• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Endelig! Sverige fölger etter Danmark og tester tollbehandling på sluttdestinati

MD90

ScanFlyer Blue
Endelig! Sverige fölger etter Danmark og tester tollbehandling på sluttdestinationen

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/09/08/03/wkr0001.pdf

Re: Endelig! Sverige fölger etter Danmark og tester tollbehandling på sluttdestinati

Men så var det Norge og USA da:(

På dette omrpdet ligger Danmark og UK milevis foran enkelte andre

Re: Endelig! Sverige fölger etter Danmark og tester tollbehandling på sluttdestinati

Originally posted by Someone

Men så var det Norge og USA da:(

På dette omrpdet ligger Danmark og UK milevis foran enkelte andre
MEn er et ikke bare under VM,det ???
Så vidt jeg husker, prøvede Sverige det vist nok ,da de kome med i EU,men gik kort
efter tilbage til deres gamle system
Hilsen
ole

Ja, jeg er klar over det. Men uansett burde det ikke vært så vanskelig å få innført

Ja, jeg er klar over det. Men uansett burde det ikke vært så vanskelig å få innført

Vel, det er mange små flyplasser rundt omkring i kongeriket Norge, slik at om man skulle legge til rette for dette så ville det vel måtte være en toller på vakt til enhver tid på hver eneste flyplass? Det høres ikke spesielt effektivt og billig ut. Det er jo selvsagt litt irriterende å måtte ta ut baggasjen i Oslo hver eneste gang man er ute og flyr, men det er håndterbart og akseptabelt synes nå jeg.

Burde sikkert ikke vært vanskelig å få til på de flyplassene hvor man idag har utenlandsruter(toll). Men kan bli et helvete for de som skal til andre flyplasser, glemmer bagasje på osl osv.

Men hvordan gjør man det rent praktisk i UK og DK?

Originally posted by storg

I UK gjøres det på flere måter. På BHD mottar man bagasjen på samme bånd som de andre men har måttet gå ut en egen utgang gjennom en toll (hvor det ikke var noen), men forrige gang var denne veien stengt og jeg gikk sammen med de andre.

I Edinburgh derimot henter man bagasjen på en egen bånd som ligger i ett eget rom (uten noen som helst sperringer) ved siden av innenlands bagasjehallen. Men 2 av 3 ganger har jeg ikke sett noen toller der, og de gangene har det bare kommet en fyr innom som stod å kikket på passasjerene i 2 minutter før han gikk, men det står en telefon der som man kan ringe fra skulle det være noe. Forresten tror jeg selv på utenlandssiden på EDI har jeg kun sett noen i tollen 1 gang

Originally posted by storg

I UK gjøres det på flere måter. På BHD mottar man bagasjen på samme bånd som de andre men har måttet gå ut en egen utgang gjennom en toll (hvor det ikke var noen), men forrige gang var denne veien stengt og jeg gikk sammen med de andre.

I Edinburgh derimot henter man bagasjen på en egen bånd som ligger i ett eget rom (uten noen som helst sperringer) ved siden av innenlands bagasjehallen. Men 2 av 3 ganger har jeg ikke sett noen toller der, og de gangene har det bare kommet en fyr innom som stod å kikket på passasjerene i 2 minutter før han gikk, men det står en telefon der som man kan ringe fra skulle det være noe. Forresten tror jeg selv på utenlandssiden på EDI har jeg kun sett noen i tollen 1 gang
I Aarhus skal alle passagerer passere gennem tolden....
Tolden lave såkaldte spot checks
Hilsen
Ole

Originally posted by TOS

Vel, det er mange små flyplasser rundt omkring i kongeriket Norge, slik at om man skulle legge til rette for dette så ville det vel måtte være en toller på vakt til enhver tid på hver eneste flyplass? Det høres ikke spesielt effektivt og billig ut. Det er jo selvsagt litt irriterende å måtte ta ut baggasjen i Oslo hver eneste gang man er ute og flyr, men det er håndterbart og akseptabelt synes nå jeg.
Tja.. man kunne jo f.eks. møtes på halvveien, dvs at man kan ha muligheten til å tolle på siste stamruteflyplass. På de fleste av disse går det jo også noe fortere å få bagasje, slik at man slipper å beregne en halv dags transfer bare p.g.a. treg bagasje ;)

Originally posted by Cedlind

Originally posted by TOS

Tja.. man kunne jo f.eks. møtes på halvveien, dvs at man kan ha muligheten til å tolle på siste stamruteflyplass. På de fleste av disse går det jo også noe fortere å få bagasje, slik at man slipper å beregne en halv dags transfer bare p.g.a. treg bagasje ;)

Jo, det er klart man kunne. Problemet er kanskje at TOS, BOO, EVE og ALF har vel fint lite utenlandstrafikk som det er slik at man sannsynligvis måtte bruke endel ressurser på å forbedre dekningen av tollere. Ikke vet jeg, men jeg ville tro det.

Nå må man jo ikke glemme at Ola potet visstnok er svært glad i å smugle og at den norske stat er enda mer glad i å sope inn penger så det er nok mange år til at det blir gjort enklere hvis det i det hele tatt skjer...;)

Her i England har jo de aller fleste flyplassene en eller annen rute til utlandet alikevel så tollere er der jo stort sett alikevel!!

T

Back