10-15 minutter etter take-off plinger kapteinen av fest-setebeltet-skiltet. Besetningen går umiddelbart igang med å forberede servering. Det virker som at denne serveringen går etter seterekkefølge, ikke etter status. Vi får servert Champagne i glass og (kalde) nøtter i skål. Begge deler er meget godt!
Champagne og nøtter:
Lufthansa slår på stortromma og bruker Bose høretelefoner. Disse ligger klar i en boks ved siden av setet. Underholdningssystemet til Lufthansa når ikke helt opp i toppen. Utvalget av serier er ikke det helt store, men et par av filmene fristet. Skjermene er ikke av samme klasse som hos Air Canada, og det er ganske mye gjenskinn. Inntil videre klarer jeg meg fint med Air Show.
Bose Lufthansa høretelefoner:
Air Show:
Mens jeg nyter Champagne, nøtter og andre etasje generelt ser jeg en stikkontakt i veggen. Hva er det meningen at denne skal brukes til?:
Jeg sjekker også amenity kit, som inneholder tannbørste, tannkrem, lipsyl, håndkrem, ørepropper, sokker og ekstra trekk til høretelefoner for de som ikke liker tanken på at andre kan ha brukt de tidligere. Jeg glemte å ta bilde der og da, men fikk tatt et etter at jeg kom hjem.
Amenity kit på kjøkkenbordet. Lipsylen mangler da den er brukt opp i mellomtiden:
50 minutter etter take-off går kabinbesetningen rundt og tar bestilling til matserveringen. Bestillingen tas veldig tydelig etter statusrekkefølge, og her stiller ikke vi først i køen akkurat.
Meny forside (som med bildet av amenity kit er bildene av menyen også tatt hjemme på kjøkkenbordet:
Meny mat:
Meny champagne:
Meny hvitvin:
Meny rødvin:
Meny annen drikke:
75 minutter etter take-off dekkes bordet og forretten serveres. Ute er solen i ferd med å forsvinne under horisonten. Vi valgte begge Charcuterie, som i vårt tilfelle er tre typer spekemat. Smaksmessig var dette noe kjedelig. Pretzelen er derimot himmelsk god! Til drikke valgte jeg påfyll av Champagnen.
Solnedgang:
Forrett:
Etter forretten skrus lyset i kabinen ned, de som har valgt "express menu" er nå ferdige og klar for å sove. Så begynner besetningen å slite med koordineringen. Jeg vet ikke helt hvorfor, men tror det er noe med måten de forbereder og henter mat og drikke på. Hovedretten ble servert, men glasset var tomt. Vi ba om å få et glass rødvin til biffen. Men det tok så lang tid at maten var spist opp lenge før rødvinen kom. Her kunne besetningen enkelt og greit servert drikke før hovedretten, gjerne fra tralle for min del. Biffen var ikke ihjelkokt, men heller ikke stekt til perfeksjon. Potetstappen var ihjelsaltet.
Mat uten drikke:
Drikke uten mat:
Til dessert velger jeg både is og ost, samt et glass portvin. Også denne gangen går det lang fra desserten serveres til portvinen kommer, men jeg klarer å vente. Isen viser seg å være så god at jeg spør om jeg kan få en til. Jeg får også en til av de deilge pretzlene.
Dessert og portvin:
2 timer og 40 minutter etter take-off er serveringen ferdig. Nå er det natta for de fleste andre i kabinen, men jeg er ikke helt trøtt ennå da klokken ikke er mer enn 22:00 Toronto-tid. Det blir en whiskey, litt handling fra tax free og et forsøk på å se filmen Hail Ceasar. Filmen falt ikke helt i smak, så bestemmer meg for å sove litt. Når jeg legger hodet ned på puta er det litt i overkant av tre timer igjen av turen.
Hail Ceasar, ikke helt min favoritt: