse tallene viser absolutt ingenting konkret om eventuell inntjening.

At Independence slet visste vel alle untatt ledelsen i selskapet. Selv jeg forstår at man ikke tjener penger selv om flyet er fullt av pax som alle betaler 15$:old

Da skjoenner jeg ikke hvorfor du stilte spoersmaalet .... det er jo rimelig beslektet ;)

C/F er noe finansanalytikere elsker - de tror de kan se hvordan det går på bunnlinjen ved å lese c/f, men som flere av oss har påpekt tidligere - c/f gir bare en pekepinn på hvordan det går, den bør helst ikke være for lav. C/F sammen med enhetsinntekt sier noe om inntekstnivået, og ved du enhetskostnaden også så ser du om det blir røde eller sorte tall i regnskapet. Kjenner du de størrelsene sånn ca, kan du lage et nøkkeltall ut av endringen i c/f - som jo også de dyktige analytikerne (i Norge er det én mann Mr. Jacobsen hos First) gjør og dermed klarer å lage modeller for hvordan resultatet (kanskje) blir....

men, for å forsøke å svare på spørsmålet, bør selskapet som DY og FlyMe, med de enhetsinntektene og kostnadene de har MINST ha en c/f på 70-85% for å gå rundt. SK og WF, som har høyere enhetsinntekt (men også høyere kostnader) vil jeg tro break-even ligger noe lavere, 65%-70% (tidligere - i de glade 90-årene var det enda lavere, jeg vil tippe helt ned i (eller under) 50%)

Jacobsen og kollega er alltid på bransjedagene til SAS - kjempemorsomt å høre deres tanker rundt bransjen og litt utenfor bransjen...:clap

Ettersom begge disse selskapene er LCCer med ganske lik bisnissmodell er det vel ikke helt irrelevant å sammenligne dem.

Originally posted by Isbamse

Ettersom begge disse selskapene er LCCer med ganske lik bisnissmodell er det vel ikke helt irrelevant å sammenligne dem.

Tja, EasyJet og Ryanair er ganske like. Mens EasyJet knapt har tjent penger, har Ryanair skuffet inn på litt høyere c/f i flere år. EasyJet har heller ikke samme fokus på mindre regionale flyplasser.

Så noe annet er det som avgjør det endelige resultatet, blant annet salg av alt annet enn flybilletter; mat ombord, buss og taxi-forbindelser, hoteller, etc. etc.

Back