View Single Post
Old 08-04-2018, 11:56   #209
Edvard
一期一会

Edvard's Avatar

Star Alliance Re: Turkish Airlines - generelt (reise/poeng/setereservasjon m.v.)

Quote:
Originally Posted by TGjr View Post
Har min første reise med Turkish om to uker.
Da jeg må reise via Istanbul, men overnatting til US spanderer Turkish overnattingen. Noen som vet hvordan dette foregår. Når får jeg vite hvor jeg skal bo, og er det OK hotell ?

Jeg flyr i bussniss hele veien og har Eurobonus gullkort.

I tillegg hadde det vært av interesse å få tilbakemeldinger på hva som før dere til å like Turkish foran andre mer kjente selskap - hva må jeg passe på, og hva må jeg få med meg. Er det noen "perks" jeg må spørre etter ?

Alle tips og triks mottas med takk
Miniguide Transfer IST

Før avreise ordne e-Visa for Tyrkia. Ved ankomst passkontroll IST gå helt til høyre for Fast Track Immigration. Eventuell innsjekket bagasje forblir i transit.
Passér Customs exit og ta til høyre. Følg den gule stripen på gulvet helt til TK Hotel Desk ved Starbucks. Hele flyplassen ligger på Google Street View.

Gi dem dine boardingkort og pass. Spander gjerne et lite smil (de må behandle utrolig mye kranglete pax). Vent 25 minutter.
TK arrival lounge ligger ved siden av Starbucks (sjekk åpningstider lounge). Hopp på en minibuss. Kjør 8-40 minutter til hotellet.

Det er normalt fine hotell for både Economy og Business, XX*G påvirker ikke valget.
De siste to jeg hadde var Crowne Plaza Istanbul – Florya (rett under innflyvning 35L) og Renaissance Polat. Begge top-notch og under 10 minutter fra IST.

Du får et tidspunkt for pick-up, normalt over 3 timer før avgang. Dersom det eller hotellets egen Shuttle bus ikke passer deg, bestill en Uber.
Hotellfrokosten vil alltid være bedre enn noe du kan finne på flyplassen.

Merk at Istanbul har et seriøst trafikkproblem i rush.

Ved ankomst flyplass hopp av ved den siste døra til terminalen (helt til venstre) for Fast Track security inn i bygget.
Fortsett videre helt til venstre for TK lounge som har egen passkontroll og security for Business og TK*G+. Bruk VPN om du benytter lounge WiFi.

Om du vil oppbevare carry-on låst, så er det vanligvis ledige skap nede. Der kan du også gå ut når du skal til gate.
IST er en flyplass som helt tydelig opererer på bristepunktet av kapasitet. Ved remote apron har Business Class egen buss.

Noen betraktninger om den sagnomsuste loungen på IST:

Noe av poenget med en lounge for meg er å finne ro og mindre mennesker enn ute i terminalen, ikke binge på middelmådig gratis mat og drikke.
Således minimerer jeg tiden på IST og synes f.eks. gullstua på OSL er et mye hyggeligere sted.

Forstår ikke folks fascinasjon med denne loungen, tror det er noe som imponerer pga. størrelsen og variasjon i lokalet de første gangene,
men fader kjapt når du er ofte innom der. Jeg tar MUC/FRA/ZRH alle dager i uken over Istanbul.

Det er alltid fullt i rush, bråkete, maten er serieprodusert med identisk meny, parketten er sliten, knirker og ser stygg ut, de er trege på rydding, vinduene har ikke vore vasket på mange måneder, vinen er dårlig, ingen stille områder/pulter å jobbe ved, få strømuttak, personalet vanligvis sløve i snuta og gate ligger alltid langt unna.

Men de har god kaffe, Internet og oliven med mandel.

Lufthansa Group har mer orden på sakene (selvsagt), leverer jevnere service både i lufta og på bakken, og er proffe ved IRROPS.

Trives også mye bedre på MUC/FRA/ZRH enn IST. De bakkeansatte i Turkish oppleves som ganske likegyldige og slepphendte, tror det er en kulturell forskjell.
Samme med TK customer service (huff). På sikkerhet føler jeg meg trygg hos Turkish.

Velger alltid Lufthansa Group over Turkish dersom de opererer samme rute.

https://www.turkishairlines.com/en-n...hotel-service/
Edvard is offline   Reply With Quote