• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

The demise of British Airways?

Jeg vil jo utfordre utgangspunktet her. Har de noen gang vært "the world's favourite airline"?
 
Husker ikke hvordan eller når de telte, men det mer enn middels flosklete slagordet kom etter at en eller annen i BA hadde funnet ut at de hadde flere internasjonale passasjerer enn noe annet flyselskap. Spesielt Ryanair gikk hardt til motmæle, og da ble det visst flest interkontinentale passasjerer eller noe sånt. Det var vel også på den tiden de malte halene i mer eller mindre hæslige fargeskjemaer.
 
"BA has been widely accused of becoming more like a budget airline" - men hva forventer man? Folk flyr etter pengboka, og BA må kjempe mot easyjet, norwegian og ryanair. Alt blir til slutt en suppe av budget airlines. Har sagt det før, sier det igjen. Er så glad jeg har flyttet til kontinentale europa og kan kjøre til storbyer. Flybransjen er bare blitt rævvere og rævvere (quote Atle Antonsen).
 
https://www.telegraph.co.uk/science/2018/03/06/british-airways-seats-shrink-airline-squeezes-passengers-boeing/

British Airways passengers will be squeezed into narrower seats, after the beleaguered airline said it will add an extra passenger space into economy rows on some aircraft.

This week the company unveiled its ‘make-over’ for World Traveller section on its Boeing 777 long haul fleet flying from Gatwick Airport.

But although BA announced ‘elegant new seats’ with entertainment screens that are 50 per cent larger, they failed to mention that economy passengers will be sitting in spaces that are nearly 10 per cent smaller.

The World Traveller section will now contain 10 seats per row, instead of nine, moving from a 3-3-3 formation to a 3-4-3 design, which according to industry experts, will bring the size of long haul seats down by 1.5 inches.
 
Swiss har 17.3 tommers bredde på setene på 77W iflg Seatguru .. Det finnes mange der ute med 17.0 ..
 
Og for å være gledesdreper: men basert på regnskapstallene så ser det ut som «nedkjipingen» til British Airways har en positiv effekt.
Ledelsen i et flyselskap måles faktisk på overskuddet som leveres og ikke mengden positive eller negative kommentarer på nettet [emoji6]
 
Det drejer sig åbenbart om 777ere baseret på LGW, så det er vel
først og fremmest leisure markedet, det angår?

Det stemmer. Dette er fly som fra før ser helt fryktelig ut innvendig, så tro det eller ei, men dette er faktisk en forbedring.

Bilder kan sees her:
https://www.flyertalk.com/forum/bri...1897599-gviix-refurbishment.html#post29497901

Eco er nå Eco. Vil man komme langt til en relativt billig penge er det dette man får. Samma greien om man flyr SAS GO, Norwegian eller hva nå det måtte være.
 
De må få tilbake Concorde'n ... :-) , men litt seriøst ... Jeg syns British Airways har mistet mye anseelse etter at den ble satt på bakken. Mens flyseksapet før hadde et flaggskip av et fly som var eksklusivt for BA og AF, så er nå BA bare blitt et vanlig flyselskap blant mange andre. Nå var selvsagt Concorden dyr i drift og det var ikke så mange som var heldige å fikk fly med den, men alikevel ... Det er liksom ikke noe glamour med verken BA eller AF lenger. Concorden var liksom bilde på eksklusivitet og høy standard som nok hadde en positiv image effekt på resten av flyselskapet også, noe som det mangler nå.
 
Og for å være gledesdreper: men basert på regnskapstallene så ser det ut som «nedkjipingen» til British Airways har en positiv effekt.
Ledelsen i et flyselskap måles faktisk på overskuddet som leveres og ikke mengden positive eller negative kommentarer på nettet [emoji6]

Ja... det kan jo være den enorme suksessen som har presset dem til å re-vampe Club World igjen også. Bankkontoen ble rett og slett full og kundene elsket det. Men uten plass til mer penger måtte de plent investere i bedre kvalitet mat og drikke. ;)

Det sagt... BA er også relativt konsekvent billige i Premium klasser nå. Premium eco, Club og F at de virkelig utfordrer det etablerte. Ett sted må de hente pengene.
 
Synd BA følger etter. Hjelper ikke at skjermen var større og bedre enn normalt når du uansett får den veldig tett på ansiktet.
Så for å pirke litt i historien: ikke glem at BA tidligere har hatt 10 i bredden på 777 før de gikk til 9.
 
Back
Top